Omröstning: Hur stor del av din nettolön skänker du tillvälgörenhet

Jag undrar hur stor andel av din eller ditt hushålls ekonomi ni skänker till välgörenhet på årsbasis.

Avrunda uppåt till närmaste alternativ

• 0 %
  • 0,1 %
  • 0,25 %
  • 0,5 %
  • 1 %
  • 1,5 %
  • 2 %
  • 3 %
  • 5 %
  • 7 %
  • 10 %
  • 15 %
  • 20 %
  • mer än 25%

0 röster

Kommentera gärna med varför ni landat i den summa/andel ni gjort och vad ni skänker till om ni skänker.

Inte en krona. Jag betalar jättemycket i skatt.

10 gillningar

Skänker nästan 3% av nettolönen.
Vi har kommit överens om 2% från början. Men en hel del av vårt månadsgivande är i dollar, och det har indirekt ökat vår utgift, även om det tyvärr inte blir mer för mottagaren. Vi utökade också vårt månadsgivande i samband med Rysslands invasion av Ukraina.

Så tror vi har kvar vårt 2%-mål tills vidare men har accepterat ett avsteg i positiv riktning från det tills vidare.

Skänker till GiveWell och Unicef (sedan kriget) på månadsbasis, plus lite mindre engångssummor i samband med vissa insamlingar.

Har lite dåligt samvete för att jag inte researchat ordentligt hur våra pengar kommer till bäst nytta i kriget, har mest defaultat till UNICEF där. Medans GiveWell är noggrant valt och övervägt.

4 gillningar

Jag utgår inte från en procent men har börjat donera årligen via ett av mina bolag. Under normala omständigheter handlar det om några tusenlappar men förra året blev ju lite av ett speciellt år med anledning av kriget i Ukraina. Skrev hur jag tänkte kring det i en annan forumtråd.

3 gillningar

Skänker knappa 1% per år, lika delar till Läkare utan gränser och UNICEF.

4 gillningar

Jag skänker löpande 1200 kr/mån, just nu främst till klimatrelaterade mål. Tillkommer några tusenlappar vid jul samt löpande ”spontana” summor under året. Totalt motsvarar det ca 3% av mina månatliga löneuttag efter skatt. Men sätt till mitt totala uttag är det en lägre procentsats.

Oavsett vilken tro man har på skattesystemet för att hjälpa människor så tror jag det finns något mycket gott i att människor bidrar på ett mer påtagligt och mänskligt sätt utanför vad som annars är ett ganska anonymt system. Även om man bara skänker mindre summor. Det är belönande för givaren och hjälper oss förhoppningvis lite med att behålla en med- och mellanmänsklig syn på världen.

4 gillningar

0%

Med tanke på att staten skänker bort 50 miljarder utomlands varje år, förutom all välgörhet inom landet så ser jag inte varför jag som privatperson utöver de 60-70% man redan betalar i skatt ska skänka ytterliggare pengar.

12 gillningar

Blir ungefär 0.25% av nettolönen i snitt per år. Ingen specifik välgörenhetsorganisation utan det blir lite olika varje gång, cancerfonden, hjärt-lungfonden, läkare utan gränser osv.

Var också lite intressant att se statistik över hur skatten vi betalar in används (internationellt bistånd hittas under flik Staten):

1 gillning

Inget alls men betalar betydligt mer skatt än genomsnittssvensken, varav ganska mycket går till bistånd.

Givet hur illa ställt det är med vård, skola, tandvård etc. i Sverige och att läget har försämrats de senaste åren med vårdköer etc. så borde man dra ner på biståndet rejält och se till svenskarnas behov först, blir det pengar över så kan man fundera på bistånd igen längre fram om ekonomin medger detta. Det kommer även att ta många år att läka från den alldeles för generösa flyktingpolitiken.

Givet hur mycket av mina skattepengar som gått till bistånd, efter över 35 år i arbetslivet, har jag inte det minsta dåligt samvete för att jag inte skänker något privat till välgörenhet.

Undrar också lite varför man vill veta hur mycket ANDRA skänker? Gör man det inte av generositet? Är man riktigt generös kan man ju skänka allt man själv inte behöver istället för att spara. Går det sätta en gräns i procent innan samvetet slår till för att andra skänker en viss procent? Jag har svårt att förstå resonemanget faktiskt. Eller är det rent godhetsknarkande? Över X% så anses man vara god nog?

13 gillningar

Alltid spänd på att se hur du kan skohorna in flyktingpolitik och skattetryck i alla trådar :sweat_smile:

14 gillningar

Jag skänker 8 timmar minst per månad av min tid och då borde jag väl landa på 5%?

4 gillningar

Brukar landa på knappt 2%. När vi är i FIRE har vi tänkt arbeta med en del av dessa organisationer som vi även supporterar med vår tid på plats tidigare

Det mesta går till org nedan men även en del andra mindre lokala organisationer i Sverige och utomlands

• Medicins sans frontiers
  • World central kitchen (mat i krisområden)
  • Friends international (sydostasien org som utbildar gatubarn och fd prostituerade till yrken de kan försörja sig på)
  • Big brother mousse (Laos, läroböcker för barn då det inte finns mycket sådant i landet)

Vet inte riktigt hur det blivit den summan. Nog mest att vi börjat ge till en organisation och sedan hängt kvar och därefter hittat en ny organisation som adderats :thinking:

5 gillningar

Förstår inte skillnaden mot varför man vill vet hur andra tänker kring investeringar :wink:

Jag tycker det är bra att jämföra hur man ligger till och vad andra skänker till frivilligt utöver det som går via skatten.

Du är nog långt ifrån ensam här att ha betalat mycket i skatt och på det sättet stött de som är mindre bemedlade eller har det tufft i livet.

Riktigt tyket inlägg tycker jag. Om du inte är intresserad häng då i andra trådar.

Du brukar vara snabb att dra fram det kortet när det gäller ämnen du tycker är intressanta :wink:

2 gillningar

Alltid spänd på hur du kunde skohorna in och falskanvända ordet ALLA här. Har du räknat antalet trådar jag skrivit i och räknat hur många gånger jag skrivit om flyktingpolitik och skattetryck? För att landa i ALLA måste det ju vara 100% av alla trådar. Vad var syftet med att falskeligen antyda något så grovt felaktigt om en person som skriver här?

4 gillningar

Jag är intresserad men främst inte av “statistiken” utan om VARFÖR man frågar om detta. Är det för att ge utrymme för att skryta eller undrar man om man skänker “tillräckligt” och vill ha något sätt att landa i vad “tillräckligt” är?

Är det inte av samma anledningar som investeringar tänker jag. Lära av varandra. Ifrågasätta hur man själv gör. Få nya idéer.

Tex insåg jag av @Robert_G att jag ju skulle kunna skänka via bolaget och få mer Bang for the Buck (oskattade pengar)

Fine, lägg din röst på 0% och att du tycker skatten räcker. Men att sen gå in och nagelfara varför andra är intresserad tycker jag är lågt.

1 gillning

Det ges väl av TS fråga?

Kommentera gärna med varför ni landat i den summa/andel ni gjort och vad ni skänker till om ni skänker.

Så ja, jag är intresserad av att veta VARFÖR man valt en viss summa/andel och indirekt då vad informationen ska användas till. Om det påverkar framtida nivån eller varför man vill veta om det.

Notera att välgörenhet inte är avdragsgill så det blir beskattat med bolagsskatt. Fortfarande mer effektivt än att betala ur egen ficka dock.

Ja?

Du har kommenterat din inställning och varför. Absolut relevant.

Men varför ifrågasätta varför andra tycker det är intressant vad andra gör, vilket jag tycker jag förklarat min inställning till ovan.

Varför är det intressant för dig att vet varför andra är intresserade av det?

Jag tycker det här kan vara intressant av samma skäl som vilken sparkvot andra har. Man sätter sitt eget sparande eller donationer i förhållande till andra och får en uppfattning om vad som är mycket/lite i sammanhanget.

2 gillningar