Jag har gått och burit på en frustration senaste tiden och vill provprata med er. Min tes lyder så här:
Det är EXTREMT FÅ människor som har investerat sig till rikedom på eget kapital
Kan vi ens komma på någon? I princip den ende som jag kan komma på är Aktiestinsen och kanske Buffett. Jag har de senaste åren följt finansbranschen nära, varit bakom kulisserna och jag är verkligen så fed up på det att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med frustrationen.
Fem grupper av förmögna människor
Förvaltarna
Så här tänker jag - i princip alla man kan komma som är “kända” har tagit in andras kapital, investerat det och sedan tjänat pengar på andras pengar. Visst en del avkastning, men förvånansvärt ofta på avgifter där de tagit marginell risk själva. Dessa kan vi kalla grupp 1 - “förvaltarna”. Här tänker jag att vi har t.ex. Peter Lynch, Ray Dalio, George Soros m.fl.
Företagarna
Grupp 2 blir “företagarna”, jag tänker ungefär som Stefan Persson på H&M, Lundberg, Wallenberg m.fl. de har blivit rika men handen på hjärtat så är det på att de har varit duktiga företagare. Förmögenheten har inte kommit från att de har investerat sig rika på sparande jämte ett jobb så att säga.
Stjärnorna och artisterna
Grupp 3 är “stjärnorna”, jag tänker typ Zlatan, Stefan Holm, Björn Ulvaeus och liknande. De har tjänat sina pengar på att de varit stjärnor i en sport eller framgångsrika artister. Inte heller de har tjänat sina pengar på att “investera”.
Lottomiljonärerna /
Grupp 4 är “kryptomiljonärer” eller andra som dragit lottsedlar. Dessa upplever jag är att som tomtebloss, snabbt upp och snabbt ner. SBF som senaste exempel. Ej heller de har investerat sig rika.
Arvtagarna
Ska inte underskattas och här gäller ofta att första generationen skapar, andra förvaltar och tredje förstör. Finns många exempel genom historien, t.ex. Rotschild, Vanderbilt m.fl.
Rika människor är ofta dåliga investerare
Del 2 i min tes låter så här - när du har mycket pengar och är rik, så är den enkla “system 1”-slutsatsen i hjärnan. Personen har mycket pengar och därför är hen duktig på att investera. Min högst anekdotiska begränsade observation på 50 - 150 personer är att det finns ingen korrelation mellan mycket pengar och duktig investerare.
Snarare tvärtom. De är duktiga företagare (absolut!), duktiga artister, stjärnor eller liknande men deras portföljer är generellt sätt sämre än personer här på forumet. De har ofta dyra, dåliga och komplexa produkter sålda av namnkunniga banker. Den absoluta majoriteten av dem underpresterar mot index.
De flesta har blivit “rika” på sparsamhet, hårt arbete och lite tur
Del 3 i min tes låter så här - jag tror att de flesta av oss i forumet med riktigt god ekonomi har primärt fått det från:
- Hårt och välbetalt jobb
- Lägre kostnader än inkomster och sparsamhet över tid
- Hävstång på huset som gjort det möjligt att prioritera annat i ekonomin
och beroende på hur gammal man är tid. Först om man investerat 10-20 år så kan påstår jag att avkastningen har haft en större påverkan än intjäningen från humankapitalet.
Betyder det att inte går att bli rik på investeringar? Nej. Det betyder att det bara tar en så pass lång tid att de flesta pallar inte. Lite som Warren Buffett svarade på frågan:
Om det nu är så enkelt, varför gör inte alla det? För att de flesta inte vill bli rika långsamt.
Jag kanske sparkar in en öppen dörr, men jag blir så frustrerad på alla dessa artiklar som lyfter “rika människor” till skyarna som duktiga investerare eller inte kan se att finansbranschen inte tjänar pengar på samma sätt som vi som försöker investera våra egna pengar.
Lär återkomma till detta rant.