När du inte behöver oroa dig för pengar, oroar du dig för något annat istället? Eller har ett lugn infunnit sig?
Intressanta kommentarer och implicita antaganden, och då har jag ändå moddat bort värre.
—-
Oavhängt personen på nivå 6 kan jag ju säga att de flesta med stora förmögenheter bidrar mer till samhället direkt och indirekt, bidrar till välgörenhet direkt eller indirekt mer än väldigt många andra gör tillsammans. Både genom skatt, engagemang och gåvor. Så jag kan ju ibland uppleva att det är en rätt trist nidbild av rika som lever. Men som en regissör sa, jag gör filmer för 99% av befolkningen inte 1% av den. (Tex i alla filmer representeras rika som snåla, giriga eller allmänt otrevliga människor - allt från Joakim von anka, wolf of Wall Street, krösus sork, you name it)
Kan du utveckla vad som är fel på min fråga? Det är en väldigt vanlig frågeställning till människor i den ligan, och bygger lite på denna video.
Ok, ber om ursäkt om jag tolkade in saker i den som du inte menade. Har förtydligat min kommentar.
Jag visar ut mig själv till utvisningsbåset, Jan.
![]()
Nej Indexqueen, man måste få försöka ![]()
Felet är nog att det antas att verklighetsförankrade människor ska veta vad en liter mjölk kostar. Så det är en setup för att få personen att se verklighetstappad ut. Det har iallafall använts så förr då mjölk var den säkraste produkten alla köpte i mataffären. Men du kanske hade andra avsikter med frågan.
Själv har jag ingen aning. Köper en liter i månaden för att folk ibland vill ha i kaffet. Det enda som intresserar mig då är utgångsdatum.
Haha, ingen fara. Ska inte doxxa, men tyvärr sannolikheten låg.
Däremot har jag en trevlig man i Stockholm i 30-ish åldern för en blind date om du är sugen … om du lovar vara snäll mot honom. ![]()
…ska inte göra löften som jag antagligen inte kommer kunna hålla. ![]()
Hur skulle hen rekomendera en nyrik investera en större summa pengar. Ex vid en eurojackpotvinst på några 100 miljoner.
Jag personligen är inte så intresserad av att höra om livet på nivå 6 eller ens 5 eftersom jag som många andra aldrig kommer att nå dit (och inte heller har det som något mål). Däremot: Nu vet vi inte vilken nivå personen startar från (inget, delvis eller helt och hållet gamla pengar). Men om jag antar att personen tidigare befunnit sig på lägre nivåer så skulle det vara intressant att höra hen reflektera över sig själv och de nivåerna. Nivå för nivå kanske. Hur gick tankarna på olika nivåer, vilka tankar/insikter har ändrats/tillkommit under resan och vilka har hållit? Vad gjordes i retrospekt bra och vad hade gjorts annorlunda om man kunde gå tillbaka och ändra? Breda frågor, men kanske går att bygga vidare på.
Vilka insikter har du gjort på denhär nivån som du kunde haft nytta av tidigare. Både ekonomiska, hur saker I världen funkar eller om dig själv? Behöver man komma hit för att göra det insikterna?
Fick du tidigt någon ovanlig insikt, eller anammade något synsätt som du tror hjälpt dig att komma hit.
6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: 412. Superrika och jämlika: hur kapital och ägande lyfter alla | Med professor Daniel Waldenström
- Hur ser förmögenheten ut i förhållande till hur den är investerad, dvs ligger merparten i fastigheter, aktier, ja eller vad?
- Hur ser du på att ge till samhället i någon form? Vilka är de bästa sätten att “ge tillbaka” anser du?
- Om du dog i morgon, vad hade du gjort med din förmögenhet idag?
Samma här, jag vet knappt vad någonting i mataffären kostar från huvudet.
Jag jämför olika produkter av samma sort i affären och tar det som är billigast utifrån den kvalitet jag vill ha. Sen lägger jag inte vikt vid att memorera vad det kostade efter det.
Om jag är i affären och skall handla något, så är jag där för att handla de sakerna.
Vi handlar det mesta av maten i en affär som har relativt låga priser i snitt (Lidl), så hålla på och jaga billigaste mjölken (eller osten, kaffet, eller vad det nu kan vara) från någon annan affär känns inte som något vettigt att spendera energi på.
Förlåt, jag ska sköta mig ![]()
En allvarlig fråga: Känner du att din förmögenhet är förpliktigande? Jag tänker på Spindelmannens “Med stora krafter följer stort ansvar”.
Är du politiskt engagerad, om så vilka politiska frågor brinner du för mest?
![]()
tack för att vi kan ha värdiga samtal i forumet. Upplever att det är ju det som är ett stort värde här jämfört med tex Flashback.
- Har du svårt att lita på människor som du träffar efter du blivit “rik” (speciellt ny partner om du varit i den sitsen)
- Känner du dig rik? (när gick gränsen till att du började känna dig rik), är du lyckligare när du passerade den gränsen.
- Funkar det att träffa gamla bekanta och umgås eller blir det en konstig stämning när de har mer “vanliga Svensson problem”
- Umgås du med några/någon från tiden innan du hade tex 5 miljoner eller mer
Jag håller med om att det är ett problem. Har ni sett filmen Mountainhead på Netflix, för en satirisk vinkel på extremrika tech-bros? De tror att de är som kejsare. Och i vår verkliga värld har Elon Musk köpt twitter, och gjort om det till X där hans politiska vinkling storskaligt påverkar politiken.
Om du vill ställa en intervjufråga om detta skulle det kunna vara om personen upplever att hen fått politiskt inflytande genom sin förmögenhet, och hur hen i så fall utnyttjar det. Nu är väl intervjupersonen inte lika rik som de som Netflix gör satir om, men intressant fråga ändå.