Hej forumiter!
Jag undervisar och forskar på universitet. Vid sidan av det har jag ett aktiebolag där jag konsultar ibland, I företaget finns inga fasta utgifter med inkomsterna rullar in, så pengarna blir liggande. Jag kommer från enklare förhållanden i uppväxten, så min lön räcker väldigt bra trots att den är lägst i min kategori så att säga. Jag löneförhandlar inte.
Mitt problem, eller diskussion, berör att jag känner en fantastisk tomhet inför pengar. Det är nästan som om de saknar värde för mig. Jag har mer än tillräckligt. Jag har inga lån på bostadsrätten i Stockholm, och inga studielån längre. Jag investerar till mina barns framtida boende, men jag kommer att sälja min bostadsrätt, lägga till nästan allt jag investerat till barnens framtida boende. Sedan kommer jag bo i en billig hyresrätt på 17 kvadrat, och förmodligen vara lika lycklig där. Ibland ger jag bort pengar till behövande i bekantskapskretsen. Jag blir inte lycklig av resor, statusprylar eller ett välinrett och fint hem. En bra dag för mig är att spela rollspel, magic, cykla och bada, spela basket med kompisar och främlingar, eller sitta på serieteket och läsa. Jag åker aldrig på semester om inte min flickvän tjatat i flera år. Min nuvarande gör inte det, vilket jag uppskattar enormt. Jag snålar inte i mitt vardagsliv, och jag tar gärna notan när mina kompisar äter ute tillsammans.
Rent filosofiskt kan jag lugnt säga att jag inte uppskattar prylar överhuvudtaget. Jag har haft gräl med min mor som envisas att ge mig prylar som bara innebär merarbete för att ta hand om dem. Jag avskyr detta och ibland slänger jag dem direkt till hennes förtret. Jag vill äga så lite som möjligt som kräver arbete. Då kan jag frigöra tid för att fundera på viktiga frågor såsom hur man ska minska mängden självmord, vårdnadstvister, spelmissbruk eller tankefel i myndighetsutövning, eller fundera över den senaste strategin i något spel.
För att exemplifiera. Jag fyller 50 i år, och har man då ett företag kan man låta företaget köpa en present för 15 000:- utan att betala någon skatt. De flesta andra skulle nog inte uppfatta detta som ett problem, men mina känslor kring pengar ställs på sin spets. Min första tanke är att ordna presentkort på COOP och ge bort dem till behövande. Sedan inser jag att presenten ska ju vara till mig, och då blir jag helt ställd. Flera har föreslagit att låta företaget köpa guld för 15 000:-, men då måste jag ju förvara guldet på ett säkert ställe, och ordna så att ingen stjäl guldet. Jag vill inte bekymra mig över det.
Naturligtvis blir detta ett socialt problem för mig, när jag är mycket besvärlig med gåvor vid födelsedagar. Det är så illa att jag själv inte kan hitta en bra present åt mig. Flera förslag (ny dator, simkort eller motsvarande) försvinner av att företaget kan ta kostnaden i alla fall.
Så, har ni några konkreta tips till mig om vad mitt företag ska ge till mig själv?
Fundersam,
Clebo