Hantera en megavinst?

Hejsan alla forum läsare!
Jag har i många år funderat över hur alla dessa människor som vinner enorma summor på lotto och liknande spel hanterar och investerar så stora summor?
Man har hört många berättelser hur illa det har gått för många.
Jag menar att placera 1,3 miljarder som en kvinna i Norge vann för några månader sedan är ingen lek för en vanlig löntagare…
Känns som att det uppkommer många bekymmer och oro med vinsten?

En god vän till mig vann “endast” 7,3 miljoner och det räckte för att han fick inbrott och skadegörelser samt många tiggare som stalkade honom under en tid fast han var helt anonym med vinsten.

Nu spelar jag väldigt lite som lördags nöje men men tänker att en mindre lagom vinst är bättre för livskvaliteten och nattsömnen än en mega vinst?

Hur tänker ni?

3 gillningar

Som i din kompis fall, hur får inbrottstjuvar och tiggare reda på hens vinst. Om hen inte självmant går runt och berättar?

Krasst sett hade vederbörande kunnat betala av huset och ingen hade vetat om det.

Men till din fråga: för många är det nog enklare att vinna en “mindre” summa pengar. Färre val och mindre problem.

5 gillningar

Berätta inte för någon.
Ha pengarna på KF. (Syns inte i deklarationen)
Global indexfond

Klart

12 gillningar

Svårast är nog det psykologiska och att undvika att alla får veta att man vunnit mycket pengar.

Annars rent praktiskt borde det inte vara någon jötteskillnad hur man kan eller bör investera oavsett om det är hundratals miljoner eller 10kkr.

Brett och billigt bör väl vara ledordet som vanligt. Med så mycket pengar behöver man inte ens knappt ta någon risk. Bara något som kanske inte underpresterar inflationen allt för mycket.

2 gillningar

Jag hade nog gett bort x miljoner till mina syskon och min mamma. Sen hade jag nog sagt till resten av bekantskapskretsen att jag vunnit 700 000kr. Tror det är en bra gräns för att slippa tiggare och konstiga blickar om jag köper en dyr säng till exempel.

Sen hade jag låtit bygga en pergola! :wink:

Sen hade jag nog investerat en tredjedel i en indexfond, en tredjedel på ett sparkonto (eller flera) och skapat en stiftelse för resten.

Sen lagt upp en uttagsstrategi för månadsuttag. :blush:

3 gillningar

Förenklat så finns det fyra ”typer” av människor

Fattiga med fattigt tänk = förblir fattiga
Fattiga med rikt tänk = blir rika
Rika med rikt tänk = förblir rika
Rika med fattigt tänk = blir fattiga

Att få en stor summa pengar kommer i många fall inte förändra hur dina ekonomiska vanor och tankar ser ut. Det är därför så många lottovinnare och idrottstalanger som blir rika tappar alla sina pengar då de inte har de tänket som krävs för att ”förtjäna” pengarna. Samma som varför barnbarn och deras barn många gånger sätter sprett på familjens rikedom tillslut.

Att ta vinsten som månadsutbetalning hade nog inte varit helt fel för många, mig inkluderat.

11 gillningar

Megavinster är helt onödiga som jag ser det. Sen förstår jag att de delar ut dem för det är bra marknadsföring men bättre om 100st fick 13m var än då en som får 1.3 miljarder för hon lär inte vara gladare för det.

Investera det lär vara något anordnad för du är inte i “get rich” fasen.
Självklart lär du sprida det mellan flera banker för att minska bank risken. Sen ha en mindre del global index än vad vi siktar på här normalt. Du vill inte dra in som i hennes fall 1300 miljoner på global index för att nästa dag vakna upp till risken att det står 500m på kontot. Även om du vet att väntar du, kanske 10 år, så är du tillbaka på +/-0 så skulle nog många inte förstå hur mycket de fortfarande har kvar utan bli knäcka av den orealiserade förlusten.

Många investeringar blir även meningslösa för kapitalet du har är för stort så det spelar ingen roll att du gör dem. Tex får du 50m säkert varje år varför ta ett bet i en lekhink på något som ger dig 5m mer? Det är inte värt jobbet eller oron.

Så en gammal klassisk 60/40 skulle nog vara en bra ide i ett sådan fall. Där 40 delen kan sättas i fast ränta eller liknande mycket säker avkastning med olika löptider.

3 gillningar

Om man vinner 1,3 miljarder behöver man inte investera alls, det är bara att sätta in en miljon på alla banker man hittar, för insättningsgarantin, och sedan kan man ha resten på ett vanligt sparkonto hos en storbank som förmodligen inte går i konkurs. Avkastning kan man strunta helt i, tycker jag.

7 gillningar

Jag har också funderat på det här.

Jag tycker att de extrema vinsterna är så sorgliga, eftersom de helt vänder upp och ner på tillvaron för vinnaren och sannolikt inte förbättrar livskvaliteten påtagligt.

Som tidigare sagt skulle det för den totala lyckan vara mycket bättre om 1000 pers vann 1,3 miljoner än 1 som vinner 1,3 miljarder. Dessutom alla som spelat bort sina pengar för att finansiera vinsten.

Läste nånstans, tror det var i en bok av Michael Dahlen, att en som vunnit stort på lotto och en som blivit av med en arm i en olycka är i snitt lika lyckliga ett år efter händelsen.

8 gillningar

Jag skulle nog satsa på att diversifierat mig så mycket det går. Nu behöver man inte längre söka hög avkastning. Nu behöver man bara se till att beloppet är så skyddat som möjligt. Man vill inte ha 100% av sina tillgångar i ett tillgångsslag (såsom aktier eller räntepapper). Om en främmande makt invaderar Sverige och fryser allas banktillgångar, skall man alltså kunna falla tillbaka på andra tillgångar.

Jag tror det största problemet är just att hantera beloppet inför andra om man inte kan hemlighålla det. …vilket man med all sannolikhet inte kan om det handlar om ett belopp på 1,3 miljarder. Delar man dessutom med sig till föräldrar, syskon, svärföräldrar och partners syskon och gör dessa mångmiljonärer lär ryktet av din givmildhet sprida sig som en löpeld. Här ligger den största problematiken.

4 gillningar

För mig skulle det absolut förbättra min livskvalité. Nu är jag tvungen att göra massa saker som jag skulle slippa göra om jag hade massor med pengar.

1 gillning

På engelska, men obligatorisk läsning inom ämnet:

https://www.reddit.com/r/personalfinance/wiki/windfall/

Med den första och bästa regeln:

1. DO NOT TELL ANYONE.
5 gillningar

Och nästa obligatoriska länk (från ovan):

https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/24vo34/comment/chb4v05/?context=1

Med detta utdrag:

Large jackpot winners face double digit multiples of probability versus the general population to be the victim of:

• Homicide (something like 20x more likely)

• Drug overdose

• Bankruptcy (how’s that for irony?)

• Kidnapping

And triple digit multiples of probability versus the general population rate to be:

• Convicted of drunk driving

• The victim of Homicide (at the hands of a family member) 120x more likely in this case, ain’t love grand?

• A defendant in a civil lawsuit

• A defendant in felony criminal proceedings

2 gillningar

Har du testat?

Är otroligt dålig på spel men har köpt ngn trisslott ibland. Har också funderat på det och tycker att bästa reklamen för spelbolagen vore att öka andelen vinnare istf för att låta en person håva in typ 789 mille…

För mig blir det omvänd skrikreklam om att x personer har sammanlagt förlorat minst 800 miljoner för att en ska få ta hem jackpotten. Men det är jag …

1 gillning

Har du testat eftersom du vet?

Jag har testat att vakna med och utan väckarklocka. Utan vinner lätt.

Jag har också testat att mindre pengar och att ha mera pengar. Mera pengar är lätt bäst.

Om man vinner 1,3 miljarder och blir olycklig får man väl ge bort pengar tills man når en nivå där man inte är olycklig längre.

2 gillningar

Jag tycker att det är sorgligt att inte ens kunna föreställa sig hur påtagligt ens livskvalitet skulle kunna förbättras med, säg, 1,3 miljarder.
Men jag har bra fantasi.

6 gillningar

Jag har också bra fantasi!

Egentligen spelar det ingen roll om jag har rätt eller fel, det är ändå bara spekulationer.

Är det någon påtaglig skillnad på hur mycket din livskvalitet hade förbättrats med 130 miljoner istället 1,3 miljarder?

Det är såklart individuellt men nånstans slutar ju mer pengar göra nytta.

Det beror ju på hur man ser på begreppet ”livskvalitet”. Båda summorna möjliggör ju ett bekvämt liv i ekonomiskt oberoende men den högre summan räcker ju till en helt annan nivå av dekadens…

4 gillningar