Ekonomiska mål för medelinkomsttagare

I de senaste avsnitten har det slagits fast att investeringar i sig aldrig kan göra någon rik, om du inte gör det under väldigt lång tid. Det är genom höga inkomster du bygger en förmögenhet, inte genom smarta investeringar.

Men vi är inte alla som har en månadslön på 100 000 kr eller mer. Om inkomsterna aldrig kommer att räcka för att bli rik, vad är då alternativet för den med medelinkomst som vill förbättra sin privatekonomi? Vilka ekonomiska mål är relevanta?

Personligen har jag tre olika tänkbara mål som även medelinkomsttagare skulle kunna sträva mot. Men fyll gärna på med fler om ni kommer på.

1. Ekonomisk trygghet. Här lägger jag stor sparbuffert, låg belåningsgrad och välförsäkrad. Mindre privat pensionssparande.

2. Drömkåken. Köpa fastighet i drömläge och lägga pengarna på att fixa i den stil du gillar. Tänk programmet Vem bor här?

3. Minnen för livet. Sparkonto på kort sikt och aktiesparande på lång sikt för att finansiera långresor och andra upplevelser som skapar minnen för livet.

16 gillningar

Har väl att göra med vad du menar med rik och hur länge man investerar.
5000kr per månad i 20, 30 eller 40 år ger nedanstående.

2,5M till 12,4M, är inte det mycket?

4 gillningar

Det du beskriver ovan är för mig ett privat pensionssparande. Om du börjar spara så mitt i livet kommer det ge dig en trygg ålderdom privatekonomiskt, men inte så mycket mer. Uträkningen är för övrigt nominell. Realt blir det inte så mycket.

1 gillning

Beror på när du börjar och vilket belopp du sparar.
Jag kan lägga undan över 20k per månad.
Kan bli mer än en trygg pension.

1 gillning

Exakt så förstår jag att det kan vara. För den som kan spara så mycket varje månad kan det bli en rejäl påse pengar över tid. Men om du kan spara säg max 4 000 kr i månaden och är medelålders så kan du inte få den effekten av sparandet.

3 gillningar

Håller med. Kräver tid eller mer sparande (eller båda) för att få upp resultatet.

Sen vet vi inte hur det går framöver heller.
Kan bli i snitt 3% reellt per år eller 12% per år kommande 20 åren.

1 gillning

Jag tolkar ”rik” i dom senaste avsnitten som onödigt rik. Lite normalrik ska man väl ändå kunna bli på sina investeringar.

12 gillningar

Jag blir aldrig rik men räknar med att kunna sluta jobba några år tidigare än pensionsåldern och ändå leva på en ok nivå.

1 gillning

Hävstång tidigt i processen kan göra en helt otrolig skillnad.

Vad tycker du är rik? Hur mycket pengar pratar vi?

Mmm. Börja i tid eller bli väldigt gammal, så absolut. Men kanske vill du leva också?

Hur kom du fram till detta? Man kan ju ha flyt med olika investeringar och bli rik på ganska kort tid. Det kan ligga tur och/eller skicklighet bakom. Att detta inte skulle kunna ske kan inget “avsnitt” slå fast.

Man får inte mycket gratis i livet.
Om ALLA hade kunnat bli RIKA genom att investera överskottet från en vanlig lön så hade ingen varit rik då alla hade varit på samma nivå.

2 gillningar

Kan man leva på sina minnen? Här är jag nog annorlunda funtad tror jag. Jag känner inte att jag på något sätt vill samla på minnen. Jag vill må bra i nuet och ha hopp om framtiden. Jag behöver ingen dyr jorden runt-resa, det skulle mer kännas jobbigt än att ge mig något. Jag läser mycket böcker, jag tycker att man kan leva väldigt bra i fantasin på det sättet utan att för den sakens skulle behöva flänga runt för att uppleva det fysiskt. Eller som vissa brukar säga, vissa behöver den yttre resan för att åstadkomma den inre resan. Jag kan gå på den inre direkt…

Ekonomisk trygget däremot håller jag med om är viktigt, för mig. Gäller säkert inte alla.

6 gillningar

Börja tidigt är ett alternativ, men annars kan man spara in flera år genom att använda aggressiv hävstång i början som sagt. Självklart innebär det uppoffringar av något slag om man vill bygga en förmögenhet, det gäller det mesta.

Tänker du belåning? Eller högre sparkvot?

Belåning. Går det åt helvete så gör det, går det bra så kan du absolut bli rik på investeringar med en normal inkomst och hyfsat hög sparkvot.

Ett annat alternativ är att jobba som ett svin under några år. Det viktiga är att få en hyfsat stor snöboll så tidigt som möjligt. En variabel jag upplever @janbolmeson missade i avsnittet.

1 gillning

Hur stor tycker du snöbollen behöver vara för att börja rulla?

Utmärkt! Man behöver inte vara rik för att leva ett gott liv. Någon klok har sagt att om du inte är tillfreds där du står nu idag, kommer du inte heller att vara tillfreds om du blir rikare.

Det är bra att tänka på. Det sitter i huvudet.

13 gillningar

Pengar är bara ett verktyg. Det är det man gör med pengarna som kan värderas. Vad som är mycket värt för dig kanske inte är det för mig. Och tvärtom. Sen, för att parafrasera Johan Pehrsson: Först tror vi oss kunna åstadkomma något med pengar, och sen använder vi pengarna och sen kändes det helt annorlunda än vi tänkte.
Sen tänker jag lite på Hans Alfredson. Livets påse går inte att fylla med pengar.

2 gillningar