Om Sveriges ekonomiska framtid och samhällskontraktet

Nu har jag inte exakta siffror utan jag målar i stora penseldrag för att få fram min poäng. Samhällsekonomin kan delas in i (hur brutalt det än må låta) en närande och en tärande del.

Dom som betalar skatter och dom som nyttjar skattesystemet. I våra liv tillhör vi normalt båda vid olika tillfällen i livet.

Sverige har ca 750 000 socialbidragstagare. Om denna utveckling fortsätter kommer om 5 år denna siffra vara uppe i 1 000 000 socialbidragstagare oavsett vem som tar makten :expressionless: :pleading_face:

Samtidigt som vi har 2 000 000+ gamla som kommer kräva mycket vård. Och pension. Var det verkligen såhär det var tänkt från början?

Om vi tittar på det utifrån en ekonomisk synvinkel:

• Om vi kan enas om att folk jobbar = bra.
  • Och folk som upptar försörjningsstöd/bidrag = mindre bra.

Det är bra om folk kan gå från bidrag till jobb fast HUR ska det gå till?

Så skatteintäkterna kommer behöva öka fast det är inte hållbart att skatta ihjäl befolkningen. Dom med pengar kommer helt enkelt flytta från landet vilket leder till en nedre spiral.

Och när personerna med pengarna flyttar från landet kommer bostadspriserna gå ner. Nu svär jag i kyrkan men det är ingen naturlag att bostadspriser bara går uppåt.

Rätta mig gärna om jag har fel eller är helt ute och reser. Jag HOPPAS jag har fel. Jag är rädd att jag har rätt. Det är upp till var och en hur man vill stanna och jobba för Sverige AB. Enkelt uttryckt.

Förtydligande:

Exemplet med dom många äldre kom med för att belysa tokigheten i att samtidigt som vi har snart 2 000 000 äldre som behöver vård och detta hade kunnat förvandlats till arbetstillfällen till en branch som ständigt gapar efter personal samtidigt som vi har ~750 000 som går på bidrag.

Det är alltid bra med lite perspektiv. Så här har utvecklingen för sociala ersättningar och bidrag sett ut de senaste 30 åren:

Källa: Antalet personer försörjda på sociala ersättningar och bidrag minskar

11 gillningar

Varför skulle rika flytta från Sverige när de blir rikare varje år trots att de betalar lite extra i skatt? Tror du verkligen att det finns många länder i världen som har det mycket bättre ställt än Sverige på totalen? Tror du att de som är rika i Sverige skulle få lika väl betalda jobb utomlands?

Är det så enkellt? Varför flytta från rikedommen i Sverige och börja från början i ett annat land? :thinking::+1:. Så dåligt är det inte i Sverige varken för de riktigt rika och lagom rika och normalt rika. Folk som får bidrag måste också äta, köpa kläder och allt annat.

Mycket av de pengar hamnar i stadskassa tillbaka igen på ett och annat sätt. Det finns en del positivt i allt. :+1:

6 gillningar

Hela utgångspunkten är fullkomligt ihålig och kan av vissa tolkas som nazistisk retorik. Jag ska ge dig att du tillåter oss alla att vara både “närande och tärande” och växla mellan dessa roller.

Men utgångspunkten att gamla FÅR vara beroende av hjälp medan unga inte får det upplever jag som korkad. Ska det vara någon konsekvens i ditt argument så har ju pensionärer haft hela livet på sig att tjäna ihop sina egna pengar och borde vara den värsta sortens “tärande”. De som haft möjligheten att bygga upp en pension men ändå inte gjort det. Obs! Jag tycker faktiskt inte detta, jag pekar bara på bristen i det som skulle kunna ses som propaganda…

Finns knappt några frågetecken i ditt inlägg heller så vad är det ens du vill ska diskuteras?

3 gillningar

För att förtydliga;

Jag tycker det är intressant utifrån ett nationalekonomiskt perspektiv vad som händer om antalet bidragstagare ökar?

Om jag betalar skatt i Sverige tycker jag att det är rimligt att vara berättigad om en åsikt till vart dom går.

2 gillningar

Om jag förstått dig rätt, du menar att bidragen som betalas ut så småningom går tillbaka till stadskassan?

Så bidragstagare stör inte skattesystemet. Vi säger att det är så

Fast vad tror du det gör hos en människa att vara utanför och overksam hela sitt liv? Att aldrig känna sig behövd.

Är det snällt att bara skjutsa in människor i arbetslöshet och utanförskap? Är det långsiktigt tänkt? :thinking:

Ja, om som jag sa och grafen visar är antalet bidragstagare ca 750 000.

Min fruktan är att denna andel kommer öka. Det är väl ingen bra sak?

Som du vet är historisk utveckling ingen garanti för framtida utveckling. :wink:

Okej, så finns det absolut ingen befogad oro om det blir fler bidragstagare? Det gör inte samhället någon skada?

Det är väl för jösse namn bättre om folk arbetar och betalar skatt istället för att gå på bidrag?

Dom gamla har jobbat och byggt upp Sverige till vad det är. Dom “tär” bara på det dom själva byggt upp.

Att dom flesta fattigpensionärer är kvinnor beror på att dom var hemma och passade barnen. Så då blev det en liten pension för dom.

2 gillningar

Det optimala är att alla jobbar. Att det finns inga som blir sjuka eller får bidrag på ett och annat sätt. Gamla ska inte leva så långt efter pensionen. Det är optimala om man kan få det så funka. :joy:. Tänk om det finns något land i världen som är så utmärkt? Det hade varit optimalt. :+1:

Är det bara så i Sverige att kvinnor har tagit hand om barnen och har dålig pension? Hur ser det i andra delar Europa?

Jag tror inte att det kommer vara skatterna som kommer driva välbärgade från Sverige. Det kommer vara den galloperande kriminaliteten och otryggheten som beror på t.ex. invandring och bristen i samhällskontraktet. Sedan kan man ju ha olika åsiker om det beror på kultur eller att dom hamnar längst ner på samhällsstegen.

3 gillningar

Jag vill diskutera problematiken i att det finns fattigpensionärer som slitit hela sitt liv och ändå inte har råd att gå till tandläkaren på sin ålders höst

SAMTIDIGT som vi har en stor del bidragstagare som faktiskt också kostar pengar från den gemensamma skattkistan.

Fanns det mindre bidragstagare och fler som lönearbetade och skapade ett värde

(som i att dom gick från bidragsberoende till arbete, som det var tänkt från början med välfärdsstaten.

Blir du arbetslös ska du få stöd tills du är på fötter igen.

Jag tror aldrig det var tänkt att denna bidragsdel var tänkt att pågå livet ut.)

hade det nog funnits pengar till dessa stackars fattigpensionärer så dom kunde gå till tandläkaren när dom behövde det. Det är väl det minsta dom kan begära.

Christine Lagarde sa om Sverige: “Det är inte det mest ekonomiska att betala människor för att inte arbeta.”

Men hon är ju bara europeiska centralbankens ordförande. Vad vet hon? :thinking:

Det är inte bara problem i Sverige. Så ser det ut i hela Europa och Världen. Det är ett Globalt problem. Knappast något vi löser här på den här forum. :+1:

Det är självklart vi ska ta hand om våra gamla och sjuka. Jag skulle inte vilja ha det som i USA.

Fast man vill ju (iaf jag) att pengarna ska gå till dom som verkligen behöver det.

1 gillning

Oj, det var nog en brandfackla du slängde in där :scream::grinning:

Jag har bott och arbetat utomlands i rätt många år.
Jag har inga problem att betala skatt i Sverige, för man får så otroligt mycket för pengarna jämfört med de länder jag arbetat i - tex. bra infrastruktur, fri skolgång, fria universitet, fri bra sjukvård (oavsett hur mycket det klankas på den), tydliga regler för att driva företag, rättvis beskattning mm mm.

Såklart är det inte bra att många fastnar i bidragsberoende men att hjälpa folk som tillfälligt får det svårt är faktiskt smart national ekonomiskt. Antalet bidragstagare tenderar att variera beroende på konjunkturen och vi talar inte om någon ny ”all time high”. Jag tror det är viktigt att svenska myndigheter fokuserar på att hjälpa folk med bidrag att ta sig ur det. Lära folk att fiska mer än att ge dem fisk, så att säga. Där finns nog saker att förbättra.

Samtidigt har Svenska Staten otroligt bra ekonomi jämfört med de flesta utvecklade länder. Inte mycket skulder alls jämfört med USA, Japan, Italien mfl. Om Sverige var så dåligt som du säger så borde ju staten vara mycket värre ute och mycket mer belånad.

Sverige är helt klart ett land där vi är duktiga på att driva och starta företag som tjänar mycket pengar till landet. Absolut måste Sverige (som alla framgångsrika länder/företag) se över hur man jobbar men jag tror att situationen är bra mycket bättre än du tror.

11 gillningar

Tack firreb.

Jag tycker frågan är berättigad då det är vi medborgare som bestämmer och kommer överens om vilket samhälle vi vill ha.

Demokratiska samtal med tankespjärn är bara nyttiga.

Även om man råkar stöta på människor som inte håller med. Det ingår.

2 gillningar

Vad glad jag blir av ditt svar!

Fast som du skriver:

Jo, det begriper jag också men jag har svårt att se någon som varit utanför i så många år som det ofta blir.

Hur ska den personen plötsligt börja arbeta? Med vad ska den arbeta?

I Sydafrika står det människor i affären i slutet av kassan som packar ens varor i kassar. Det är ett enkelt jobb, dom som jobbar med det får en samvaro och en känsla av sammanhang som jag tror är mycket viktigt att känna.

Fast jag har svårt att se att detta skulle hända i Sverige. Fastän det vore en bra grej. Kunderna blir glada att få hjälp, dom hotar inte kassapersonalens jobb. Och människor får något att göra.

Well, Tyskland har ju en annan befolkningspyramid pga andra världskriget. Hur det ser ut i samtliga andra europeiska länder vet jag faktiskt inte.