Om vi går åt andra hållet, skulle livskvaliteten bli påtagligt bättre av 13 miljarder än 1,3 miljarder?
Nånstans kan du inte hitta på mer dekadens, åtminstone inte som pengar kan lösa ![]()
Om vi går åt andra hållet, skulle livskvaliteten bli påtagligt bättre av 13 miljarder än 1,3 miljarder?
Nånstans kan du inte hitta på mer dekadens, åtminstone inte som pengar kan lösa ![]()
Underskatta aldrig en mycket fantasifull hjärna.
Med obegränsat kapital kan man ju hitta på vilka sjuka saker som helst, inklusive att betala andra människor för att delta i galenskaperna. ![]()
Gillar inte konceptuellt att vinna på ren tur i ett ekonomiskt dumt spel. Hade inte velat ha pengarna utan hade gett dem vidare. Avskyr alla former av lotteri.
Känns lite onödigt med så höga vinster! 10-20 miljoner
Hade varit mer rimligt.
Men hade jag vunnit så mycket så hade jag uppfyllt drömmar och sponsrat folk/företag anonymt. Kanske startat en stiftelse.
Samtidigt räcker de väll knappt om man vill köpa några större kommersiella fastigheter!
Om jag fick så mycket pengar skulle jag starta en välgörenhetsstiftelse. 1,3 miljarder har ingen människa behov av.
A-la Bill & Melinda Gates stiftelse, då.
Minus äktenskapsproblem.
Kan vara bra att sprida på flera in någon går i konkurs
Jag är inte mycket för spel och lotterier men eftersom jag ändå vill ha chansen att vinna satsar jag 17 kronor i veckan, det tycker jag det är värt.
Visst är det en otroligt pytteliten chans att vinna en megavinst men det finns ändå de som gör det. Så länge man spelar kan man vinna!
Att “bara” vinna 10 miljoner är inget jag drömmer om men 100 miljoner, eller gärna mer, skulle vara trevligt!
Det finns oändligt med projekt som inte handlar främst om en själv om man vill.
Frågan var om det tillför livskvalitet, inte om man kan hitta på sätt att spendera pengarna.
Naturligtvis finns det projekt som tillför livskvalitet utan att det handlar främst om en själv. Lite osorterade exempel:
Hm!
Jag förstår att man inte vill ha inbrott och tiggare efter sig. Men rådet säg inget till någon… Verkligen?
Om man plötsligt har så mycket pengar att man kan köpa sitt drömhus, sin drömbil och åka på sin drömsemester utan att det syns mer än dagens volatilitet på börsen. Ska man strunta i det, gå till jobbet resten av livet och låtsas som inget hänt? Vad var då meningen med att vinna över huvudtaget?
Och hur ljugig känner man sig då varje gång någon ojjar sig över matpriset och man tyst nickar med. Eller när någon undrar hur man hade råd med den lite lagom fina bilen man ändå kostar på sig och man måste ljuga att man sparat hårt.
Ta hjälp av någon med att placera pengarna. Här tänker jag att någon form av private banking faktiskt är bra, för hur många privatpersoner har egentligen erfarenhet av att göra affärer i den här storleksordningen. Vi kan alla påstå saker vi skulle gjort, men hade vi vågat det? Hade vi vetat vilka rättsliga och skattemässiga konsekvenser ena eller andra beslutet hade lett till?
Jag tror mer på att va ärlig. Kanske inte med summan, men iaf med att man vunnit en större slant.
Visst kommer det uppdagas vilka som blir glada för en och vilka som blir otrevliga. Men då har man ju sållat fram de riktiga vännerna. Köp drömhuset, drömbilen och bjud med de man älskar på drömsemester. Det var ju därför man ville vinna.
Installera bra larm och anlita ett vaktbolag.
Jag skulle inte kategorisera in något där under livskvalitet.
Att man kan göra nytta med mer pengar är en annan sak, men även där finns ju ett tak, man har inte oändligt med tid.
Tror inte du läste de länkarna jag postade, men poängen är inte “bara” inbrott och överfall.
Utan det är att alla i din närhet kommer att förändras. Helt plötsligt kommer nära och kära (och inte så nära) vilja ha pengar av dig, och bli förnärmade när du inte ger det för “du har ju så mycket”.
Hur ska du veta om den nya potentiella partnern älskar dig, och inte bara dina pengar? Hur vet du att din kompis är en genuin kompis, och inte bara vill hänga med dig för att du är rik?
Det gäller inte bara dig heller, utan även dina barn!
Det finns goda anledningar till att du inte bara kan fortsätta leva livet som du gjort, och att väldigt rika människor lockas till andra lika rika för där kan de vara sig själva och inte behöva bråka med sånt här. Men det betyder att man ställer om sitt liv till ett “superrikt” liv, där man lever mer avskiljt från “oss andra”.
(Nu pratar vi alltså om riktigt stora vinster, inte småsummor som någon miljon, även om du har lite samma fenomen där.)
Du har helt rätt i att det tillkommer andra bekymmer som att människor med en viss bild av “de rika” kommer applicera den bilden på en och behandla en därefter. Om det är de flesta man umgås med blir det inte lätt.
En lottvinst är nog jobbigaste sättet att bli rik på rent mentalt. Man har distansierat sig från de andra spelarna i sin omgivning genom att ha mer pengar.
Som väl är kan de tycka att en lottovinst är ett rättvisare sätt att bli rik på än att jobba sig dit genom ett framgångsrikt företag eller toppjobb. För det ses som att stjäla andras pengar. Men rik har man ändå blivit så nu är man stoppad i det facket.
Men man har inte etablerat sig bland andra rika som oftast jobbat eller iallafall upplever sig själva som att de jobbat sig dit. Man delar inga kostsamma hobbies eller känslan av stolthet att ha åstadkommit detta själv med dem.
Det är garanterat inte lätt att handskas med. Men det är det inte att sitta på pengarna och spela fattig heller.
Man kanske rent av behöver flytta en bit bort och starta ett hobbyföretag som man kan låtsas går lysande. Men det känns troligen också ljugigt.
För den inre fridens skull förespråkar jag ändå ärlighet. Mycket pengar skapar andra saker att må dåligt över. Min inre kompass om att va ärlig och stå för min situation ska inte behöva va en av dem.
Det kan upplevas orättvist att man blivit rik. Det bör inte leda till att man också ska ses som som lögnaktig av andra och en själv.
Om man begränsar sig som du menar, vad jag förstår, så kan jag personligen tänka mig:
Detta är såklart en jobbig fråga att fundera på. Men även motsatsen då. Hur vet man att ens nuvarande partner och vänner faktiskt tycker om en och inte bara är där för att de inte hittat någon rikare?
Jag tror att de som väljer partner och vänner enbart för pengarna är få, och det märks på dem. Och vill man inte ha partners och vänner som tycker om en med just den ekonomin man faktiskt har. Hur ska man hitta dem om man ljuger om sin ekonomi för att inte reta de vänner som skulle ogilla ens verkliga situation.
Hade jag vunnit en megavinst hade jag inte varit orolig över vad det ska investeras i och därmed tagit det lugnt. Däremot hade jag fördelat förmögenheten till flertal institut, minst 5 olika, för att undvika för stora förluster. Därefter även sett över möjligheten att förvara pengar i andra länder eller investera i andra länder direkt så att ett lands förfall inte riskerar allt jag äger.
Sen skulle jag köpt större boende.
Anställt en kock som lagar frukost, lunch och middag.
Anställt hushållerska eller städfirma som städar varje dag.
Sen skulle jag köpa en stor byggnad som skulle göras om till museum för Lego.
Skulle köpa alla Lego-set som går att köpa (2-5 exemplar av varje) och bygga utställningar.
Skulle bygga alla roliga set själv och sen anställa folk som hjälper mig bygga sådant jag inte vill bygga.
När någon frågar vad jag jobbar med skulle jag säga “professionell Lego-byggare på museum”.