Fat & happy, och uttråkad

Jag drev under tio år ett mycket framgångsrikt företag, men har nu lämnat det bakom mig, men som 33 åring har jag ett långt yrkesliv framför mig.

Företagande och entreprenörskap har varit en del av min identitet sedan jag var barn, och jag brinner fortfarande för det. Jag är en kreativ person och märker ofta att jag inspirerar andra företagare – vänner, bekanta, kunder och leverantörer – att utveckla sina verksamheter och hitta kreativa sätt att skala upp. Det tycker jag är fantastiskt kul och jag är duktig på det.

Men just nu känner jag mig lite vilsen i mitt yrkesliv. Privat är allt precis som jag vill ha det – jag har en stabil relation, fantastiska barn och ett boende som många skulle drömma om. När jag lämnade mitt företag tänkte jag ta det lugnt ett par år, fokusera på hälsa, sport och båtlivet. Men efter bara tre månader klättrade jag på väggarna och tog en kvalificerad anställning där jag får utvecklas i en yrkesroll.

Det är dock första gången på tio år som jag har en ”vanlig” anställning. Även om jobbet i sig är givande, känner jag att jag inte riktigt passar in i arbetsgruppen.

Åren som företagare har format mig till att alltid lösa problem, ta initiativ och göra det som krävs för att driva saker framåt – ett mindset som inte alltid går i linje med hur andra anställda fungerar.

Jag märker också att mina referenspunkter skiljer sig från mina kollegors, både ekonomiskt och socialt. Det skapar ibland märkliga situationer där jag tvingas tona ner mig själv och kanske framstår som hemlighetsfull eller konstig. Jag känner mig som en utomjording när vi pratar om resor eller kostnader kopplad till fordon eller bostad, eller så framstår det som att jag är skrytsam bara för att jag redogör min verklighet i ett vanligt samtal.

Jag måste helt enkelt bort från livet som anställd, men jag är för energisk för att inte jobba.

Jag längtar tillbaka till livet som företagare men har ännu inte hittat ett affärsområde som verkligen tänder gnistan. Jag har funderat på att starta som konsult, bara för att komma igång, men vet också att jag måste känna glädje i det jag gör för att orka lägga ner det engagemang som krävs. Jag skulle enkelt kunna komma igång som konsult men för mig är det viktigt att ha en produkt eller tjänst som går att skala upp och då vill jag inte sitta fast i konsultuppdrag.

Jag är en skicklig säljare, organisatör och ledare – men just nu saknar jag en produkt eller tjänst att satsa på och det känns lite hopplöst, för egentligen är det ju så lätt - allt går att lyckas med om man bara försöker.

Är det någon som känner igen sig i den här situationen?

Hur hittade ni tillbaka till drivet och en ny idé?

Hade ni svårare att hitta engagemang när ni redan hade uppnått era ekonomiska mål?

Och snälla, berätta om era kulturkrockar kring ekonomi på jobbet! :slight_smile:

Förr i tiden hade jag så kort från idé till genomförande, men nu kommer jag liksom inte vidare. För 10 år sedan hade jag inte råd att ta tålamod utan var tvungen att lyfta luren för att få in pengar till hyran, det räcker ej som motivation nu.

Vad går livet ut på utanför familjelivet egentligen, om man inte vill ha en vanlig anställning, är för ung för pension men inte kommer på en skalbar företagsidé att satsa på, vad gör man, idéer? :slight_smile:

7 gillningar

Investerar i andra startups och coachar dem. Just sayin.

1 gillning

För mig går det ut på något helt annat. Att förbättra världen i stort eller smått, och det har format min karriär.

Om du vill tänka stort? USA har just pausat nästan allt utlandsbistånd. Hur kan man ordna tex humanitärt bistånd till världens kriser när 40% av finansieringen fallit bort?

8 gillningar

Det låter som om du har en släng av ADVD, attention deficit verkställande direktör.

Du har rätt i att konsultande är en företagsmodell där du säljer din tid, vilket skalar dåligt. Du nämner att du har förmågan att jobba som entreprenör, men saknar affärsidé.

En entreprenör som saknar affärsidé kan hyra någon annans idé – franchise! Många tänker på Subway och McD, men det finns så mycket mer att välja på. Det finns franchise inom takläggning, solcellsinstallation, garageportar, kanotutyrning, hyrsläp. Det finns franchise inom IT-konsultbolag, där du och bolagsgruppen startar bolag tillsammans. Det skalar bättre än att jobba som konsult.

En annan lösning som jag har sett är att entreprenören startar ett till bolag inom samma bransch som sitt första bolag – fast bättre. Du kan se till att nätverka med såna grundare som har sålt ett bolag de senaste åren. De har säkert lika mycket rastlöshet som dig, och ni kan grunda ett nytt bolag tillsammans.

4 gillningar

Det är inte superenkelt. Både ska man ha den typen av förfrågningar och sedan är det inte riktigt som på draknästet i verkligheten. Inte riktigt ”kul idé jag slänger in en halv miljon”

Känner igen mycket av det du skriver. Du kan läsa min tråd. Du kan skippa delen om tillgångar etc i början men under det beskriver jag mig själv lite hur jag tänker etc.

Kan tyvärr inte meddela att jag kommit så mycket framåt sen jag skrev det där utan jag jobbar på i mitt bolag men känner mig sakna glöden och vill göra något nytt.

Det jag ogillar så mycket med Sverige är hur arbetsmarknaden är uppbyggd, t ex att rekryteringsprocessen ofta tar lång tid. Jag är mycket mer för trial and error och skulle jag hitta ett jobb jag verkligen vill ha skulle jag slita i lön, förmåner etc i början utan helt enkelt säga att jag kör utan lön i en månad och sen tar vi en diskussion om jag passar samt om ni vill behålla mig. Passar jag får ni betala lön retroaktivt men tyckte ni inte jag passade får jag få lottlös.

Jag är väldigt mycket mer för att ha möjligheten att ta egna beslut i alla aspekter av livet och testa saker helt enkelt.

3 gillningar

Vilka branscher i Sverige tycker du är mossiga och kräver förändring?

Välkommen in i gemenskapen. Du kan till exempel ägna all din tid åt att bli utnämnd till Chattmästare här på RT!

När du tar bort pengarna från ekvationen så kvarstår meningsskapande och tid. Det du väljer att göra med din tid vill du ska kännas meningsfullt. Ja eller Nej?

Hur vill du bli ihågkommen efter din livstid? När du svarat på den frågan kan du ju leta efter ett eller flera sätt att nå den målsättningen.

Lycka till på din resa!

6 gillningar

Jag förstår verkligen din situation!

Även om jag valde en lite annan väg genom att faktiskt sluta jobba. Men jag är drygt 10 år äldre än dig och kände inte samma driv när jag lämnade bolaget jag var med och startade. Jag behövde flera år för att landa och reda ut lite olika inre aspekter av mitt liv. Nu när jag mår mycket bättre känner jag också att jag saknar det där riktiga drivet för att dra igång något nytt… I mitt fall har jag nog faktiskt förändrats, jag är inte längre samma entreprenör som jag en gång identifierade mig som.

Jag tycker spontant inte heller det låter som att du ska vara traditionellt anställd :slight_smile: Men finns det kanske en annan typ av anställning du kan ta? I brist på egen idé kanske du kan ta ett jobb som VD på ett mindre tillväxtbolag exempelvis? Då får du nytta av ditt driv och tydliga entreprenörsskap. Lite beroende på branch så finns det absolut olika sådana möjligheter.

Du kan också söka dig till styrelsearbete i mindre bolag som en sidoaktivitet. Det kommer troligen inte ge dig tillfredsställelse men bredare erfarenheter än din egen specifika resa och kontakter för exempelvis jobb som det ovan.

Även om du vill fortsätta jobba och starta något nytt så kan jag i din situation varmt tipsa dig om att läsa den här boken: What Happens When You Get What You Want?: Success and the Challenge of Choice. Den är kort och finns även för Kindle.

Finns också lite reflektioner kring den boken och liknande material här. Kan även tipsa om podden ”Exit Paradox”.

Det jag (och materialet ovan) ändå skulle råda dig till är att våga utforska vad du vill ännu lite bredare, att våga känna efter lite mer. Det är klassiskt att entreprenörer som sålt kastar sig in i något nytt för att man är obekväm i att stanna upp. Erfarenheten säger att den situation du befinner dig är en jättestor möjlighet att växa som människa, men att det ofta också kommer med en ganska vilsen period.

1 gillning

Tänder du till på en teknisk pryl till vården så har men dotter ett patent på en produkt som är till salu.

Låt oss börja från början, varför sålde du ditt företag?

1 gillning

Tanken har så klart slagit mig och jag har fått flera erbjudanden genom åren.
Tyvärr har jag aldrig känt mig lockad av detta, för mig är uppstartsskedet en viktig del och jag skulle i så fall endast vilja investera ett mindre kapital eller helst bara min egna tid och lönekostnad - är en trogen och väl fostrad RT-följare sedan många år och håller hårt i pengarna jag faktiskt har tjänat.

Har en del avsatt som familjen ska bränna på vardagslyx som resor och fordon de kommande 20 åren, typ en “4% regel delux”, medan det stora kapitalet inte ska utsättas för uttag eller risk större än indexfond de kommande 20 åren.

1 gillning

:smiley: aha. Bra term eller diagnos, den ska jag ta med mig!

Satt faktiskt uttråkad och tittade på MCDs franchise för några dagar sedan. Helt sjukt olik min bakgrund, men man efterfrågar personer med ledarskapserfarenhet så kanske skickar in en ansökan, men sitter nog på denna idé ett tag, går emot mitt starka ställningstagande att hålla mig så långt borta från friterad mat jag kan…:smiley:

Öppnade din tråd och kände direkt att jag ska spara den till ikväll när jag har tid att djupdyka.

Ett annat närliggande problem är att det är så definitivt att vara anställd, man kan liksom inte ta ledigt några timmar hur som helst och bara vara tillgänglig per telefon. Samt alla begränsningar i vad man får ta ansvar för, och inte för att prata om lojalitetsplikten - om jag är super duktig på att utveckla en metod inom arbetsuppgiften X och det ger mig energi, då är det ju hyfsat begränsande att bara kunna göra det för sin arbetsgivare och att inte få springa iväg lite på högerkanten till andra företag. En självklarthet och viktig regel, men fortfarande begränsande om man som person gillar att få fokusera efter intresse mer än behov!

1 gillning

Tack, bra svar som öppnade för reflektion, ska tänka på detta framöver.

Jag har i hela mitt liv varit så otroligt fokuserad på att tjäna pengar, kommer från bristtänkande uppväxt.
Är forfarande kvar i detta och det ger mig energi så jag vill inte plocka bort det även om jag säkert kunde landa i en mer avslappnad tillvaro.
Mitt ekonomiska mål är som många andra satt i kronor och jag är halvvägs om jag inte räknar med låst kapital i huset, vill så klart uppnå det så snart som möjligt men målet är så högt ställt att antigen måste jag vänta 10-20 år på börsen eller starta ett nytt företag.

Din fråga hur jag vill bli ihågkommen var riktigt bra! Tänker spontant först, vem vill jag bli ihågkommen av?
Det är av mina barn, deras partners och barnbarn.

Minnet av mig vill jag ska vara i livets toppar, jag är inte så mycket för vardagen utan vill gärna maxa en helg med en resa, restaurangbesök eller på sjön.
Mitt ekonomiska mål är väl egentligen att kunna helt obegränsat köpa resor och upplevelser, och säkra bra boenden till hela familjen i framtiden och livet ut. När den framtida släkten tänker på mitt minne om 50-60 år ska det finnas gott om samtalsämne och referenspunkter till alla platser och upplevelser vi delar.

Hur vill ni andra bli ihågkomna?

1 gillning

Kittlande fråga!

Jag är riktigt bra på att skapa värde i personalintensiva verksamheter. Mitt tidigare bolag var inom tjänstesektorn där vi iprincip sålde timmar, nästan all min tid gick ut på att skapa bra arbetsmiljö/vilja och att effektivisera hur mycket arbete vi fick utfört per timme, med mål om att kunna fakturera 2h arbete per 1h så att säga…

Ser på många okvalificerade branscher inom service som facility management, logistik, hotell osv som inte alls satsar på sin personal utan mer har ett slit och släng tänk. Det är mossigt och förändringsbart, har haft en del tankar inom detta men eftersom jag saknar erfarenhet av utförandet och inte snubblat på en lämplig partner har jag inte kommit längre.

Vad ser du och i andra för mossiga branscher?

Tittade i din tråd lite snabbt som jag nämnde. Det är så lätt att tänka att gräset alltid är grönare på andra sidan. Om man kan affilliates, hur svårt skulle det vara för dig att dubbla din intäkt om du hade fått drivkraft, i förhållande till din fråga - vilka sökord är mossiga och vilka borde du kunna öka inom?

Jag sålde inte bolaget utan lyckades sälja vissa delar medan den stora och viktiga delen avvecklades pga förändrade marknadsförutsättningar och ökad konkurrens efter politiska beslut och regelförändringar.
I princip tvingade marknaden oss att gå från kvalité till lågt pris och vi skulle inte klara den omställningen, valde att avveckla och minnas företaget med lycka och stolthet hellre än att det skulle gå åt…

3 gillningar

Det viktigaste du kan ge dem är den tid som du spenderar med dem.

2 gillningar

Absolut. Det är ett korrekt, fint och sant svar.
Dock är det kanske särskilt aktuellt i småbarnsåldern där vi befinner oss nu, med tanke på min situation finns det gott om tid. Jag jobbar ju bara deltid, alltså 40h per vecka för tillfället. :wink:

I takt med att barnen blir äldre ser jag att kunna erbjuda roliga aktiviteter samtidigt som vi umgås blir allt viktigare för att öka incitamentet att hänga. Låter ytligt men den som påstår motsatsen har förmodligen inte lyckats helt med sina barn, det är ju helt naturligt att de ska vilja leva sina liv med egna sociala liv - då ser jag det bara som en positiv grej om jag några gånger om året kan erbjuda en gemensam resa med valfritt sällskap.

Sen tror jag att kvalitativ tid är bättre än mängden tid. Jag är en mycket bättre, energisk och engagerad förälder när jag får energi av mitt jobb och liv än vad jag är nu.

2 gillningar

Väldigt mycket snack om pengar, som vi ju använder för att byta varor med varandra, en påhittad valuta.

Om vi bortser från det påhittade som egentligen inte spelar någon roll när ens basbehov är uppfyllda:

Hur mår din partner?
Hur mår dina barn?
Hur mår dina vänner?
Hur många nära relationer har du?
Hur vältränad är du?

Ifall du har flera otroligt nära relationer med människor du kan vara helt öppen med, din partner och dina barn är överlyckliga och du är otroligt vältränad, då kan du börja fokusera på annat, men tills dess så är det detta du ska fokusera på enligt all forskning, för att vara lycklig.

9 gillningar