Hej,
Jag har grubblat och håller just på att sondera terrängen lite bland olika hjälporganisationer.
Skulle gärna vilja ha minst ett fadderbarn till att börja med. Ser hur fint mina egna barn har det med förmånen, som likt jag själv inte behöver växa upp i misär.
Erkänner att jag är uselt påläst på detta, så tänkte att detta kan vara ett bra ställe att höra sig för om vad andra har för erfarenheter av att dels donera pengar, men även engagera barnen att donera kläder och leksaker, och se eller ännu hellre träffa den eller de mottagare som finns i andra änden.
För att dyka lite djupare i mina tankebanor. Mitt resonemang går lite åt det självklara att man hjälper barn som lever under kassa förhållanden, och samtidigt lär man sina egna barn att andra människor går före prylar och pengar, samt visar hur så lite kan göra så stor skillnad för någon annan. En annan tanke som jag på något vis samtidigt, kanske onödigt tampas med; Är det något jag vill göra för att känna mig bättre i vårt eget överflöd?
Kommer också in med en del skepticism, då jag fått för mig att det är lätt att det hamnar hos någon organisation där styrelsens egna fickor kommer i första hand.
Vill gärna höra vad andra har erfarenhet av detta, rekommendationer kring organisationer samt åsikterna som finns runt dessa.
Om man anser att alla liv är lika värda, då borde man rimligtvis också donera dit pengarna skapar störst värde.
En bra hemsida för att komma igång är https://geeffektivt.se/ där du kopplar upp dig med ditt personnummer och även kan få dra av på skatten för vissa organisationer om du donerar pengar.
Räkneexempel:
200 kr/månad till Against Malaria Foundation
Impact: 53 - 60 personer räddas i 4 år från att få malaria enligt en oberoende rapport från GiveWell.
Bonus: du slipper betala 600 kr skatt om året
Så för varje Marabou-kaka dina barn avstår slipper ett barn i Afrika få malaria och riskera att dö.
200 kr/månad till Clean Air Task Force miljöarbete
Impact: du minskar världens koldioxidutsläpp med 240 - 2400 ton enligt en oberoende rapport från Founders Pledge. Det motsvarar det årliga utsläppet som orsakas av 30 - 300 svenskar.
Det finns jättebra information om du söker på Effective Altruism.
Om jag skulle rekommendera en bok så är det Doing Good Better av Dr William MacAskill
Jag har faktiskt en hel del erfarenheter i den här frågan då vi sponsrat fadderbarn i olika former i snart 20 år. Det finns lite olika sätt att göra det på. Man kan göra det via t.ex. SOS Barnbyar, som är ett “enkelt” sätt att göra det på, de har 90-nummer, är en stor organisation och allt sådant. Vi har sponsrat ett barn sedan 2004 (barnet är nästan 18 nu) och fått ett brev om året med lite kort och en A4-sida med information men inget mer.
När vi reste runt i östra Afrika 2008 bestämde vi oss för att sponsra en tjej som då var 16 år och då sponsrade vi hennes universitetsutbildning. Då var det väldigt specifikt, vi hade kontakt med henne och organisationen och ansvarade för henne. Det vill säga att om vi hade slutat så hade hon fått sluta på universitetet. Så det blir mycket mer autentiskt med också lite mer “press” eftersom det blir svårt att "sluta.
Det var magiskt. När hon gifte sig ett par år senare var vi inbjudna till hennes bröllop på landsbygden i Uganda. Magiskt och en upplevelse vi inte kommer glömma någonsin. Där och då bestämde vi oss för att ta oss an ytterligare ett fadderbarn som är fött samma år som vår äldsta dotter. Det blev väldigt verkligt eftersom de träffades och vi kan prata om att alla inte har det som vi. Vi betalar idag hennes uppehälle, boende och skolavgifter. Samma princip med Barbara, slutar vi sponsra så kan hon inte gå i skolan.
Det passar inte alla, men för oss var det precis det vi ville ha. Vi ville ha kontakt med “vårt” barn och hennes familj. Vi har träffat dem, vi har förtroende för organisationen och vi har den ekonomiska möjligheten (ca 600 kr i månaden). Om det är intressant så kan jag förmedla kontakt.
Annars är “effektiv altruism” eller geffektivt.se som @earntogive beskriver ett av de bästa sätten att engagera sig i välgörenhet. Vi gör det också, men gillar mer det personliga. Som på bilden nedan där Freja, vår 4-åring då, var brudtärna i tåget.
Tack för ett mycket utförligt svar. Ni har verkligen gjort en fantastisk resa. Det är precis något åt det hållet jag är ute efter. Den personliga kontakten. Skulle gärna vilja göra detsamma. Men jag hänger inte med på vilken organisation ni gör detta genom.
Jag vill så gärna vara fadder och göra skillnad för någon, men brottas med tanken att det är “bättre” att ge pengar som inte är öronmärkta till en organisation så att fler kan hjälpas. Jag tycker det är enklare att öppna plånboken om jag vet vem det går till och till vad. Detta liknar berättelsen med barnet som kastar tillbaka maneter i havet som spolats upp på land. Folk ifrågasatte och sade att det inte gjorde någon skillnad. Barnet svarade att för den här maneten spelar det väldigt stor roll. Jag kan inte hjälpa miljarder människor ur fattigdom men mina pengar kan hjälpa ett antal. För de få spelar min hjälp roll.
Väldigt fint exempel med hur ni så direkt kunde sponsra en flickas skolgång och hjälpa till. Får jag fråga hur man kommer i kontakt med flickor med likande behov? Om man inte har möjlighet att resa runt på plats dvs. Har du tips?
Nu hittade jag till den här tråden och det här forumetet via google när jag letade efter tips om välja fadder organisation. Blev medlem för ställa denna frågan till dig. Så hoppas det är okej trots att jag inte är medlem av ert ekonomiska community.
Ska jag donera blir det nog till en kristen organisation, där det oftast finns ett mycket större ideellt engagemang och pengarna kommer till större nytta, typ Frälsningsarmén. Och då är jag på absolut inget vis religiös, utan snarare en riktig Antikrist.