Hantera en megavinst?

Det är sånthär megavinster ska användas till. Göra det man drömde om när man köpte lotten.

1 gillning

Tvivlar på att det där är så livskvalitet höjande som du vill tro.

De nära kan man ge pengar och de inte så nära kan man ignorera.

Man får hålla sig till de kompisar man hade innan man blev rik.

Kanske, kanske inte. Men har man någon miljard är det nästintill korkat att inte ens prova att leva sin dröm.

Vilken livskvalitet är det att ha resurserna men låta drömmaena tyna för man vet ju inte vem det retar.

Alla sätt att leva retar någon. Om jag kan välja så väljer jag att det är dem som inte vill att jag har det bra.

Intressant inställning du har.

1. Vad exakt menar du med livskvalitet?
  2. Vilka exempel har du på 1?

Givetvis ska man prova saker, det var inte det som det handlade om.

Tror det bäst sättet där är att ge dem tex 1m och säga att detta är den enda ni får i rena pengar. Fråga aldrig igen. Du kan till och med säga att det är pga av skattemässiga anledningar.
Kom inte ihåg domen exakt men det var något liknade att en person hade fått hjälp av sin bror att se efter barnen och hjälp att måla deras hus. Han gav honom en större gåva senare och skatteverket såg då att han skulle skattas som arbetare pga av att de såg det som betalning för passning av barnen och målningen.

Det man kan göra efter det är att bjuda på resor. De som inte accepterar de villkoren måste du dessvärre klippa kontakten på för de kommer aldrig se det som nog och rättvist oavsett hur mycket de får.

1. Saker som gör en lyckligare och förbättrar livet.
  2. Ta en titt på Maslows behovstrappa.

Man kan göra som Elon Musk och få för sig att kolonisera Mars för att få pengarna att rulla, men tvivlar på att de flesta skulle bli så mycket lyckligare av det.

Man kan såklart fantisera om hur mycket man kan hitta på med oändligt mycket pengar, men nånstans finns ju en gräns för när det slutar göra skillnad.
Den är givetvis individuellt var den gränsen är.

Ärligt talat så är det här väldigt naiva svar.

Ni får väl se om ni någon gång hamnar där, annars kan ni försöka läsa på hur det har gått för de som faktiskt hamnat i den situationen.

Som alltid så ter sig andras problem mycket enklare än de faktiskt är.

Ser inte vad som är naivt när skattverket har dömt som jag beskriver. Ger du pengar till släkt och vänner så kan ni åka på en skattesmäll. Är väl bra anledning till att säga, jag kan inte ge dig pengar men bjuda med dig på en resa går däremot bra.

Du gav ett tomt svar.

Vinner du 1.3 Miljarder föreslår jag följande:

Steg 1: Skydda er

1. Skaffa concergier (tänk Tom i Gudfadern;)). Ring en juristfirma med högt rykte. Säg att du behöver en villig jurist, concergier, som är villig att arbeta heltid åt dig hädanefter och som är villig att inte bara jobba juridik utan även är villig att göra andra typer av ärenden. Säg att firman i utbyte får din framtida ärenden inom juridik.
  2. Se till att din nya högra-hand bokar ett hus med hög säkerhet, avsides, antingen utanför stan, eller mitt i stan. Säg att syftet är att du och dina närmsta ska få vara ifred en tid.
  3. Hämta in din närmsta familj.
  4. Flytta in i ditt nya temporära boende.

Nu är ni skyddade mot de direkta “hoten” och kan i lite mer skyddad miljö fundera över nästa steg.
Under de kommande dagarna och veckorna så sitter du med din familj, din jurist, din bank, etc. och funderar över vad det innebär. Löser allt pratksitk etc.
Vem vill ni berätta för? Vilka jobb ska sägas upp, etc.

Steg 2: Konsolidera och förstå
Plocka in hjälp med att försöka förstå hur era liv kommer att se ut framöver. Ta in rådgivning från alla möjliga håll. Det är nu dags att utbilda er i vad riskerna, faror, etc. är. Vad är fallgroparna och fällorna?

Steg 3: Fira
När ni gjort det så är det kanske dags att fira med semester? Därefter, njut av det nya livet, men ha inte bråttom. Allt har sin tid.

Steg 4: End-game
Sista steget för att ta klivet i den nya verkligheten är att, när man landat i nya situationen (detta kan ta några månader, men kommer antagligen ta ett par år), försöka klura ut vad man vill göra resten av livet.
Ta hjälp av familj och kanske vänner samt utomstående om så behövs, för att måla upp en bild av hur ni vill leva, vad ni vill åstadkomma och vad pengarna skall användas till.

3 gillningar

Det totalt missar min poäng. Det är ju inte att ge bort pengar som är problemet, att ge bort en resa kan ge exakt samma problematiska beteende.

Precis!
Med över miljarden har man både behovet och resurserna att ta hjälp. Man har både behovet och resurserna att förändra sitt liv.

Att tänka att man ska va hemlig med det är ingen bra idé. Man kommer inte må bra av det och kommer ändå inte lyckas. Det kommer alltid ut på något vis tillslut och då blir livet ändå förändrat. Bättre då att ta hjälp, både med det finansiella och hur man hanterar andras reaktioner. Man är inte den första att göra dethär.

Bättre att va med och styra vilka förändringar man vill göra, vilka man vill ta med sig på resan osv.
Också att tänka sig att man är nybörjare på detta. Man kommer göra misstag som kostar både pengar och vänner, men också lära sig nya saker och lära känna nya vänner på ens nya favorithobby som man kanske inte hade råd med innan.

Att leva den stora lögnen att inget har hänt tror jag inte ens är möjlig. Förstår inte den rekommendationen.

På vilket sätt då?

Varför skulle det på något sätt vara ett problem att ge nära pengar om man har 1,3 miljarder? (Har du någon aning om vilka de nära är för mig? Vad vet du om mina nära som inte jag vet?)

Vänner jag redan har har väl inte valt mig för att jag är rik om jag inte var rik när vi träffades? Förstår faktiskt inte vad du menar.

Det går inte att vara hemlig i Sverige, inte med skatteverket vars uppgifter är publika.
Det kommer inte dröja länge innan banker, investerare, förvaltare och scammer ringer dig eller knackar på din dörr.

Lär dröja till året efter åtminstone.

Uppenbarligen inte. Har länkat till mer förklaringar tidigare, har varken tid eller ork att försöka förklara mer så att du förstår.

En annan aspekt är att man inte längre kan tycka att de rika borde finansiera det ena eller andra, eller lösa ett eller annat problem. Nu är man själv en av de rikaste och ansvarig för vilka av världens alla godhjärtade projekt man borde bidra till. Och vilka man måste avstå.

En miljard är mycket för en person. Men inte mycket om man vill stoppa en svältkatastrof eller vinna kriget i Ukraina.

Hundra projekt som skulle behöva tio miljoner var hittar du nästan i din egen kommun.

Man behöver skaffa sig en strategi, inte bara mot de yttre tiggarna, utan även för ens egen ambition att bidra.

3 gillningar