Finns det ens någon känd investerare som har investerat sig riktigt "känt" rik?

På samma tema kanske Spiltans grundare? Per H Börjesson exempelvis.

Jag tänker att om man är en vanlig Svensson som investerat sig rik så blir man ju inte kändis för det. Det är ju ingen story :joy:

Hur många klickar på Aftonbladets rubrik

Nisse blev stenrik på att spara och köpa indexfonder

Nä, just det, ingen, så då blir ju heller ingen känd för att investerat sig rik. Innebär ju dock inte att ingen blivit rik på att investera bara att man inte blivit känd :grinning:

3 gillningar

Ja, Millionaire next door, liksom. Finns ingen anledning att inte köra lite stealth som sådan riking.

5 gillningar

Det finns ju löjligt rika människor i världen som inte är kända. Du måste vara uppåt väggarna löjligt rik för att bli känd för att vara bara rik. Folk vet vem Jeff Bezos är för att han är rik. Men hur många andra på listan över världens 10 rikaste personer kan du själv namnge?

3 av Sveriges 5 rikaste heter Rausing och jag hade aldrig hört namnet innan jag googlade det nu.

Jag tror alla här är överens om att man kan bli “rik” på att investera 70 % av sin lön i 50 år men det är inget du automatiskt blir känd för om du inte samtidigt gör något med det aktivt - som att skriva en bok om det eller starta podd.

Missförstå mig rätt, jag tycker Ulvaeus, Stefan Holm, Zlatan, Peter Forsberg m.fl. har gjort ett bra jobb (framförallt genom att inte supa bort sin förmögenhet). Men:

1. Dessa är ändå så pass lätträknade att vi kommer på dem med namn i tråden.

2. Skulle vi räkna CAGR på deras avkastning så vete fan om den är så imponerande

Dessutom är det ju “lätt” att vara bra om du t.ex. som Ulvaeus har en rättighetskatalog värd 10 mdr som du får kassaflöde från konstant.

3 gillningar

Ja, det är därför jag inte tycker fröt är så viktigt, det är utväxlingen av det (via vettigt pengahanterande/investering) som jag tycker räknas.

Men din poäng är kanske att om man inte behöver ta risk med sina pengar så gör man inte det. Man kan investera dem inflationsneutralt, och sedan bara leva upp den lilla del av kapitalet som man kan göra av med innan man dör. Dvs finns ingen anledning att dubbla eller mer pengarna om de redan är mer än man kan leva upp.

Full respekt för dessa.

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, men det känns som att det i finansbranschen odlas en myt som inte riktigt är sann. Just nu är det mer en känsla som gnager än att jag kan sätta fingret direkt på det…

Ja, men jag påstår att de flesta av dessa är något annat än folk som har investerat sig till det. Högst sannolikt företagare eller arvtagare.

Yes. Arvtagare. Det finns en hel del sådana, t.ex. Stena-familjen och liknande.

Absolut. Min gnagande känsla är dock att det är ju typ ingen som gör det. Man trillar bort på vägen. Fan, till och med jag är i tvivel.

1 gillning

“Sluta spela när du vunnit spelet” :sweat_smile:

2 gillningar

haha… point taken. Samtidigt så hade jag ÄLSKAT att träffa Nisse. Jag hade haft en bild av honom / henne ovanför mitt skrivbord.

4 gillningar

Skulle säga att han är förvaltare + företagare. Tog in andras pengar, tar avgift och hävstång. Högst adekvat avkastning ända tills Paradox exploderade. Återigen, inte för att förminska, men bara för att konstatera att han inte är Nisse som blev rik på kammaren.

Alltså, jag vet inte om jag förstår vad du greppar efter.

Undrar du om det finns någon som blivit känd genom att leva snålt till halvsnålt, investerat en stor del av sin vanliga trista snittlön under lång tid, och blivit känd… Genom detta?

Varför skulle den här personen bli känd? Det blir inte mycket content av någon som äter matlådor, går i gamla kläder från H&M, inte har några särskilda nya idéer och projekt… Och jag tror inte så många i den här gruppen försöker bli kända heller. Du har ju 100-miljoners-mannen och dig själv att kolla på antar jag.

Inte ens de som har en ganska stor följarskara på Instagram (pengabingen etc) vill ju bli kända personer utan är anonyma.

Hur ska vi kunna veta vem de är? Kanske är de många, kanske få. Hur ska vi veta?

1 gillning

Jag funderar på om det är så att om man växer pengarna genom trägen och stadig investering, så är det också lätt att sluta när det blir lagom. Så det blir aldrig de där jättesummorna som man ser i MonteCarlo-simuleringarna om 50 år.

Jag räknar inte med att bli så mycket rikare, för avkastningen räcker, så jag bränner ju av pengar i lagom takt nu. Hade jag fortsatt jobba hela vägen till pensionen hade det bara blivit löjligt.

Om man å andra sidan kör företag eller får in pengar på någon av de där mer ryckiga sätten, då kan man sitta med en rejäl förmögenhet plötsligt.

Det sakta och stabila gör att man också får chansen att kliva av.

7 gillningar

Var det inte de som körde den första kvant-strategin i Sverige? Om ja, så är det ju företagande där affären var “finansbranschen”. Återigen, full respekt till dem, men det är ju inte den produkten som du kan köpa av finansbranschen för att själv bli rik.

Rätt. Men det som fascinerar mig och jag kan är snett ute så har jag de senaste 20 åren i min roll träffat MÅNGA från alla kategorierna ovan. Jag har träffat företagarna (flest), artisterna (en hel del), arvtagare (en hel del), förvaltarna (13 på dussinet) - men jag har bara träffat en enda som har investerat sig rik (Nicklas på Avanza). Anekdotiskt - absolut, men ändå talande…

Absolut. Ingen invändning mot det alls.

Nu vill jag veta din definition av rik. Det låter snarare som du pratar om ultrarika personer. Jag tycker någon med en nettoförmögenhet på över 10 mkr är rik. Ultrarik då pratar vi 100 mkr. Och då tror jag det krävs något annat än sparande för att nå dit.

Mycket klokt. Förmodligen den bästa förklaringen hittills. De som hade haft potentialen att göra resan lägger av. Lite enligt principen som “sluta spela när du har vunnit spelet”.

9 gillningar

Lazlo Szombatfaly bör vara ett bra exempel.

3 gillningar

Jag vet inte. I den här diskussionen tänker jag nog på det mer som en kombination:

• Köpt finansbranschens “sätt” att bli rik
  • Överavkastat eller haft åtminstone samma avkastning som index
  • Byggt upp primära kapitalet genom investeringar

Som sagt, jag kanske är ute och reser helt och hållet i detta resonemanget… :roll_eyes:

Vad går du på @janbolmeson idag :thinking::face_with_hand_over_mouth::wink: ? Det var länge sedan du var så hög som i den här inlägget/tråden ! :joy: . Det sprutar nya inlägg på löpande fart. Hinner knappt läsa något i kapp. Nu har jag blandat ihopp allt möjligt och fattar ingetting :partying_face::face_with_hand_over_mouth: !

3 gillningar

Hernhag och Kavastu kanske platsar då tänker jag?

1 gillning