Räcker inte pensionen?

Vi behöver ta tillvara alla ungdomar som kom med flyktingströmmen. Alla hade ju rätt att gå ut gymnasiet. Många gick vårdprogrammet. Vansinnigt att utvisa de färdigutbildade som vi sluppit betala för de första 15 åren av deras liv.

3 gillningar

Vartefter garantipensionen gradvis höjs och värdet av de egna pensionsrätterna gradvis sänks känns det som att när man slutar arbeta, eller hur mycket man arbetat, näst intill kvittar. (Tjänstepension och möjligen premiepension undantaget då).

2 gillningar

FIRE är en förkortning av Financial Independence, Retire Early. Det innebär att man samlar på sig ett sparkapital så att man kan sluta jobba innan man får pension. Detta sparkapital är oftast åtminståne delvis placerat på börsen och om börsen kraschar blir det alltså inte lika mycket att leva på. I de flesta fall behöver sparkapitalet räcka delvis även efter uppnådd pensionsålder eftersom pensionen blir mindre om man slutar jobba tidigt.

3 gillningar

Får man fråga, hur stort sparkapital förväntar du dig att ha då?

För mig kommer det inte räcka…men det kommer hjälpa.
Säg att jag behöver 20.000:-/mån som kommer ju FIRE “kosta mig” 240.000:-/år utan pension.
Men får jag 15.000:- i pension så "kostar " FIRE bara 60.000:- per år

Sen kommer jag ta all tjänstepension från 55år för att få ner mitt uttag från egna sparandet

Om du tar ut pension före eller efter 66 år

Bra att känna till är att du kan ha lägre pension och ändå inte få någon garantipension. Det gäller om du tagit ut pension före 66 år.

Den inkomstgrundade pensionen som påverkar garantipensionen beräknas alltid som om du tog ut den vid 66 år. Om du gjort uttag innan 66 år har du en lägre inkomstpension än den som beräknas vid 66 år och som minskar garantipensionen.

1 gillning

Tänker att jag vill kunna pensionera mig från lönearbete absolut senast vid 50 års ålder. Helst runt 45. Och då räcker den statliga pensionen inte så långt :slight_smile:

3 gillningar

Med 7% avkastning blir det ca 8,5M på 13år, med nuvarande sparande. 400.000kr per år.
Har över 4M tjänstepension nu. Om 13år är den säkert lite högre :wink:
Det kan bli mer och det kan bli mindre.
Sen får vi se hur uttagsstrategin blir.
Vi hoppas kunna sälja huset och köpa en liten lägenhet i Spanien när vi slutar jobba. Huset betalade vi av nu i februari.

1 gillning

Jag tänkte väl inte på “när man slutar arbeta” som “när man tar ut pension”. I FIRE-fallet är det ju snarare frågan om att sluta arbeta tidigt, ändå ta ut den allmänna pensionen vid riktåldern, och brygga tiden däremellan själv. Det var då jag menade att hur länge man arbetat tycks ha liten, och allt mindre, betydelse för hur hög den allmänna pensionen blir.

Tar man ut pensionen tidigare än så är det ju fullt rimligt att även garantipensionen blir motsvarande lägre, annars skulle det ju löna sig att bara skita i allt vad pensionsavsättning heter och ta ut garantipension så tidigt man bara kan.

1 gillning

Ok tack, då tänker ni 8,5 totalt tillsammans? Vi hade tänkt upp mot 10 tillsammans och det om bara några år. Men det var innan Trump sänkte börserna. Nu känns det som att det kommer att ta många år att ta igen raset. Känns riktigt tungt. I didn’t see this coming. Trumps senaste period var positiv för börserna och vi räknade kallt med att det skulle bli så igen. Men tji fick vi…

Lägenhet i Spanien låter helt rätt! :+1::+1:

Vem vet hur pensionen ser ut om 10, 20 el 30 år… Omöjligt att förutse hur framtida politiker kommer Tänka. Vi behöver bara gå tillbaka några år i tiden då garantipension helt plötslig nästan truimfar ett helt yrkesliv inom ett låglönejobb.

Jag ser all statlig pension som bonus!

2 gillningar

Ja ca 8,5M tillsammans. Det är så långt kvar och inget är hugget i sten.

Så pass nära, då förstår jag att det känns tungt. Med lite tur hinner börsen återhämta sig skapligt. Nedgångar är något som vi hela tiden behöver ha med i beräkningen. Angaudlinn har sina fasträntekonton att ta av vid riktiga dippar. Det är något som jag tänker köpa rakt av för idén är riktigt bra.
Sker uttag både från kapital och pension samtidigt under längre tid borde gå rätt bra även fast börsen går ner under en tid.

1 gillning

Jag hörde att vi har en “kunskapsintensiv” ekonomi, och därför inte har så lätt att utbilda alla till den nivån som krävs. Alla har dessutom redan möjligheten. Gratis.

Som jag tolkat statistiken är global medianinkomst lägre än vårt existensminimum. Vi blandar alltså en global värld med väldigt lokala krav på vad som är “dräglig” levnadsstandard.

För att kunna samverka med en global arbetsmarknad och få ut folk i jobb kanske inte bidragsnivån kan vara tre-fyra gånger så hög som den globala medianinkomsten?

Många är ‘aslack’ på en massa saker till ingen nytta. Bättre klok än efterklok, tänker jag :slight_smile:

Är det inte för att analytikerna verkar utgått från att systemet upprätthålls lika bra av importerad arbetskraft som inhemsk utan att ta hänsyn till skillnad i produktivitet. Bl.a. av kulturella skäl som visat sig svårare att ändra på. Tar man in det i ekvationen så kan man misstänka att det blir sämre utan att veta exakt hur mycket sämre.

Det skulle kunna bli både bättre och sämre eftersom vi inte profilerar, filtrerar eller matchar migranter med behoven på arbetsmarknaden. Inte särskilt effektivt eller smart iaf. Vissa har höga förhoppningar, men många är besvikna för att det inte gjordes redan dag ett.

Det kan såklart också bli bättre om kostnaderna för äldre sjunker iom något slags tekniskt under.

Vad menar du? Bör Monica inte förvänta sig någon pension?

Det blir lite allt eller inget när du uttrycker det så. Jag blev mest nyfiken på skarpare motåtgärder än att bli arg på systemet. Det är ju tänkbart att man får pension, men inte i paritet med vad man betalat in.

Om en framtida politiker anser att pensionerna delas ut ojämlikt på något vis så kommer de “göra pensionssystemet rättvist”, dvs ta ifrån de som har betalat in och ge till de som inte betalat in.

Vilka möjligheter har man att påverka då? Arga brev, insändare, “rent a riot”, agitera på torget kanske. Att bli hörd kommer kosta både energi och pengar som man i det läget inte har, och som om man har hellre lägger på att vara pensionär.

En förebyggande åtgärd är att förekomma besvikelsen genom att vila mer emot ett privat pensionssparande som @havsekorre sade.

2 gillningar

Hm okej, jag tror det kommer gå till så att det görs en utbetalning sen hamnar den på Monicas konto.

1 gillning

Nej, det skulle möjligtvis påverka storleken på utbetalningen från det allmänna pensionssystemet något, men inte riktåldern. Notera att riktåldern bestäms utifrån förväntad medellivslängd och anledningen till varför den införs och justeras är inte relaterat till invandrare. Men att “analytikerna” inte tagit hänsyn till potentiella risker inom produktivitet/demografi är fel, man utvärderar olika scenarion under olika antaganden.

Jag kan mycket väl se att skillnaden mellan garantipension och t.ex. medianen för utbetalning av allmän pension minskar något, speciellt realt. Det gör tjänstepensionen desto viktigare. Men det argumentet många “pensionstvivlare” (så som @koda_hemma m.fl.) för fram, utan verklighetsförankring, är att dessa i princip skulle försvinna helt. Det är ju såklart något man bör bli “aslack” på om det skulle hända. Det är ju även högst otroligt, speciellt för tjänstepension som är fonderad. Exceptionella påståenden kräver exceptionella belägg.

7 gillningar

Tack! Det var ju lugnande besked :slightly_smiling_face:

Fast jag trodde pensionsåldern höjdes för att inte nivån skulle bli för låg? Något samband finns väl däremellan?

Ja, återigen är det lätt att uttrycka sig för kategoriskt. Självklart gör de det, men det är otroligt svårt att förutspå. Vad jag vet så styr inte vi hur många, ifrån vilken region och med vilken utbildning/ inkomst folk kommer.

De närmaste 20-40 åren kan 0,5 promille eller tre promille av jordens befolkning dyka upp. Hur ska man förutse något sådant? Alla kanske kommer i arbete eller mindre än hälften. Det har en enorm påverkan på försörjningsbördan.

Man kan ha anställning och rätt att arbeta, men sedan bli uppsagd. Inte helt otroligt om vissa inser att det är en väg för att snabbt mångdubbla levnadsstandarden ifrån den globala mediannivån. Vissa regioner har ju 2-3 tkr i månadsinkomst samtidigt som existensminimum är typ 7tkr exl. boende här.

Det räcker med någon promille av världens befolkning för att kraftigt öka försörjningsbördan. Ledsen ifall det låter som en helt knäpp och oberättigad oro.

1 gillning

För att medellivslängden har ökat mycket mer än prognoserna som gjordes när man tog fram pensionssystemet för över 30 år sedan. Såklart skulle man ju kunna tänka sig att man gör en annan trade-off mellan tid i pension samt levnadsstandard. Att konstant försöka dra diskussionen till invandring är olyckligt då det bygger mer på känslor än evidensbaserade argument.

Såklart kan vi styra det till stor del om vi vill genom migrationspolitik, arbetsmarknadsåtgärder, incitament, etc.

1 gillning

Usch, nej. Tro mig, jag har mer beröringsskräck än du när det gäller elefanten i rummet :+1: Jag syftade på försörjningsbördan och den demografiska utvecklingens påverkan på framtida pensioner. Det är svårt även för experter att förutspå.

2 gillningar