Samma här. Idag meddelade min uppdragsgivares ryska översättare (från Kharkiv, Ukraina) att hon vägrar översätta fler texter till ryska. Hennes hus hade förstörts och hon var på väg till sin man i Spanien nu. Hon var nervös över hennes jobbsituation så uppdragsgivaren bestämde sig för att översätta hela appen till det Ukrainska språket. Naturligtvis ingen viktig marknad för oss.
Eftersom jag driver en app vid sidan av ville inte jag vara sämre och bad att få lägga till en Ukrainsk version med. Något hon delegerade till en nära vän till henne som just nu är påväg till Turkiet där hennes syster bor. Hon verkade väldigt tacksam över erbjudandet.
Igår såg min app nedladdningar från Kiev vilket är svårt att föreställa sig givet situationen där. Imorgon ska jag därför undersöka om jag kan släppa premiumversionen helt fri för alla Ukrainska användare. Efter det ska jag summera allt min app har dragit in från den Ryska marknaden, multiplicera beloppet med 5 (eller liknande) och donera det till Ukrainsk välgörenhet, troligtvis till flyktinghjälp då vi står inför en ny humanitär katastrof.