Pengar skapar tomhet?

I vissa stunder kan jag känna en viss tomhet relaterad till pengar då jag har svårt att skapa ökad livsglädje genom att spendera pengar. Jag har inga högre krav när det gäller prylar, bostad och konsumtion och det enda jag känner behov av att lägga pengar på (förutom det nödvändiga) är att kunna göra två semestrar per år med familjen samt spela tennis.

Har en jämförelsevis hög inkomst vilket till viss del stressar mig eftersom det inte skapar något värde, utan endast ökar på sparandet i indexfonder.

Detta kanske kan låta som ett i-landsproblem, men skapar ångest hos mig. Har någon några tankar kring detta att dela med sig av?

3 gillningar

Är i exakt samma position.

Tjänar bra bit över medianlön men konsumerar för mindre än vad man får i socialbidrag.

Det är INGET fel med dig! Skäms aldrig och må inte dåligt för att du inte tillfredsställs av konsumtion. Du är snarare välsignad som är fri från ekorrhjulet av konsumtion. Du är perfekt som du är med dina konsumtionsbehov och låt inget få dig att tänka något annat.

2 gillningar

Ibland kan man läsa här att man ska göra av med alla pengar innan man dör, men om man har barn så tycker jag att det skulle kännas bra om de kan ärva en slant. Eller ännu hellre att mina pengar kan hjälpa dem medans jag fortfarande är i livet så man kan glädjas tillsammans. Om man som vi bor i stockholms innerstad så behövs det typ 3 000 000:- för en liten lägenhet, det skulle kännas väldigt bra att kunna hjälpa till med det tex. Så fortsätt spara och skäm bort de du tycker om.

2 gillningar

Skänk bort pengar till ändamål som känns förnuftiga. Lever du i en parrelation har du redan där ett förnuftigt ändamål.

Har man ingen som kan ärva den dagen då det blir aktuellt kan man skriva ett testamente. Då får de där indexfonderna en mening.

1 gillning

Känner igen att materiella saker inte ger oss någon direkt glädje heller, åtminstone inte långvarig. Vi behöver inte mycket i form av bostad, fina bilar eller dyra kläder, elektronik eller andra prylar.

Vi har istället satsat på att ”köpa frihet för pengarna” - att kunna sluta jobba för att få tid att göra det vi vill i vardagen men också tex att kunna göra många och långa resor. Inte FIRE direkt, utan mer att göra det man vill under tiden, men spara mycket för att sedan hoppa ur ”the rat race”.

Man brukar säga att tid är pengar. Vi vände på det och säger att pengar är tid :slight_smile:

3 gillningar

Det är inte pengarna som skapar tankar om tomhet och ångest, det är din hjärna som gör det och den spelar dig ett spratt.

4 gillningar

Håller med Alec,

Låter som att du har ett jobb som tar din själ, har själv jobbat så och de äter sakta upp en inifrån, sluta jobba ett tag och få lite perspektiv.
Ta ett år ledigt och spela tennis på heltid eller prova annat jobb.

Jag känner absolut igen mig och har gjort en hel del arbete med mig själv i det området. Det är dock jättesvårt att lista ut på egen hand utan kräver ofta att man har någon slags samtal med en coach, går en utbildning eller liknande.

Tricket är att försöka dyka under ytan och se vad det handlar om egentligen. Jag och min vän/coach Moa Diseborn berör det lite i dessa två avsnitt:

Många gånger handlar det om att komma närmare sig själv och se vad det är som är viktigt för en på riktigt. Konsumtion är “sanningen” där ute eftersom hela mediabilden går ut på att du har inte tillräckligt och om du bara köper det här så kommer ditt liv bli bättre. Men när man kommer dit du är med “enough” så ser man genom det. Nej, den där prylen, bilen, semestern eller konsumtionen kommer inte gör mig lyckligare.

Resultatet blir precis som du skriver att man öser mer och mer pengar in i sparandet och efter tag börjar man fråga sig: “för vilket syfte?”. Jag blir ju inte gladare av det heller. Det är då Moa brukar prata om att komma närmare sina värderingar, sin livsintention, sina grundläggande egenskaper och det andra på djupet. Det är dock klurigt, tycker jag i alla fall.

De få gånger jag har kommit i kontakt med det är när jag satt mig i en helt annan miljö. Jag själv gillar meditationsretreatet BaraVara i Dalarna där man är i en vecka utan dator, utan mobiltelefon, utan kontakt med omvärlden annat än handledarna. Där brukar jag komma tillbaka till det som är viktigt för mig - min familj, min hälsa, att få vara ett bidrag i världen, att vara generös och så vidare.

Här är ett avsnitt jag spelade in nyss hemkommen från en av deras kurser:

Så, det är inget fel, tvärtom. Det är bara en annan resa och som Moa brukar säga:

Låt livet kännas lika fantastiskt som det är och njut dig själv till framgång. :heartpulse:

5 gillningar

Pengar är ”bara” en del av ditt liv, inte fundamentet. Pengar gör livet enklare, men det ska inte förväxlas med lycka.

Det finns många teorier om lycka men jag läste en studie som jag fastnade för. Den beskrev lyckan som en bieffekt av (löst citerat) ”förändring i en riktning du upplever som meningsfull”.

Så, som gammal naturvetare ser jag alltså upplevd lycka som en derivata av en bred förändringskurva (ekonomi/hälsa/socialt/etc etc). Utan utveckling, ingen lycka.

Mina fem cent iaf… :slight_smile:

9 gillningar

Tack för intressanta reflektioner.

Det verkar som att de flesta av oss kommit till en punkt där konsumtion inte ger något mervärde. Hur ser ni på resor/upplevelser? Personligen kan jag känna en tillfredsställelse över vissa upplevelser och känner att dessa skapat ett bestående värde på ett sätt som aldrig prylar gjort.

Jag ser inte riktigt vad du upplever som ett problem. Är det att du upplever att du sliter på ditt jobb på ett sätt som minskar din livskvalitét samtidigt som du inte känner att du får ut någonting av det eftersom du inte bryr dig om det extra monetära värdet det ger? I sådana fall låter det som att det är dags att se sig om efter ett roligare/mindre tidsödande jobb som inte behöver ge lika mycket betalt. Om du istället redan trivs med jobbet så ser jag inte hur de extra slantar det inbringar gör dig stressad/ger dig ångest. Får du något slags dåligt samvete över att tjäna pengar som du inte riktigt bryr dig om?

Kan du specificera ytterligare?

1 gillning

Vad skulle du vilja göra mer av i ditt liv?

Vad skulle du vilja göra mindre av?

Gör så

5 gillningar

Du kanske skulle kunna göra något gott för en del av dina pengar? Bidra mer till välgörenhet?

Jag kan föreställa mig att det känns som någon form av slöseri att ha gott om pengar och inte njuta av dem mer. Men det kan delvis bero på att du är i en mellanfas i livet kanske? Mycket är uppbyggt redan och finns på plats men barnen är inte så stora att de vill göra dyrare saker typ språkresor, moppebil och körkort och liknande? Om det är så, så tänk framåt. Det kommer att behövas pengar när de är tonåringar, och när de ska flytta hemifrån. Då kommer det antagligen kännas jättebra att du har resurser och kan hjälpa dem.

Köp tiden du lägger på städning?
Du kanske inte är ute efter konsumtionstips.

MEN om du inte köpt en robotdammsugare så har du nånting roligt att lägga en slant på iallfall.

Vilka maskiner, det talas alldeles för lite om dessa.

Har haft våran i 8månader nu och vi har inte dammsugit eller moppat sen dess och det är renare än nånsin.

Köpte en Roborock s5 Max och den städar våra 200kvm med lätthet :grinning_face_with_smiling_eyes:.

En undran, man läser sååå ofta om föräldrar som sparar till barnen, men var är alla dessa ekonomiskt fria 20-åringar som fått några miljoner på sin 18-årsdag? Ångrar alla sparande föräldrar sig efter några år och konsumerar upp pengarna eller var tar de vägen?

Oj, här skulle jag gå ner i tid, resa mer och/eller till och med sluta arbeta (beror iofs på hur mycket avkastning du har på kapitalet varje år). Ta ledigt och LEV, stanna upp andas och njut av att pengarna som åker in på sparkontot har minskat radikalt.

Jag tror du överskattar grovt hur mycket det genomsnittliga paret sparar till sina barn. När det diskuteras barnsparande så rör det sig nog mest inom summor som 500-1000kr/mån i någon globalfond. Så några miljoner blir det inte efter 18år. Däremot är det oftast tillskott till första bostadsköp, vilket underlättar enormt för att kicka igång vuxenlivet och därmed sitt egna sparande.

Här har du exempel, 1000kr/mån, 7% årlig avkastning i 18år

2 gillningar

Genomsnittliga sparandet till barn ligger under 400 kr. Notera genomsnittligt och då är det många som sparar hela barnbidraget som drar upp snittet.

De flesta sparar inget eller maximalt 100 kr i månaden. Det är lätt att tappa realitycheck här på forumet.

6 gillningar

Mitt eget spanade till barnen ligger på 0:- och skulle fortsätta göra det oavsett ekonomisk status. Barnen kommer om de, i min mening, gör positiva livsval få en skjuts ekonomiskt för att underlätta. Gör de, i min mening, negativa livsval blir det istället ingenting.

Exempel på positiva livsval: Bilda familj med en vettig partner i en stabil relation, plugga till något meningsfullt etc.

Exempel på negativa livsval: Hoppa av skolan, driva omkring och vägra arbeta, missbruk, kriminalitet, frivillig barnlöshet etc.

En del kanske argumenterar att det är föräldrarnas fel om barnen gör negativa livsval, men det är i min mening långt ifrån hela sanningen. Vi känner säkert alla till exempel på syskonskaror med identisk uppfostran etc. där något av barnen blir destruktiva.

Håller med om delen att det inte bara är föräldrarnas fel. Samtidigt, alla barn är individer och behöver olika typer av stöttning. Att identisk uppfostran leder till identiska individer vore praktiskt. Men, tyvärr verkar det inte vara så enkelt.
Däremot vet jag exakt vilka i släkten som inte hade förvaltat en stor gåva pengar på ett bra sätt. Men har de mindre rätt till gåvan än de som förvaltat sina bra?

1 gillning