Företaget jag jobbar för fokuserar mycket på hållbarhet (inklusive social hållbarhet) och satsar medvetet på att ha en väldigt diversifierad och inkluderande arbetsstyrka.
VI hjälper aktivt till att hjälpa (förvisso kvalificerade) personer till jobb i Sverige, och allt runtomkring som krävs för det så att de inte faller mellan diverse myndigheters stolar.
Vi hjälper dem med myndighetskommunikation, och exempelvis jag själv har företrätt personer med fullmakt gentemot migrationsverket. Vi fixar arbetstillstånd, vi hittar uppdrag där de kan börja jobba direkt på engelska. Vi erbjuder gratis språkkurser direkt efter arbetstid i våra lokaler med inhyrda språklärare. Många kan flytande fika-svenska efter några månader.
Vi hjälper dem att öppna bankkonto. Det sistnämnda är ganska komplicerat; få banker låter någon som knappt hunnit få uppehållstillstånd och utan svensk legitimation och inte kan uppvisa historisk inkomst osv att öppna konto. Här har jag i flertalet fall behövt följa med och säga något i stil med “Hej, nu är vi här igen. Det här är NN som precis börjat jobba hos oss sedan igår. NN skulle behöva öppna ett bankkonto så att denne kan ta emot sin första lön, som kommer vara XX XXX kr/månad framöver. Vill ni ha en trogen kund?”
Samma sak gällande hyreskontrakt, som ofta kräver referenser från tidigare boende vilket inte är möjligt. Här har jag fått ringa och vara referens och säga att det är en skötsam välutbildad person med (blivande) ordnad ekonomi. Samma sak gällande telefonabonnemang. Ofta har de redan en egen mobil, men att skaffa ett vettigt abonnemang är typ omöjligt om du inte är inne i systemet.
Sammantaget tror jag det bästa vi kan göra är att försöka hjälpa eventuellt hitkommande personer att komma in i systemet, bli självförsörjande, och framförallt lära sig språket och hur samhället fungerar. Det är oändligt mycket bättre än att bara ge bort saker gratis / ge bidrag, inte kräva någon motprestation, och bunta ihop dem i något nedgånget miljonprogram tillsammans med gängkriminella som snabbt lär dem deras modell för hur samhället fungerar.
I gengäld har vi många tacksamma medarbetare som inte skulle drömma om att byta arbetsgivare i närtid. Det finns mycket högutbildad duktiga personer i Ukraina inom området vi verkar inom. Jag är övertygad om att det hade ordnats en specialsatsning för att hjälpa dessa om de skulle komma hit.