Att hjälpa släktingar till Sverige

Hej!

Jag heter Pablo, är 35 år gammal och flyttade till Sverige som barn tillsammans med min far, som tyvärr gick bort för tio år sedan. Jag har en mycket nära relation till min mamma och moster som fortfarande bor i Venezuela, där läget är extremt tufft ekonomiskt.

Min fru och jag planerar att få hit dem till Sverige, då vi vill hjälpa dem att få ett bättre liv här. De är båda i pensionsåldern (65 och 66 år gamla) och har inget kapital i Venezuela. Vi har en hyfsad plan för logistiken, eftersom de är nyligen dubbla medborgare inom EU, men vi står inför ekonomiska utmaningar här i Sverige. Vi har två barn och en lägenhet som äter upp det mesta av vår ekonomi.

Vi tror att deras närvaro här skulle vara till stor hjälp för vår familj, både genom att de kan hjälpa till med barnen och att de kan bo med oss i enlighet med den traditionella sydamerikanska familjemodellen där flera generationer bor tillsammans.

Jag är medveten om att det kommer att komma kritik, men jag skriver här för att få allmänna råd om hur vi bäst kan hjälpa dem att få ett värdigt liv i Sverige. Jag förstår att de inte kommer att få någon pension här eftersom de inte har bott i landet tidigare, men finns det några bidrag eller andra stödformer som vi kan ansöka om för att underlätta deras situation?

Vi har tidigare försökt med asylansökan (där man får isåfall pension) som blev nekat för några år sedan och har nu lyckats få EU-dubbelt medborgarskap istället.

Tack på förhand!

5 gillningar

Kan du inte skicka pengar till hemlandet?
En tusenlapp måste väll vara värd ganska mycket i venezuela?
Har du och frugan normala arbeten så kan ni sätta undan en del pengar till dina försäldrar så det får en bra ålderdom i hemlandet.

Att du vill ta dom hit vid en så sen ålder för att de aldrig ska bidra till att finansiera den svenska välfärden på bekostnad utav oss som knegar dag ut o dag in i detta land är inget jag kan eller vill hjälpa dig med tyvärr.

För även om ni försörjer dom här i sverige så om det blir sjuka och behöver dyra vårdkostnader så är det vi svenska skattebetalare som får stå för den notan.

13 gillningar

Jag har inte så många bra råd att komma med, men jag förstår er oro för släkten, när situationen är som det är därnere. Hoppas det löser sig på något sätt. :people_hugging:

1 gillning

De måste ha tillräckliga medel för att ha uppehållsrätt här efter 3 månader om de inte är sk ekonomiskt aktiva. Tillräckliga medel är inte nån jättehög summa för EU-mb har jag för mig. För att få bidrag i Sverige behöver de antingen ha uppehållsrätt eller uppehållstillstånd. Summa summarum är att för att vara bosatta lagligt i Sverige behöver de ha tillgångar som inte kommer från bidrag här.

Skulle rekommendera att försöka hitta billigare bostad. Allmänyttans utbud i mellanstora städer kan vara betydligt billigare än storstäderna. Kan inget om hur bidragen fungerar men det vet säkert andra. Lycka till.

Hej vill börja med att säga att jag inte är expert på ämnet men av vad jag förstått ifrån dig så skulle dom inte har rätt till det grundläggande socialatrygghetsnätet gällande den ekonomiska biten tex försörjningstöd.

Nu är dom inte riktigt i pensionsålder här i Sverige, men om dom fått Medborgarskap i annat EU land så bör väl dom ingå i det landets skyddsnät?

Tyvärr inte.

Det andra landet kanske inte har lika generösa och givmilda ambitioner att agera socialkontor åt icke medborgare?

6 gillningar

Äldreförsörjningsstöd ger pension utan krav på tidigare bosättning i landet (full Garantipension kräver 40 års bosättning).

Då förstod jag inte citatet, de hade väl fått medborgarskap?

Kan fungera, om ni är villiga till uppoffringen. Jag vet att det är tradition hos latinos, men det är en sak på en släktgård i Venezuela, en helt annan i en trång lägenhet på vintern i… typ… ja, insert valfri svensk förort.
I Sverige brukar vi säga att generationer ska slitas ut en i taget… för att även nästa ska kunna satsa på sina barn. Ekonomiskt så flödar pengarna åt fel håll om de går till de äldre.
Men visst kan det gå, men även med eventuellt stöd från samhället kan husköp och egna rum till barnen, körkort, fotboll och ridläger etc bli svårt eller omöjligt.

Ett av de bästa sätten att bli ”rika tillsammans” är att bygga upp ett välfärdssamhälle med saker som äldreförsörjningsstöd till fattigpensionärer och subventionerad sjukvård (testa att ligga några dygn på ett sjukhus i USA eller nästan var som helst i världen med västerländsk standard och det kommer att gå på flera hundra tusen).

Men hela detta system vi svenskar har, samt samhällskontraktet som medföljer om att betala in skatt till det kollektiva, bygger på principen om att alla ska stoppa in lika mycket som de tar ut.

Ska vi öppet börja uppmuntra till att frångå den principen så raserar vi både systemet och viljan att betala in skatt till det.

10 gillningar

Lite komiskt att en tidigare medlem som betalat skatt hela sitt liv frågade efter tips om hur man kan utnyttja välfärdssystemet, blev utfryst. Men tipsa om hur man hjälper andra som inte bidragit något till samhället att få bidrag går bra… :skull:

Sen blir inlägg flaggade av politiska anledningar… Tycker flaggning ska vara för olämpligt material som moderatorer behöver agera på… Inte för ren bajsnödighet där du har en annan politisk åsikt.

13 gillningar

Nu var det ju så att jag INTE flaggade och dolde meddelanden av någon politisk anledning utan att jag upplevde att dom bröt mot:

Regel 1) Var positiv, trevlig, hjälpsam, nyfiken, framåtriktad och bidra till att göra forumet till en bättre plats. Eller sagt på ett annat sätt; bete dig inte som en rövhatt.

Den regeln samt dom andra reglerna och principerna går att läsa på forumets regler och principer.

Fortsatt så hoppas jag att forumets regler och principer följs, annars kommer vi bli tvungna att börja dela ut varningar.

9 gillningar

Tyvärr för TS - så borde det inte vara möjligt för icke-medborgare som aldrig betalat skatt i Sverige att ta del av välfärdssystemet.

Hur skulle det se ut om alla med någon typ av anknytning till Sverige skulle kunna leva på våra skattepengar?

Lider med TS, men följ rådet att skicka era egna pengar till föräldrarna istället.

16 gillningar

Nu var inte frågan om vilken åsikt vi har om detta, så det svarar jag inte heller på.
Men oavsett hjälp eller inte kommer detta bli svårt. De var inte gamla. De kan leva 25 år till… dvs de kan bo kvar även när barnen flyttat ut. Om barnen nu kan det? Eftersom pengarna inte investerades i RTs barnspar.
Ett av mina barn köpte en lght nyligen, den andra tar körkort och kommer flytta snart inom några år också… men skulle dom kunna det utan föräldrar som oss?
Inte så säkert det…

1 gillning

Måste vara hjärtslitande att ha sin familj i ett så kaotiskt land, speciellt när de börjar bli gamla.

Har själv inga konkreta förslag, men hoppas verkligen du hittar en lösning som är bra för er alla. :heart:

Hoppas någon kommer med hjälpsamma förslag! :crossed_fingers:

De har fått eu-medborgarskap, inte svenskt. De kan endast få äldreförsörjningsstöd med uppehållsrätt el uppehållstillstånd

Ja, tydligen. I ett annat EU-land. Kanske får börja söka bidrag där då. Alternativt leva på TS om de prompt måste bo i Sverige, det har jag absolut inget emot. Men att skattemedel ska gå till denna typen av ekonomiska migranter är bara helt fel.

11 gillningar

Det kom ett förslag redan i första svaret:

TS har fortfarande inte svarat på det konstigt nog.

4 gillningar