Icke-problem med pengar och altruism/egoism

Hej forumiter!

Jag undervisar och forskar på universitet. Vid sidan av det har jag ett aktiebolag där jag konsultar ibland, I företaget finns inga fasta utgifter med inkomsterna rullar in, så pengarna blir liggande. Jag kommer från enklare förhållanden i uppväxten, så min lön räcker väldigt bra trots att den är lägst i min kategori så att säga. Jag löneförhandlar inte.

Mitt problem, eller diskussion, berör att jag känner en fantastisk tomhet inför pengar. Det är nästan som om de saknar värde för mig. Jag har mer än tillräckligt. Jag har inga lån på bostadsrätten i Stockholm, och inga studielån längre. Jag investerar till mina barns framtida boende, men jag kommer att sälja min bostadsrätt, lägga till nästan allt jag investerat till barnens framtida boende. Sedan kommer jag bo i en billig hyresrätt på 17 kvadrat, och förmodligen vara lika lycklig där. Ibland ger jag bort pengar till behövande i bekantskapskretsen. Jag blir inte lycklig av resor, statusprylar eller ett välinrett och fint hem. En bra dag för mig är att spela rollspel, magic, cykla och bada, spela basket med kompisar och främlingar, eller sitta på serieteket och läsa. Jag åker aldrig på semester om inte min flickvän tjatat i flera år. Min nuvarande gör inte det, vilket jag uppskattar enormt. Jag snålar inte i mitt vardagsliv, och jag tar gärna notan när mina kompisar äter ute tillsammans.

Rent filosofiskt kan jag lugnt säga att jag inte uppskattar prylar överhuvudtaget. Jag har haft gräl med min mor som envisas att ge mig prylar som bara innebär merarbete för att ta hand om dem. Jag avskyr detta och ibland slänger jag dem direkt till hennes förtret. Jag vill äga så lite som möjligt som kräver arbete. Då kan jag frigöra tid för att fundera på viktiga frågor såsom hur man ska minska mängden självmord, vårdnadstvister, spelmissbruk eller tankefel i myndighetsutövning, eller fundera över den senaste strategin i något spel.

För att exemplifiera. Jag fyller 50 i år, och har man då ett företag kan man låta företaget köpa en present för 15 000:- utan att betala någon skatt. De flesta andra skulle nog inte uppfatta detta som ett problem, men mina känslor kring pengar ställs på sin spets. Min första tanke är att ordna presentkort på COOP och ge bort dem till behövande. Sedan inser jag att presenten ska ju vara till mig, och då blir jag helt ställd. Flera har föreslagit att låta företaget köpa guld för 15 000:-, men då måste jag ju förvara guldet på ett säkert ställe, och ordna så att ingen stjäl guldet. Jag vill inte bekymra mig över det.

Naturligtvis blir detta ett socialt problem för mig, när jag är mycket besvärlig med gåvor vid födelsedagar. Det är så illa att jag själv inte kan hitta en bra present åt mig. Flera förslag (ny dator, simkort eller motsvarande) försvinner av att företaget kan ta kostnaden i alla fall.

Så, har ni några konkreta tips till mig om vad mitt företag ska ge till mig själv?

Fundersam,
Clebo

2 gillningar

Om din flickvän behöver tjata i flera år, så bör du var uppmärksam på att hon inte tappar intresset för dig.

Jag tvivlar också på att ni kommer trivas i en grotta på 17 kvadrat.

Om du inte uppskattar att använda pengar tror jag du använder dem på fel sätt.

2 gillningar

Hej, vilket härligt lyxproblem du har. Ser dock inte problemet. Om du inte ser något värde i pengar, och du inte tycker om att få materiella ting, och du inte tycker om upplevelser, varför måste du då köpa något via företaget bara för att du slipper skatta? Om allt du säger stämmer behöver du inte köpa något alls oavsett vad skattereglerna säger.

2 gillningar

Vad känner du inför tanken att “ge” några tusenlappar att dela på till oss alla i Sverige, bekanta och främlingar, fattiga och rika, genom att avstå gåvan?

Hej Pareto!

Tack för svar. Förlåt om jag varit otydligt. Min nuvarande flickvän tjatar aldrig. En del av de tidigare har tjatat dock. Om en flickvän lämnar mig för att jag inte vill åka på semester så kan relationen lika gärna vara. Samtycke gäller massa saker, även semestrar.

Om vi kommer att trivas på 17 kvadrat är en empirisk fråga. Vi trivs fint hittills när vi är där varannan vecka i alla fall. Klart, om vi skaffar barn blir det mera trassel.

Pareto säger “Om du inte uppskattar att använda pengar tror jag du använder dem på fel sätt”. Detta är ett märkligt normativt och tomt påstående. Jag är uppenbarligen inte som andra, och vem är du som ger dig rätten att veta vad som är rätt sätt att använda pengar? Själv anser jag att personer som väljer att spendera pengar på droger och spelmissbruk kanske inte gör så klokt. Utöver det finner jag att alla människor har rätt att spendera pengar som de vill. Om jag skulle tilldela mig rätten att utvärdera vad andra gör för sina pengar så skulle stora delar av Sveriges befolkning får mycket kritik. Likaledes, kanske mera traditionella svenska medborgare skulle tycka att jag gör fel. Det är dock avgjort bäst att inte värdera andras liv. Vad som gör en lycklig är inte samma för alla på denna konsumtionsnivå.

Leende,
Clebo

1 gillning

Hej Jetman!

Tack för svar. Ditt förslag är sannolikt det jag till slut kommer att göra. Vidare, det är en generalisering som kanske inte är giltig kring resor/semestrar. Bara för att jag inte uppskattar semesterresor betyder inte att jag inte tycker om upplevelser. De upplevelser som jag uppskattar kräver dock inga större pengar.

För mig är de företagsgåvan bara ett av många exempel på hur livet ser ut för en person som inte värderar pengar på samma sätt som de flesta. Jag misstänker att jag är mera ute efter en diskussion om pengars värde i generell mening. Jag är inte nihilistisk om mina pengar varpå jag investerar klokt och långsiktigt till mina barn, men det är inte till mig. Det blir nästan alltid så att jag gör saker för andra än mig själv.

Jag antar att jag startade tråden lite för att höra lite om andra har samma eller omvända problemet. En del kanske har svårt att göra saker för andra ekonomiskt? Jag har svårt att göra saker för mig själv ekonomiskt. Som att ta taxi, eller ordna någon upplevelse för mig själv.

Leende,
Clebo

1 gillning

Tack för utförligt svar. Jag ville inte vara normativ utan skrev att JAG tror. Sen kan alla såklart vara olika :slight_smile:

1 gillning

Det finns så mycket intressant att diskutera utifrån din trådstart:

• Din tomhet inför pengar
  • Sociala problem vid födelsedagar
  • Vad du genuint skulle uppskatta

Tomheten inför pengar kan jag tycka är sund. Pengar är ett sätt att spara och byta resurser mer effektivt. Inte mer. Är du nöjd, fine. Spara till ett senare tillfälle när du inte känner tomhet inför pengar längre. Desto mer desto bättre, ur alla perspektiv.

Sociala problem vid födelsedagar kan lösas genom vita lögner. Dra till med att du gillar whisky eller någon gammal serietidning. Bara för att de ska ha något att slå in.

Vad du genuint uppskattar är desto mer intressant. Där får man väl A-B testa. Istället för att blicka ut över all världens möjligheter, gör en “turnering” av olika alternativ. Vad gillar du bäst: Hockeybiljetter (A) eller spaweekend (B). Restaurang (A) eller filmkväll (B). Sedan får vinnarna möta varandra.

Förresten:
Är inte välgörenhet vanligt som t.ex presentkort?

Här kan man t.ex få ett gåvobevis att ge bort i doppresent eller bröllopsgåva.

Köp några sådana varje år och ge bort vid lämpliga tillfällen.

För en som inte är i samma position men fortfarande känner igen mig en del i det du beskriver, så skulle jag föreslå att du fokuserar på något som “lyxar till”, dvs förgyller, något av det du redan uppskattar att göra.
För att exemplifiera:

• spela rollspel
    → bjud ut ditt rollspelsgäng till en stuga i skogen och kör en hel-helgs-session
    → skaffa coola tärningar/miljöer/gubbar (vet ej om ni kör med theatre of the mind eller med minis?)
    → skaffa utklädnad (för dig) till din rollspelsgubbe (tänk en schysst mantel och hjälm :smiley: )
    → Stöd/köp böcker till nya system till ditt rollspelsgäng?

Hitta fler sätt att “ta notan” som gynnar dig på något sätt helt enkelt :slight_smile: Kanske kan du få till fler spel-kvällar i veckan eller något annat kul.

Andra sidan på myntet är, finns det något du stör dig på idag som är ett problem du kan köpa dig ur?

Jag tänker typ, bättre/fler skor så att de håller längre så du slipper gå i skoaffären igen innan pension? Ny väska så det är smidigt och vattentätt om det skulle regna på datorn? Städhjälp? Matlagning?

I värsta fall, skäm bort dig och din flickvänn ordentligt på resturang/spa/övernattning - långt bättre investering i dig än att bara ge mer pengar till staten.

1 gillning

Hej Nisse2!

Ditt förslag är bra, och skulle inte innebära något merarbete. Däremot är jag mycket missnöjd med det nuvarande ledarskapet i landet att jag mycket hellre skulle bidra med pengar till något som jag själv kan stå för så att säga. Jag är speciellt missnöjd med att flera delar av statsapparaten via avdrag tenderar att gynna de som absolut inte behöver bidrag såsom ROT/RUT-avdrag, och avdrag för att man har bostadslån.

Så, jag kommer nog försöka hitta på något. Det svåra är att hitta på något som är till mig.

Leende,
Clebo

Hej OBWN!

Jag har funderat på presentkort på matbutiker som både jag och andra kan använda. En gåva från ett företag till mig måste vara vid ett tillfälle, så jag kan inte sprida ut det på flera år.

Leende,
Clebo

1 gillning

Gåvor ger en fin tillfällig känsla. Samtidigt kan den mer analytiska sidan av mig tycka att en god investering gör mer gott för fler över tid än enstaka gåvotillfällen.

En lyckad etisk investering ger dig avkastning, företagets kunder välbehövd hjälp och företagets anställda (med familjer) en inkomstkälla. Med allt detta välstånd ökar dessutom skattebasen och välfärden. Och allt detta fortsätter exponentiellt.

Förresten: Jag redigerade mitt första inlägg.

1 gillning

För snart 9 år sedan sålde jag och hustrun vår stora 8-rummare och flyttade till en mysig 2:a.
Det överlägset bästa köp och beslut vi någonsin fattat - känner oss som tonåringar igen efter ha lekt mamma-pappa-barn i mer än 25 år.

2 gillningar

Hej PQC!

Förlåt att jag inte svarat tidigare. Du har fina förslag på att lyxa till det, men de beskriver ganska mycket hur jag lever mitt vardagsliv.

Min bäste vän har en sommarstuga, och när vi har tid åker vi ut dit och spelar spel. Vi har alla böcker till rollspelen som är så gamla att de finns gratis på nätet. Skämmer bort min flickvän gör jag alldeles för ofta, dock inte med övernattningar. Städhjälp skulle kunna vara en god idé…, men då finns känslor med och så bor det ju andra där…

Stort tack för uppslag!

Leende,
Clebo

Gillar vad PQC var inne på. Saker som gör ditt liv enklare redan som de är!

• Städhjälp som han var inne på (och du kommenterade),
  • Räkna med tvätt- och strykservice: Lämna in din tvätt och få den tvättad, torkad och vikt åt dig. (båda dessa har ju känslor och integritet att göra också, städhjälpen brukar iaf vara väldigt professionella)
  • Out-sourca allt du kan helt enkelt? :slight_smile:
  • Ta hem någon kock någon gång? Exklusiv middag med ett annat inslag än restaurang?
  • Läst att du inte behöver prylar. Men se över möjligheten att uppgradera vad du har? Bättre ljudsystem? Bättre TV? (behöver inte vara större, men kanske kan få bättre bild?)
  • 3D-printer? Hört av polare som spelar rollspel och en bekant i kretsen har en 3D-printer för att göra egna gubbar o dylikt. Finns många man kan anlita på nätet för att ta fram en modell som man sedan kan printa själv. Har man pengar blir det mer värt, då de billiga inte är så detaljerade som de dyra är.
  • Personlig tränare? Behöver inte vara så avancerat, men ett vardagslyx som man kan unna sig om man har råd.
  • Massage?
  • Gillar du att laga mat, kan riktigt nicea knivar vara något. Ingen service och gör livet i köket både roligare och enklare. Slipning outsourcar du till knivbrev.
  • Har du något gåvekort på någon mataffär, kan tex något härbärge säkert uppskatta det.

Ingen fara, jag är själv periodare i forumet :slight_smile:

Det låter som att du ändå får ut det du vill ha från pengarna, men att du inte är så intresserad av prytlar och resor vilket är helt ok.

Då återstår egentligen bara tipset på att försöka hitta saker i din vardag som du kan betala dig ur för att göra livet lite lättare helt enkelt.

• Vardagslättning: Städ, tvätt, hemleverans av mat, hantverkare, ordningskonsult (personlig Marie Kondo), etc
  • Hälsogrejer: Träning/PT, kosthållning, tandläkaren, etc
  • Kvalitetsuppgradering: Bättre skor, bättre jacka, bättre skjortor som inte behöver strykas, bättre köksutrustning (grytor och knivar är klassiker). Målet helt enkelt att det blir mindre “ta hand om” med bättre prylar.

Sista alternativet är väl att antingen gå ner i tid eller skapa någonslags stiftelse som stöjder något du gillar (studenter som vill åka på konferens i det du undervisar?).

Med midsommardonande i full gång får utförligt svar dröja, men en fråga kan inte vänta. Är filosofi ditt studiefält?

Hej Kirtapp!

Tack för svar och fina förslag. Att uppgradera saker kanske inte vore så dumt, men jag är mycket nöjd med det jag har och jag är väldigt nöjd med att inte ha saker. Gåvokort på mataffär har jag tänkt på, både till mig själv eller till behövande.

En negativ aspekt av gåvokort är dock att jag kommer att äta upp(ge bort pengarna ganska kvickt, och så blir det mest till andra. Gåvan är ju tänkt att den ska vara till mig, vilket är det svåra.

Leende,
Clebo

1 gillning

Hej PQC!

Tack för fint svar och bra förslag.

Det stämmer att jag får ut det mesta av pengarna redan idag. Min plan är att mycket aggressivt ge bort allt när mina barn behöver bostad, men det är rätt långt kvar tills dess.

I företaget är det redan möjligt att sponsra studenters deltagande i vetenskapliga konferenser. Det har jag gjort flera gånger, men i år verkar det bli lite svårare.

Leende,
Clebo

1 gillning

Hej Shabby!

Bra fråga, delvis sant att filosofi är mitt studiefält. Rent formellt är jag kognitionsvetare, disputerad i psykologi, lektor i socialt arbete, men min senaste artikel passar antagligen bäst i en filosofisk tidskrift.

Leende,
Clebo