Fire? Eller vad ska man göra

42 år, ärvde miljoner för ett år sedan av min Pappa, rättare sagt många milj. Hur ska jag förvalta detta?. Är fire rimligt? Eller kommer man bli blek fet och alkis! Känner inget sug att jobba längre. Är inte ny rik då jag har haft ett par milj i x antal år och bor i en fin villa med fru och barn.

Men att fortsätta jobba orkar jag inte, kört många många timmar på firman genom åren, alltid varit en driven företagare. Men nu känns det inge roligt att vara så driven längre, mår piss av att vakna varje dag och gå till jobbet.

Frågan är vad man ska göra med investeringarna och sen fritiden om det är så att man slutar att jobba. Ta en anställningen skulle aldrig gå då jag har svårt att ta order från nån annan.

5 gillningar

En idé kan vara att gå ner rejält i tid, för att vänja dig vid mer fri tid. Kan vara en kul aktivitet att testa lite olika kurser, utveckla fritidsintressen och satsa på hälsa och mående. Gå med i en förening för en hobby du har eller starta en klubb för intresse x.

Satsa mer tid på relationer och familj är också värdefullt för de flesta.

Sen så är det svårt att säga hur du ska investera. Men hade jag varvat mitt ekonomiska mål, så hade jag troligen satt hälften i säkrare tillgångar och resten i en global indexfond eller två.

Är inte alls Fire själv, men är rik på tid på grund av sjukpension, så har lärt mig att hitta på kul aktiviteter. Trots mina hälsomässiga utmaningar. :blush:

Stort lycka till, ett nytt kapitel väntar. :raising_hands:

4 gillningar

Är i liknande sits. Känner alltmer att världen inte “vill” att man bidrar till den, egentligen.

Utanför ekonomiska bidrag finns en del områden att fördjupa sig i, men det är ovant när man brukar mäta tid och prestation. Egentligen är det tvärtom; jobb är ett undantag från livet, men har blivit det normala sättet att mäta framgång.

Målet är istället att hitta någonting som inte är så lätt att det blir tråkigt och inte så svårt att det blir frustrerande. Några tråkiga och frustrerande moment är ok, men det ska kännas så intressant att man överlag längtar efter det, helt slutar tänka på tid och kostnader när man gör det och får rejäla kickar emellanåt där det verkligen är kul.

Romarna (de fria som hade råd) kallade det otium och brittiska adelsmän idealiserade amatörism som något positivt. Många framstående forskare var i den här sitsen. Levde på besparingar men drevs av genuint intresse.

Det farliga är väl att “slösa bort livet” på sådant som man i långa loppet ångrar trots att det känns bra i stunden. Alkoholism t.ex, som du sade. Det handlar om att vara medveten om riktning och rutiner, ha viss disciplin och utvärdera vardagen och den övergripande upplevelsen av livet.

Finns en massa sätt att bidra till bra upplevelse genom medvetna strukturer. Sova fasta tider, träna och äta nyttigt kommer man förmodligen inte kunna “ta ledigt” ifrån annat än i undantagsfall.

7 gillningar

Så kluven på allt, vet inte vad man ska göra. Vad är bäst? Aldrig varit en krösus… så jag undrar vad andra skulle gjort. Man lär ju ta ett beslut. Rädd att göra fel i allt

Går det inte börja smått och ändra sig? I både investeringar och sysslesättning?

5 gillningar

Intressant det med Romarna och engelska adeln. Ska forska i det

Trappa ner och ägna mer tid åt familjen, nu när du har råd.

6 gillningar

Detta skulle jag starkt förespråka. Man kan väldigt ofta ändra sig både en, två och tre gånger

Det låter iallafall som du skulle behöva ta det lugnt ett tag, dina symptom låter som utbrändhet för mig. Och med “många miljoner” kan du ju utan problem göra det, utan att vara rädd. Försök att tänka på möjligheterna istället för riskerna. Har du inget som du alltid tänkt vore kul att lära dig eller prova på men aldrig hade tid? Nu har du möjligheten.

6 gillningar

Som att bara jobba hela tiden? :wink:

6 gillningar

Jag är 46 och slutade jobba för snart 5 år sedan. Fick pengar ur en bolagsförsäljning och var mentalt allmänt sliten. För mig var det helt klart flera år av sökande innan jag hittade rätt. På vissa sätt hade det helt klart varit enklare att försöka jobba vidare, men det var inte för mig.

Eftersom det här är helt nytt för dig och du är lite ovan vid tankarna skulle jag ta detta i små men relativt tydliga steg för att ge dig själv tid att känna efter och upptäcka en ny typ av vardag:

• Du är företagare, hitta ett sätt att minska din tid i firman. (Eller sluta helt om det är vad du vill/.behöver)
  • Använd din lediga tid till att vara ledig, känna efter och fundera. Du behöver inte göra något särskilt i steg 1. Sätt en initial tidsgräns för detta. 3 mån, 6 mån, 12 mån?
  • I steg 2 tror jag precis som @OBWN att det är klokt att börja söka efter något som stimulerar dig så där lagom.
  • Kanske hitta någon att prata med? En psykolog exempelvis. Inte för att du mår dåligt nödvändigtvis utan för att få lite inspel och stöd i hur du kan tänka. Här i forumet finns också en coach på det här området, @MoaD.

Om du gillar att läsa så kan vi säkert komma med lite boktips här kopplade till din situation.

Lycka till!

4 gillningar

Det som brukar kännas meningsfullt och ge folk “lycka” är att hjälpa andra. Du är ju i en gynnad situation, men både tid och pengar och sannolikt kompetens om du varit egenföretagare. Hitta någon som du tror på som vill ta över ditt företag och hjälp hen att lyckas. Engagera dig i ideella föreningar som dina barn kanske är med i? Bli affärsängel? Volontärarbeta för RödaKorset eller någon annan biståndsorganisation där din yrkesbakgrund kan komma till nytta, eller med bara vanlig fikaförsäljning eller liknande. Bli mentor för ungdomar i början av sina karriärer i din branch?

Hur kan din tid och dina pengar och din kompetens göra maximal nytta för andra, inte bara för din familj? Klura ut det och jag tror att du får en meningsfull och rolig framtid!

6 gillningar

Jag vill inte säga vad du skall göra men kan dela med mig hur jag tänker.
Jag har inte tillräckligt med pengar ännu. ca 4-5 år kvar om inte portföljen krashcar totalt.

Jag kommer,för att inte “balla ur” att har ett ungefärligt schema som ser ut ungefär såhär varje “vanlig dag” anger väldigt exakt men det är bara guideline, inte låst schema

22-08 Sova
8-10 Studera (läsa bok, youtube etc)
10-12 Gym
12-14 Lunch och vila
14-16 Fixa hemmet, handla mat, trädgård, städa mm
18-22 Middag + Fritid/kvaitetstid med familjen eller hobby eller Softa/Netflix etc…(Champoins League :slight_smile: )
repeat
dvs sätta vardagsrutin så man inte tappar kontrollen. Detta ger ca 6h produtiv tid, 6h social/fritid/måltider och 10h sömn/vila inkl läsa skönitteratur. Bara ett exempel

4 gillningar

Jag som ej har barn kan göra lite vad jag vill MEN om jag nu hade haft barn så hade jag nog tänkt på vad för bild jag vill ge till mina barn och jag vet inte exakt svaret här.

Men jag hade nog fortsatt jobba för att visa barnen diciplinen att gå till arbete etc för ser dom sin pappa leva på deras farfars pengar delvis så vet jag inte vad för bild det skapar hos ens barn sen tror jag inte vad för jobb det är spelar någon roll här mer att dom ser sin pappa vakna på morgonen och jobba för sitt egna upphälle.

Som sagt säger inte detta för att vara “spydig/elak” du låter utbränd och det är inget bra alls och är nog vettigt att du kollar på att kanske sakta ner i livet lite men samtidigt har du barn som du måste vara ett bra exempel för men som sagt kag är inte pappa själv så jag har inget bra svar på.hur jag skulle gjort.

Allra helst ska man ha några stycken såna hobbys och intressen som är det bästa med livet även under tiden man arbetar. Mina föräldrar har sett fram emot och älskar pensionen utav just den anledningen.

Till TS specifikt:
Om du drivit firma länge så har du betalat skatt och bidragit till nystartandet som samhället behöver. Du har bidragit till nästa generation. Tänk inte en sekund på samhällskontraktet. Du har överträffat din plikt. Hitta kul saker att lägga tiden på och skit i fördomar om lättja.

1 gillning
  1. Köp något utomlands
  2. Bli rådgivare till andra företagare
  3. Ta styrelseuppdrag
  4. Börja med någon sport
  5. Osv

Beklagar att du förlorat din pappa. Har precis gjort det själv och livet känns lite mer tomt och “vilset”. Även om man har jobbat för pengar, vilket de flesta av oss gjort/gör, så blir det ju också meningslöst. Om du känner dig lite nere, försök hitta någon bra person att prata med.

1 gillning