Jo, det stämmer och de drev verksamheten i företagsform. Men de hade inga kunder utan förvaltade eget kapital. De kunde ha gjort det lika bra privat.
Det känns som du håller på att exkludera alla som inte gjort det på sitt privata konto. Även om det bara är organisationsformen som skiljer. Ja, då blir det nog ganska få kvar.
Jag beräknar projicerad avkastning kontinuerligt, och när den blir för stor skyfflar jag in i guld och räntefonder för att få ner risken tills avkastningen fortfarande är stor nog, men inte större.
Räknas det som att följa index? (Jag menar att det gör det, man får ju räkna med ett blandindex som matchar. Men det blir ju inte de “7%”-en som man som utomstående vill se när man vill bli imponerad av hur någons förmögenhet växt)
(nu är jag inte “rik”, enligt de flestas definition, dock :))
Anledningen att jag exkluderar organisationsformen är ju för att då är det en affärsidé som man driver affär kring. Då är det ju den primära intäktskällan och då har man valt “affär” som optimerar pengarskapande, precis som vissa väljer affär som t.ex. optimerar på att skapa välmående.
Jag är någonstans ute efter den där skärningspunkten mellan den
Haha Kamprad vet alla vem det är. Jag hade i alla fall aldrig hört Namnet Rausing men kanske får ta tempen på mina vänner jag är 28 om du vill ha en åldersreferens…
Njae. Lars har investerat i serietidningar och spel under hela sitt liv. Han sitter nog på den största samligen spel och konsoler som finns. Det är där allt börjat och allt han ägnat sig åt och började innan han ens var 10 år. Absolut att han är en bra företagare också.
Mm, ja, det tycker jag. Kombination av hög lön + investeringar dock.
Ta godtyckligt större/medelstort börsbolag och titta på ledningen - kombination väldigt bra löner, förmåner och bonusar med stora månadssparanden som investerats i fastigheter och aktier/börsen senaste 20 åren. Själv sett stora förmögenheter byggas upp på det sättet.
Finns en hel del av dessa även i Malmö/Lund med omnejd men namn som ingen känner till mer än de som jobbat på bolaget.
Men det kanske är en separat rubrik ”företagsledningar”
Men vi kanske måste definiera vad som menas med rik? En miljon duger ju inte. Skulle snarare säga 50+ miljoner som absolut minimum utanför bostäder gärna det dubbla eller trippla för att personen kanske själv skulle kategorisera sig som ”rik”