Provprat: eventuell text-intervju med en nivå 6-person

Det jag vill veta:

1

hur många % tror du är driv och hur många % är tur och miljö. (I din specifika situation )

2

Är du lyckligare nu än vid nivå 5, var du lyckligare på nivå 5 än 4 ?

3

Har du tillräckligt ?

Om inte, vad är tillräckligt.

4

Jobbar du fortfarande ?

5

Finns det något du vill ha som pengar inte kan köpa?

9 gillningar

Ja! Vad kul! Låt mig få återkomma i en annan tråd @melwa! Tack! :folded_hands: Woho! :heart:

15 gillningar

Alla vill ju höra (läsa, för all del) en djupare intervju med Melwa.

Jag är dock också intresserad av Nivå 5 / 6- människorna. (Som en som på papperet (tillsammans med frugan) ligger aritmetiskt mitt i Nivå 4, men som lever som undre medelklass och varannan vecka tänker att jag skall blir “rik på riktigt” och varannan att jag är slut som individ och inte skall göra ett uns mer i livet). Det här skulle jag vilja fråga dem:

1. Om de har barn: Hur tänker du på din förmögenhet i förhållande till dina barn? Vill du ge dem en god start i livet, eller vill du att de skall arbeta för varje krona? Planerar du för någon form av arvskifte?
  2. Känns det (fortfarande) som en intressant utmaning att öka förmögenheten?
8 gillningar

Många hamnar nog i slutsatsen att mer pengar skulle löst deras problem. Man fastnar i stora system när man ska ha lön, föräldrapenning och andra utbetalningar.

Någon på nivå sex kan nog bidra med den lite obekväma sanningen att allt faktiskt inte handlar om pengar. För där har man liksom uteslutit den variablen.

2 gillningar

Hahaha, tack för ett gott och igenkännande skratt. :laughing::heart:

4 gillningar

Jag skulle gärna höra hur dessa personer ser på lån och investeringar. Min bild är att de har en annan syn än personer på lägre nivåer. Investeringar i fonder är exempelvis mer som ett bättre sparkonto, inte ett sätt att skapa nya pengar (ofta företag, fastigheter etc istället). Det sade i vilket fall en person jag känner på den nivån. Så kanske fråga lite om det? Även lån då, om de själva använder lån i sitt privatliv och till vad – egentligen behöver de ju inte lån tänker jag.

1 gillning

Jag undrar följande!

Vilka hobbies har hen som är möjlig tack vare sitt kapital?

Jobbar hen och tar ut lön?

Om ja, vad är roligast med jobbet?
Om nej, vad är roligast med att inte jobba?

Vilka tjänster använder de sig av och betalar för till vardags?

Om hen varit på en lägre nivå innan, vilka saker är bättre eller sämre på denna nivå än de tidigare? Var det något du tänkte på innan du levlade?

Dyker vanor upp som man inte haft innan?

Vad är största fördelen med att ha ett stort kapital och största nackdelen?

4 gillningar

Vad kostar en liter mjölk?

15 gillningar

Känner du dig oerhört rik eller har du istället flyttat målstolparna och känner dig fattig jämfört med Bill Gates eller Elon Musk?

6 gillningar

Jag är väl nyfiken på hur det fungerar rent praktiskt.
Har man en bank eller flera
Har man ISK på den nivån eller finns det andra lösningar.

Är det en svår balans mellan att vilja ha saker och INTE visa att man har pengar?

7 gillningar

Kändes det som ett problem att undvika gold-diggers och veta att din ev partner är med dig inte för att du är groteskt rik utan för att de älskar dig för den du är? :slight_smile: Hur hanterade du det? Hur hanterar ni ekonomiska frågor?

Hur ser du på att dina barn ev aldrig kommer behöva arbeta för sitt uppehälle? Hur undviker du att de blir bortskämda? Spelar det ngn roll?

7 gillningar

Vad tror hen är den enskilda vana som pengarna möjliggjort med störst impakt på tillfredsställelsen i livet.

4 gillningar

Jag har några frågor:

1. Hur hanterar ni arv i familjen/släkten?

2. Hur skolar ni upp yngre förmågor att ansvara över såpass stort kapital och framförallt hur lyckas man att inte släcka deras egna driv och deras egna visioner?

3. Hur är förmögenheten organiserad?

4. Om du skulle förlora alla dina pengar nu och skulle måsta börja om från noll, hur skulle du bygga 10 miljoner kronor?

5. Nu antar jag att du har ärvt pengarna men, kände du dig tvingad in i ansvar och förväntningar redan i ung ålder?

6. Hur är din syn på relationer, jag tänker här att pengar kommer ofta också med osäkerhet kring vem som är äkta och inte

7. Vill ni adoptera mig? :joy:

4 gillningar

Hur kommer det sig att du inte har bidragit mer till samhället innan du ackumulerat denna stora summa pengar när du vet hur mycket lidande det finns eller har du en plan för att ge tillbaka?

Vad är det mest skandalöst slösaktiga du gjort?

2 gillningar

Skulle vara intressant att veta hur personen tog sig dit, dvs är det familjepengar eller har personen skapat förmögenheten själv.

Några insikter på hur personen ser på sig själv, vad krävdes för att ta sig dit, gärna i relation till “vanliga” personer som då saknar den förmågan.

Är pengar “poäng” som de vill levla upp eller har det bara råkat bli mycket pengar för att de gör något som de tycker är kul.

Är pengar viktigt, eller är det bara värdet av vad personen byggt upp.

1 gillning

Är du singel? Hur har din ekonomiska situation påverkat dina relationer?

Ps. Har du hör talas om hon den där Indexqueen? Hört att hon är en riktig trevlig typ. :ribbon:

18 gillningar

haha, jag önskar dig all lycka Indexqueen :rofl:

1 gillning

Nu insinuerade du sååååklart ingenting, men det har inte framgått om det är en kvinna eller man.
Fast, det kanske inte spelar någon roll hursomhelst.

5 gillningar

Kan du swisha mig fem mille?

1 gillning

Man börjar ana vissa av problemen med nivå 6 redan i tråden där en 6a efterlyses. :see_no_evil_monkey:

Hoppas det lyckas ändå. :crossed_fingers:

6 gillningar