Fat & happy, och uttråkad

Nja, du behöver någon form av risk och komplex uppgift för att inte vara uttråkad.

Var dock inte medveten om att merparten av ditt kapital behövde vara upplåst i ”säkra investeringar” för att kunna vara fat fire, men det låter så på övriga inlägg.

Jag ser den typen av resonemang som ett sätt att rationalisera bort betydelsen av pengar, ofta från ett perspektiv där man antingen inte har lyckats samla kapital eller inte har viljan att ge sig in i den resan. Det blir lite av en förlorarmentalitet, där man försöker avfärda något som egentligen är fundamentalt i våra liv.

Att kalla pengar för en “påhittad valuta” känns verklighetsfrånvänt. Visst, pengar är ett system vi människor har skapat – men det gäller nästan allt i vårt samhälle: lagar, hälsa, relationer, språk, rättigheter. Att något är en mänsklig konstruktion gör det inte mindre verkligt eller betydelsefullt. Pengar är ett verktyg som möjliggör valfrihet, trygghet och resurser – allt sådant som konkret påverkar ens livskvalitet.

Dessutom finns det en falsk motsättning i att pengar skulle exkludera andra viktiga värden i livet. För mig kommer lycka från en balans mellan flera faktorer: ekonomi, tid, familj, hälsa och mental utveckling (exempelvis att ha ett stimulerande arbete). Varje del är avgörande, och pengar är en av dem. Att ha ekonomiska resurser gör dig inte lycklig i sig självt, men det skapar frihet och trygghet som möjliggör lycka på andra områden.

Så varför avfärda pengar som en del av ekvationen, när de uppenbart spelar en stor roll i att forma våra möjligheter och upplevelser i livet?

4 gillningar

Jag ser det som om du drabbades av ett oönskat avbrott, du fick inte göra färdigt eller hålla på med det du ville utan avbröts av krafter utanför din kontroll. Du har samtidigt enligt dina uppgifter 50 år kvar att leva, minst, och troligtvis kan du jobba alla av dessa år.

Jag tror du skulle må bäst av att bygga upp en ny verksamhet. Hur du skall kunna kombinera detta med småbarn och familjeliv kan jag dock inte svara på. Kom dessutom ihåg att äldre barn kan ta mycket tid också. Det skall skjutsas till vänner, träningar, matcher, tävlingar etc.

Åh vad jag känner igen mig i din beskrivning. Tack för att du delar.

Jag har en transportsträcka just nu på ett par år där jag valde en anställning för att kunna plocka ut max ur egna bolaget.

Min vändpunkt kom från att dels ha uppnått de karriärmål/företagsmål jag satte, och dels för att mitt sökande inåt gav mig insikt om vad jag egentligen (inte) behöver.

Så just nu har jag en tjänst med hög lön som jag rattar med vänsterhanden och ändå presterar bättre än kollegorna. Ganska uttråkad m a o.

Som tur var har jag många hobbies som jag pysslar med så fort jag kan ta mig tid :slightly_smiling_face: Men jag är äldre än dig och tänker ägna mig åt mina hobbies, engagera mig mer ideellt samt ta långresor framöver.

Jag lägger ingen energi på hur jag blir ihågkommen när jag dör, för andras tankar och åsikter kan jag inte styra. Än mindre ta del av när jag ligger ”six feet under”.

Håller också med dig om värdet av att ha pengar/ resurser.

Har haft diskussioner med andra som säger att ”pengar inte är viktigt”, och då tänker jag att om man frågar slumpvisa personer om de vill vinna 10 milj skulle jag tro att 99,9% skulle svara Ja.
Skulle man däremot lista upp allt som krävdes av tid, risktagande och ständigt problemlösande ensam på toppen så tvekar många.
Sedan kan man ju påstå att man generöst skulle skänka hela vinsten till välgörenhet, men det var nog knappast anledningen till att man köpte lotten till att börja med.

Med det sagt vill jag påminna om att vi är lyckligt privilegierade och jämfört med många andra har lyxproblem :wink:

2 gillningar

Intressant, hur kommer det sig att du inte är lycklig nu tror du då? Varför svara du inte på mina frågor i mitt inlägg?

När dina basbehov är uppfyllda så spelar pengar ingen roll för din lycka, all forskning tyder på det. Det är inget resonemang eller något jag tycker.

Har du nära vänner i ditt liv som du umgås mycket med? Är din familj lycklig? Är du vältränad? De sakerna spelar faktiskt roll för din lycka, enligt all forskning, när dina basbehov är uppfyllda. Varför inte lyssna på forskningen?

Du vill fortsätta fokusera på pengar nu när dina basbehov är uppfyllda, du vill alltså gå emot all forskning som gjorts på området lycka, hur kommer det sig tror du?

2 gillningar

Jag är uppvuxen med en förälder med det tänk du beskriver. Syskon och jag (och våra partners) har varit medbjudna på många resor och upplevelser genom åren. Tacksam för det såklart men om det var något jag fick önska så skulle det varit att ha haft en bättre känslomässig relation med föräldern i fråga.

7 gillningar

Leta upp en förebild för din situation. Jag menar inte att följa någon blint, men inspireras.

1 gillning

Det finns förstås nyanser på det här. Man kan också vara olycklig och fattig samtidigt.

Om man lyckas bli typ Jesus stämmer det nog med din beskrivning. Han var ju ständigt salig i anden. (Basala behov uppfyllda).

Men de flesta kommer inte så långt under sin livstid.

Det är såklart viktigt med relationer och hälsa, men pengar gör ju också att jag t ex har råd med en sjukvårdsförsäkring som ger mig snabb kvalitetsvård. För jag kan erkänna att det helt klart drar ner lyckostapeln om man ex vis ständigt har ont.

Vissa frågor har helt enkelt ingen korrelation, och då menar jag att man faktiskt kan ha en tydlig mening med sitt liv (nu när vi ändå pratar lyckoforskning så är att ha mening med livet på plats 1, tror jag). Men det kan man ju ha oavsett om man har 100 kr eller 100 milj på kontot.

Jag tror inte på idéen att du ska jobba mer för att kunna strö pengar över dina barn, för att de ska bli lyckliga är vägen framåt.

Verkar redan nu som att du säkrat en god framtid till dina barn.

Däremot köper jag resonemanget att en lycklig människa blir en bättre förälder.

Men om det krävs 60+ timmars arbetsveckor för att bli lycklig är jag inte säker att det är det som ger barnen mest glädje från dig.

Tror nog de hellre står över några semesterresor och kör lite billigare bil och istället får träffa dig mer.

Men är alternativet att du går hemma deprimerad och omotiverad är det kanske bättre med semesterresor trots allt.

3 gillningar

Vad går livet ut på?

Att vara användbar, tillgänglig, en bra, inlyssnande vän, snäll, kapabel och frisk. Att samtidigt njuta av resan.

Jag tror det är ett misstag att tro att man måste uppnå något utöver sig själv. Läs bra böcker, träna, träffa intressanta människor.

Man blir ihågkommen av de vars liv man förändrar genom sin närvaro och sin visdom. Gener förändras genom livet, av livsstil och genom de erfarenheter och de människor man träffar. Man lever vidare i de människor vars gener man förändrat, och de gener som de lämnar efter sig.

2 gillningar

Låter som att du är lite rastlös.

Någon tipsade om det tidigare, sök upp någon som varit eller är i din situation och sparra lite livsfilosofi och idéer för att göra livet meningsfullt.

Andra tipset är kanske att gå och prata med någon om din rastlöshet - bara gå till botten med varför denna gnagande känsla finns hos dig.

Lycka till och kom ihåg att du är i en lyxsits som är få förunnat.

Fråga din sambo om att starta något ihop och skäm bort henne/honom ännu mer (för det antar jag att du redan gör) på olika sätt. Förebygg separation som är alldeles för vanligt idag. Kanske föreslå nya sätt att ha s… på när familjelivet tillåter. Ta upp träningen igen oavsett om du tycker dig vara “fat” eller ej. Involvera närstående om det går gällande barnpassning för att skapa tiden, om inte barnet är alldeles för litet, betala lite extra roliga aktiviteter m.m. till allihopa så är alla nöjda. Spänning och utmaningar i jobbet slår aldrig de som du kan skapa dig hemma och på fritiden

Meditation, hantverk, djur och natur.

Hej, Har skickat ett pm till dig i chatten.

/Mvh Eric