Var lite nyfiken. Skänker ni pengar till välgörenhet och till vad och hur mycket isåfall? ![]()
Ger ett antal tusen i slutet av varje år till Läkare utan gränser och Stadsmissionen.
Sen stöttar jag vissa delar av familjen som har det kämpigt men aldrig med cash utan betalar för de specifika ändamål.
Samma här, men som månadsgivare.
Några hundralappar i månaden till Unicef och Djurens rätt. Jag känner framför allt ett stort behov av att dämpa mitt dåliga samvete gentemot djuren, särskilt sedan jag fick barn och i princip övergav alla försök att äta vegetariskt.
1500 kr/mån fördelat på tre organisationer och ibland spontana gåvor i samband med katastrofen.
Vi skänker månadsvis till Min stora dag och till Barncancerfonden.
Utöver det har vi kontakt med lokala idrottsföreningar där vi hjälper till när barn behöver sluta, inte kan åka på träningsläger, cuper etc och ny utrustning ibland pga ekonomin, vi hjälper främst ensamstående föräldrar vi får kontakt med via kyrkan och giving people bla med julmat och julklappar varje år, vi skickar ner lite underhållning eller en kock som lagar lite trevligare mat till ålderdomshem ibland och skänker regelbundet till hundstallet och djurambulansen!
Sen blir det en del enstaka gåvor här och där!
doku, unicef, hjärnforskning, rätten till en värdig död och några lokala engagemang.
11 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Välgörenhet via skattesedeln
Äger en viss procentandel i Skandias fond Idéer för livet.
Jag skänker 600 kr per månad till Läkare utan gränser, UNICEF och UNHCR. Sen lite extra ibland vid specifika kampanjer, ofta till ungefär samma organisationer.
Varje månad skänker jag en slant till Djurens rätt (
), Svenska rovdjursföreningen (
) men kanske framför allt Ge Effektivt.
Organisation som strävar efter att styra pengaflödet mot de välgörenhetsorganisationer som är mest effektiva just nu, enligt en modell av bland annat nobelpristagaren Michael Kremer och moralfilosofen Peter Singer.
Forsknings- och evidensbaserat brukar ju slå på rikatillsammans…
Peter Singer har skrivit en välkänd bok om altruism. Man kan tycka att den är någon “in your face”, men helt klart läsvärd. Ge Effektivt skickar den gratis som e-bok.
Skänker via ett av mina bolag ibland.
År 1 - The Ocean Cleanup
Strädar upp plast från havet.
År 2 - UNHCR
Pengarna gick till drabbade barn och familjer i Ukraina.
År 3 - Team Rynkeby
Har en kompis som cyklar ned till Paris i sommar och då passade det bra att sponsra honom. Pengarna går till barncancerfonden.
Tack för tipset! Efter kikat på deras sida så skänkte jag en slant.
Organisationen känns transparant och jag gillar att 100% av mina pengar går vidare till mitt val.
Va kul! // Pelle
Månadsgivare till BRIS
Ska kika på dom! Bra tips
har alltid funderat på vart pengarna gör mest nytta. Som ni pratar om, via skatt, riktade organisationer för olika syften mm. själv gillar jag djur så WWF får en slant
Emellertid är skatten inte en frivillig donation till valfritt ändamål utan en lagstadgad avgift bestämd av riksdagen. Men jag fattar att det är lite retoriskt småkul att uttrycka sig på det viset ![]()
![]()
Intressant!
Jag stöttar lite här och var, två handikappföreningar, tre lokala föreningar, tre välgörenhetsloppisar via köp och donationer och enstaka donationer under året.
Blir ca 150kr per månad för de fasta donationerna. Hade gärna donerat mer, men har små marginaler.
Ger inga ekonomiska donationer, men lånar ut min ponny till en ryttarförening. Dom tjänar 200-400:- på honom dom dagar han lånas, minus 75:- som dom betalar mig för att dom får låna honom. Dom lånar honom fem dagar i veckan, så blir en del dom får in på honom ![]()