Förra året uppnådde jag FIRE, och jag hade alltid sagt till mig själv tidigare att den dagen jag gjorde det, skulle jag börja ge tillbaka på något sätt.
Jag visste inte helt hur, men jag hade länge känt att bara arbeta för att göra mig själv rikare förvisso ger mig ekonomisk trygghet, men inte mycket mer än så.
Eftersom jag vill fortsätta att arbeta (är bara i 30-års åldern) så föll detta med välgörenhet snabbt i glömska och jag började köra på med nya entreprenörsprojekt.
Nu har jag dock bestämt mig för att arbeta 4 dagarna i veckan, och ägna en dag i veckan åt att ge tillbaka och göra gott.
Jag vill inte ta mig vatten över huvudet och börja dra igång något stort projekt. Det får gärna vara småskaligt till en början.
Har haft olika tankar som att köpa/samla in presenter till barn på sjukhus, hjälpa äldre att handla, laga mat till hemlösa osv. men vet helt ärligt inte riktigt var jag ska börja.
Detta är en början, och en del av mina inkomster kommer gå åt till detta. Mitt långsiktiga mål är att mer och mer arbetstid går över till att enbart arbeta med välgörenhet.
Så, om ni hade haft en dag i veckan att enbart göra gott för andra i världen, vad hade ni gjort och hur hade ni gjort det? Vill gärna skapa en list med massvis av idéer att arbeta utifrån
Jag ser mitt företagande som något som gynnar alla i sverige.
Jag skapar skatteintäkter samt kanske i framtiden nya arbetsplatser för andra beroende på om jag expanderar min verksamhet
Det är en win win jag blir rikare och gör andra rikare också
Men nu var det ej din fråga och sjölvklart är välgörenhet för de mest utsatta i samhället väldigt fint att göra.
Har ej själv större erfanhet av det hela mem röda korset kanske är något man kan ansluta sig till?
Ett par enkla grejer man kan göra är att ställa upp som läxhjälp för behövande barn, eller att delta i program där du träffar nyanlända svenskar, äter middag med dem och övar svenska. Kan vara oerhört värdefullt för den nyanlände att få en kontakt som kan språk och kulturen, och blir också givande för dig. Kompisbyrån jobbar t.ex med detta.
Grattis till FIRE och kul att du vill göra något för samhället. Jag skulle nog engagerat mig i någon form av integrationsprojekt för att få in invandrare i svenska samhället och på svenska arbetsmarknaden. Där finns ett jättebehov och stora vinster att göra (samhällsvinster, syftar jag på, inte opportunistisk mjölkning av skattepengar).
Ska man inte efter SBF vara väldigt skeptiskt till denna rörelsen?
I övrigt, engagera dig i någon närliggande idrottsförening eller annan förening. Finns massor med bra initiativ, bara att bestämma vad man vill engagera sig i.
Jag tycker att du ska börja med att titta på det som redan finns och hur du kan hjälpa till, exempelvis i några av förslagen som redan nämnts. Det är rätt vanligt att personer som inte varit aktiva på det här sättet vill hitta på sin egen grej från grunden trots att det finns så många bra initiativ som behöver två extra händer.
Sen tycker jag att frivilligt engagemang bör ge energi och glädje samt komplettera det man annars gör på dagarna, då blir det mer långsiktigt hållbart. Men skadar förstås inte att använda dom talangerna man har.
Personligen hade jag nog engagerat mig för ökad integration eller för ungdomar på något sätt, kanske läxhjälp eller inom idrott.
Det finns många organisationer där din hjälp är välkommen. Min gamla mamma var volontär inom Röda Korset och hon gick bl a ut på promenader med gamlingar. En del satt i rullstol. Mamma såg det som ett fyspass! Dessutom funkade hon som resurs som kunde följa med som följeslagare vid färdtjänstresor till vård och tandläkare. Mamma deltog även i hantverket som RK sålde på basarer och julmarknader. RK stog för garn som sen förädlades till vantar, sockor och sjalar. Hon stickade även mängder med babyfiltar som ingick i krispaket som RK delade ut i humitärhjälp i drabbade områden.
Jag tror att du gör störst nytta inom en befintlig organisation. Frivilligorganisationer går på knäna och det finns så mycket man kan bidra med med väldigt lite tid eg. En dag i veckan räcker till en rejäl insatts. Samtidigt är det dessa organisationer som kan erbjuda något stabilt och varaktigt.
Kolla upp organisationerna i ditt närområde. Läxläsning, soppkök, volontär på häkte, nattvandring, mentor åt nån, idrottsförening, prata svenska med invandrare etc. är bara några exempel. Spela på dina styrkor och vad du skulle tycka vara kul och givande.
Jag hade gjort lite research om hjälpbehoven där jag bor, genom att fråga olika nyckelpersoner o organisationer lokalt om vilka behov de känner till. Det finns många “gubbklubbar”/loger t ex som brukar donera till välgörande ändamål. Vilka
projekt de valt att stötta borde vara offentliga uppgifter som de gärna svarar på.
Att fånga upp ungdomar på glid. Där finns ett stort behov av en vuxen förebild. Att ge dem en fysisk utmaning kan vara ett bra sätt. Att ge sig ut i vildmarken och låta dem arbeta fysiskt med att fixa eld
och laga mat, skulle kunna vara något eller att ge sig ut med båt eller kanoter.
Finns inte mycket för denna grupp och vuxna förebilder för dem skulle vara guld värt.
Pushar också för Röda korset. I vissa städer har de tex värdar/värdinnor på akuten på sjukhuset, eller högläsning på äldreboenden, eller annat fint.
Annars ett tips att kontakta sin lokala församling i valfri kyrka/frikyrka (eller moské), de brukar ha fint socialt arbete man kan delta i. Lite som @Maximus nämner.
Som insats för folkhälsan är ju även tex Friluftsfrämjandet en bra grej!