Utbrutna inlägg från tråden:
Sverige tillhör en väldigt liten grupp länder i världen som faktiskt når upp till FNs rekommendation om att ge 0,7% av BNI till internationell välgörenhet.
För mig personligen, om man räknat på min lön med arbetsgivaravgifter etc, blir det ca 1000kr/månad som går till välgörenhet.
Vart mina pengar mest går till (https://openaid.se):
-
Ukraina
-
Palestina
-
Kongo
Absolut! Tusentals kronor per år, via skatten. Är inte helt insatt i exakt var pengarna går men finns nog att läsa sig till någonstans
Ett antal tusen, via skatten.
Skänkte även ovanpå detta till Läkare utan gränser tills jag förstod att de skyddade och möjliggjorde Hamas terrodåd mot israeler (samt satte sina patienter i risk) genom att låta Hamas använda deras sjukhus som förtäckta militära baser. Det ville jag inte ha på mitt samvete.
Generellt svårt att stödja verksamheter i fattigare länder där så mkt av pengarna går till korruption och blir en del av problemet.
Vi skänkte förr till rädda barnen och unicef.
Allteftersom hushållets inkomster ökat så har vi paradoxalt nog slutat. Gjorde någon gång en uträkning att det blir en bra slant i bistånd via skattesedeln. Lite kluven i frågan dock om vi ska skänka mer eller inte.
Jag och min man slutade skänka helt och hållet när vi fick reda på hur lite av våra pengar som kommer fram. Tillsammans med fakta som visar på hur strukturen är uppbyggd, känns det inte som jag vill stödja den typen av “välgörenhet” mera. Numera betalar via skatten. Men den är väl lika korrumperad så det är väl egentligen lite som faktiskt kommer fram, tyvärr.
Jag ser mitt medlemskap i Svenska Kyrkan som välgörenhet och ett antal tusenlappar går dit årligen via kyrkoskatten ![]()
Betalar jävla massa skatt som redistriberas till alla möjliga ändamål…
Hade känts mycket bättre om man fick välja själv men nu har jag inget till övers
Räknar du in kyrkoskatten med dina yttranden. Dom utför väl en hel del välgörenhet.
V
Nej, jag det gör jag inte. Jag och många med mig är varken med i kyrkan eller anser att deras religiösa indoktrinering är välgörande ändamål.
Att sätta likhetstecken mellan att skänka pengar till välgörenhet och att betala skatt är att grovt misstolka TS ursprungliga fråga. Ni som vill kan öppna en egen tråd och diskutera (den alltmer minskande andelen av skatten som går till bistånd) hur skatten används och vart biståndsandelen går.
För egen del är jag månadsgivare till We Effect(fd Kooperation utan gränser) som bygger på att ge hjälp till självhjälp samt Vi-Skogen, 200:-/ månad till vardera. Utöver detta enstaka bidrag till WWF, Hjärnfonden, Naturskyddsföreningen, Cancerfonden, Rädda Barnen etc. Totalt ca 7 - 8000:- / år.
Jag skäms inte för att skriva att jag skänker en herrans massa pengar, både till folk inom landet och i andra länder, via skatten. Det får räcka. Är inte särskilt imponerad av hur pengarna används heller, många biståndsprojekt upplever jag som direkt skadliga (ökad korruption, pengar till religiös fundamentalism, utslagning av lokal matproduktion, cementerar dåliga strukturer osv osv).
Jag brukade skänka till “Giving People” då jag ville att det skulle komma till behövande i min närhet. Jag slutade då den inte var godkänd för årliga skatteavdraget.