Räcker inte pensionen?

Jag läser många inlägg om FIRE och oro över börsnedgång. Då undrar jag om ni inte får tillräcklig pension för att klara er bra oavsett. Min pension är väl på normalnivå och jag tar inte ut något extra från besparingarna. Hur tänker ni?

Om man slutat arbeta vid 45 så kommer inte pensionen blir särdeles stor, och dessutom är man ju inte hjälpt av att det är 20 år tills den börjar trilla in.

15 gillningar

Det stämmer, pensionen kanske räckte för de som gick i pension för ett tag sedan men den kommer inte räcka längre.

Majoriteten av de som går i pension idag får klara sig på garantipension.
Riktåldern är redan höjd till 67 och förväntas gå upp till 70 innan 2035. Fortsätter riktåldern höjas i samma takt så hinner jag bli 78 innan pensionen.

Oavsett pensionsålder så skulle dagens garantipension inte ens räcka till min nuvarande lägenhet.

Så nej, statliga pensionen kommer inte räcka för de flesta som jobbar idag.
Men grattis till dig att du får mycket pengar!

Sverige har 3,5 miljoner skattebetalare i privat sektor. Dessa skatter förväntas betala för

• 1,5 miljoner i offentlig sektor
  • 2,2 miljoner pensionärer
  • 1,3 miljoner (15-74 år) utanför arbetsmarknaden exkl pensionärer
  • 0,5 miljoner arbetslösa

Pengarna jag får behålla efter att mina skatter försörjer alla andras familjer går inte till mig själv allena. De ska jag försörja mina barn med, och tydligen hyresvärdens barn också.

Huslån kvalificerar jag mig inte för än, ingenjörslönen är för låg för att jag ska få köpa hus. Och hyran är högre än garantipensionen.

Känner du inga människor i min situation? Är du inte med i några föreningar? Eller pratar ni inte om pengar?

8 gillningar

Det är ren spekulation.

Nej, inkorrekt. Majoriteten behöver inte klara sig på garantipension. Majoriteten har mer i pension än garantipensionsnivån.

Varför skulle den höjas i samma takt? Prognos för riktålder är 70 för alla som är födda 1997 eller senare (dvs inklusive de som är födda på 2000-talet). Med en riktålder på 78 skulle vi behöva ha en medellivslängd på en bra bit över 100 år.

Ah, nu ser jag att du blandar ihop (med flit?) pension och allmän pension.

Notera att de 1.5 miljoner i offentlig sektor bidrar med skatt och producerar värde precis som de i privat sektor. Det är däremot en vanlig tankevurpa att tro att privat sektor är den enda som tillför värde.

23 gillningar

Beror på. Finns bostadstillägg.

Sen upplever jag att flera som är Fire har billiga levnadskostnader, då räcker troligen garantipensionen gott och väl.

Sen tror jag att också att många Fire kommer börja pensionen med pengar kvar.

Sen kommer inte riktåldern gena iväg mer än livslängden ökar.

Sen är frågan, hur många av de som pratar om att nå Fire, faktiskt börjar leva det? Tror många med Fire mål gillar att få in lön varje månad, trots allt.

2 gillningar

Precis! Eller vi kanske ska stänga alla vårdcentraler och sjukhus? Strunta i att utbilda barn och unga? Det kan gå fort utför och då åker även folk på vita hästar med i raset. :wink:

6 gillningar

Jag kommer vara orolig om barnafödandet inte ökar på sikt, vem ska då driva samhället och finansiera vår pension när vi jobbar färdigt? Bortsett från det är jag inte särskilt orolig.

2 gillningar

Med tanke på världsläget, så tror jag det löser sig ändå. :blush:

1 gillning

Än värre är det för barnfamiljer där 100% får klara sig på barnbidrag…

2 gillningar

Jo det ser ut att räcka.
FIRE vid 55år och ska leva på kapitlet vi sparat ihop. Utöver det har jag väldigt mycket tjänstepension plus sambons pension… men pensionspengarna ska inte användas just då utan kanske först vid 65år eller nått, alltså om 23år från nu.

Alt 2. Leva på tjänstepension mellan 55-65år och låta kapitlet växa under ytterligare 10år.

3 gillningar

Alla som kommer komma ut i svenska arbetslivet under de närmaste 25 åren är redan födda.
Alla som kommer föda barn i Sverige under de närmaste 25 åren är redan födda.

Det kommer därför inte räcka varken med höjd pensionsålder eller höjda skatter för att bevara samma offentliga utgifter per invånare som vi har idag. Dags att släppa förnekelsefasen och acceptera att vi redan idag vet att vi kommer få slut på “någon annans pengar” innan jag går i pension. Ni som redan är pensionärer kanske klarar er, men det finns ju fler människor i världen än just ni som är pensionärer idag.

2 gillningar

Jag är inte så orolig, men fr o m jag blev 50 slutade ju inbetalningarna till min pension. Så den växt som sker fr o m nu kommer ju enbart från det redan inbetalade kapitalet. Och, “ränta på ränta” som vi alla vet…

Men pension ser ut att bli okej, men det är ju långt ifrån vad jag hade som anställd. Dessutom påverkas den ju ännu mer om jag skulle nalla på den i förskott (i mitt fall fr o m 61).

Så, jag satsar på att klara minst 20 år på egen hand, men gärna mer eftersom pensionsnivån inte imponerar.

Sedan är ju alla olika. En del här vill ha pension med förstaklassflyg, jet ski eller föreställer sig att pumpa puder efter att ha blivit släppta på en alptopp med helikopter. Andra drömmer om att påta i trädgårdslandet eller att måla akvareller. Sådant är väldigt individuellt.

14 gillningar

Om vi skulle ha valt att jobba till 64 och sedan ta ut alla pensioner livslångt räcker summan efter skatt för att täcka 2024 års utgiftsnivå livet ut.
Så ja, pensionen är tillräcklig.

Nu slutar vi tidigare än så och då behövs mer kapital utöver pension, men årets nedgång är inget vi ligger sömnlösa över.

2 gillningar

Jag räknar inte med statliga pensioner eller med andra bidrag i min planering, utan planen är att vi ska vara ekonomiskt oberoende. Om någon stat skulle få för sig att skänka mig eller min hustru pengar så får det bli en bonus.

3 gillningar

Jag tror att låga levnadsomkostnader är den centrala frågan. Om pensionen ”inte räcker till” så beror det i de flesta fall på dålig planering och felaktiga val snarare än pensionsnivån i sig.

1 gillning

Jag tror den viktigaste delen är att få fler i arbete och mer pengar in i systemen. Hade helst sett det hända genom att skapa vissa hitte-på-jobb insatser för arbetslösa och andra utanför arbetsmarknaden. Det är sjukt att vi har kapabla människor som går hemma och inte gör nåt.

Bidragspengen/lönen kan vara densamma, men sätt en prestation på den. Tror alla mår bäst av att ha nåt att göra.

Enda rimliga åtgärden är väl att öka G (Government spending) om jag minns NEK1an rätt :slight_smile:

Städa, plocka skräp, bygg saker, vakta bostadsområden, nattvandrare, kör transporter, bistå räddningstjänst, försvaret, köra fordon, laga mat. Finns enligt mig väldigt många jobb som kan göras utan större erfarenheter.

Ett gigantiskt civilförsvarsprogram kanske där ovan implementeras?

6 gillningar

Vore väl bättre att ge dessa människor lön då? Än att de ska jobba för samma summa som soc ger.

Så bättre att skapa riktiga jobb, än hittepåjobb med slavlika villkor som även sabbar konkurrensen för företag i dessa sektorer.

Stora problemet idag är att många arbetslösa saknar kompetens för de jobb som går att söka. Bättre satsa på utbildningar då och att stimulera fler att starta eget, som leder till fler anställningar i längden.

2 gillningar

För vår del tänkte vi mycket på det här med att bli äldre när vi drog snöret vid 60. Att det inte alltid innebär lägre kostnader för att man kanske inte kan, orkar eller vill göra lika mycket som när man var yngre. Lätt att förbise det tidigare i livet men efter 50 (om inte förr…) börjar kroppen att påminna en om det!

Vill man försöka ha kvar samma livsstil och även kunna utforska och upptäcka nya saker som heltidslediga ville vi ha lite extra över som frihetskapital och inte behöva tänka eller begränsas av saker som hela tiden måste göras men som kan bli jobbiga eller svåra att utföra med åren. Eller för den delen inte heller behöva bekymra oss eller vara oroliga för vad som händer runt om oss i tillvaron som t.ex börsras och räntor.

Tycker @janbolmeson sammanfattat det alldeles ypperligt!

Rikedom och pengar handlar till stor del om att vara ett frihetskapital som ger en möjligheten att bestämma själv. En stor fördel med pengar är att man inte behöver vara på ett specifikt ställe vid en specifik tidpunkt för att göra något man inte vill göra.

Översatt till vår situation innebär det t.ex att kunna anlita byggare för renoveringar och reparationer, byta ut nödvändiga saker i hemmet, kanske städhjälp så småningom, kunna köpa utrustning när man hittat nåt nytt roligt man vill göra eller bara kunna köpa saker som är nödvändiga för att underlätta tillvaron.

5 gillningar

Fast det är ju inte välgörenhet. Det handlar ju främst om pengar som du har tjänat in på ett eller annat sätt.

• Allmän pension består av 7% i pensionsavgift som du betalt i din deklaration samt 10,21% som din arbetsgivare har betalat in som en del av arbetsgivaravgifterna) och
  • Tjänstepension som i praktiken är ett löneavstående som du får i framtiden.

Personligen skulle jag bli aslack om de pengarna inte kom mig till godo.

18 gillningar

Jag pratar om de som gått i ålderspension. Jag är 57:a så det blev lite speciellt.

Jag har jobbat för en idrottsklubb i stan över 20 år. 7 av dem som kanslist. Det var en kvinna som frågade om hon kunde dela upp skulden, jag tror det var 600 kronor på tre månader. Jag grät när jag läste det och svarade att vi nollade skulden. Andra frågade om de kunde hjälpa till extra för att betala barnets träningsavgift. Det gick såklart också bra. Jag har hjälpt folk att söka bidrag till avgifterna. Så jag har rätt bra koll på omgivningen faktiskt. Det är medlemmar från alla samhällsskikt med i klubben. Mina vänner också.

Får ut 32k efter skatt. Min halva av bostaden är ca 3000/månad när det inte behövs reparationer eller större köp. Sen är det ju bil, abonnemang, mat och sånt men det blir ändå pengar över varje månad.

Fattar att det känns skit att inte kunna köpa en lägenhet och att behöva betala ockerhyror istället. Att ha en fin utbildning med studieskulder när man borde kunna leva gott på.

1 gillning