Kommande Ukraina flyktingvåg, räcker du ut en hjälpande hand?

Hej Vadde och tack för ditt svar.
Ja, myndigheterna kan vara svåra att göra med. Men vad kan vi som medborgare göra?

Engagera dig politiskt :wink:

2 gillningar

Sanningen är den att Migrationsverket har haft goda chanser att avarbeta sina balanser och komma ned i “författningsstyrda” handläggningstider. Verket har fått pengar för att göra det, men det går låååångsamt. Asyl går snabbt nu, men övrigt lämnar fortfarande en del i övrigt att önska. Den som vill kan läsa mer på migrationsverket.se/prognoser.

2 gillningar

Nu ser lägen mer allvarligt ut än tidigare… Tydligren har ukrainare redan börjat lämna landet västerut mot Polen. Vi har arbetsbrist och kompetensbrist i Sverige! Vi i detta forum måste kunna göra något tillsammans?

Berätta gärna hur själva hållbarheten kommer in i att dränera fattigare länder på sin välutbildade arbetskraft! Förutom att det låter bra för företaget och att det är en god affär att importera arbetskraft istället för att t.ex. försöka köpa över en person som jobbar på ett annat företag.

1 gillning

Som Vadde skriver nedan är Sveriges kapacitet vad gäller att kunna ta emot fler flyktingar sedan länge slut. Nu när vi har en kris i vårt närområde, är därför våra möjligheter tyvärr sedan tidigare bortslösade. Synd då jag tror att Ukrainare hade haft det betydligt lättare att finna sig tillrätta i Sverige, jämfört med de vi tagit emot på senare år.

Jag tror du sitter lite väl tryggt i ditt eget bostadsområde, som jag antar är riktigt fint.

Prova gärna på lite “variation”, vi får se vem som blir “rasist” när t.ex. din dotter vill färga håret mörkt för hon blir kallad “svennehora” i skolan.
Polisen: ”De svenska flickorna beskrivs som horor” | SVT Nyheter

Det är mycket lätt att döma när man själv har det bra. Eller saknar empati nog att tänka sig in i hur andra kan ha det.

1 gillning

Jo, såhär går det till: Välutbildade flyr det land de kommer ifrån. De står utan jobb, bostad, kan inte språket, vet inte hur systemet fungerar, och kom till Sverige igår. Alternativet är att denne får leva på skattepengar eller på gatan. Vi hjälper dem, vi hjälper dem i deras kontakt med byråkrati-sverige. De kan inte öppna bankkonton hur som helst; det hjälper vi dem med. Vi hyr in och betalar för språklärare och sätter dem på språkkurs i våra lokaler efter arbetet och hjälper till med integrationen. Bättre detta, än att inte nyttja deras kompetens och utbildning från hemlandet. Det hade ju varit en waste.

2 gillningar

Migrationsverket bedömer att sannolikheten ökat för att fler flyktingar från Ukraina kan börja söka sig till Sverige. Framför allt om konflikten i östra Ukraina utökas till att gälla ett större område än Donetsk och Luhansk.

Nu är flyktingströmmen ett faktum.
Katolska kyrkan i Polen ordnar husrum för flyktingar, har inte hittat någon organisation i sverige som gör det än.

Här kan man donera för att hjälpa på plats: Röda korset, Läkare utan gränser Ukraina

Länksammanställning över vad man kan göra för att hjälpa till: Länk

Idag är det svårt att fokusera på arbetet då ögonen gärna drar sig mot fliken SVT NYHETER. Jag söker förströelse, sammanhang och hittar hit.

Där jag sitter just nu så ser jag ut över vattnet där Ryssen för 300 år sen la till med sina båtar och började sin stora brännarmarch där allt förstördes i deras väg. Ja visst är det länge sen, men just idag känns det nära när jag blickar mot horisonten.

Jag tänker på de familjerna som skulle käkat frukost ihop nu på morgonen och sen åkt till skolan och jobbet men som förmodligen istället kastade in allt de har i bilen och sätter sig i kön på motorvägen ut ur stad och land. Vart ska dem? Var tar folk vägen just nu…

Tankar kring - vad skulle jag göra med min familj just nu idag dyker upp. Vad skulle jag svara min 6-åring när hon frågar varför hela hens liv plötsligt vänts upp och ned. Mina tankar går till de ukrainska familjerna idag. :heart:

8 gillningar

Ryssland har storskaligt anfallit Ukraina för 7 timmar sedan.
Och Ryssland hotar alla andra länder med kärnvapen om de lägger sig i.

Sverige bör stödja Ukrainas grannländer så de kan ta emot flyktingar Ukrainska flyktingar.

Sverige har tagit emot tillräckligt med flyktingar från alla andra konflikter i hela världen.

Hej, här kan man hjälpa ukrainska flyktingar med exempelvis boende osv.

https://www.yevropi.com/

2 gillningar

Rent generellt, inte specifikt ukrainakriget:
Välutbildade borde stanna i närområdet och återvända till sina hemländer så fort det går. Sverige har ingen rätt att dränera andra länder, speciellt de fattiga, på sina välutbildade personer. Att vi gör detta speciellt inom sjukvården för att täcka våra egna tillkortakommanden är en skam.

Verkar som Ukrainarna inte är så sugna på Sverige? Maffialand och inte med i NATO?

Så baktanke hos politikerna att vara tveksamma till medgång till NATO?
Slapp man en jobbig flyktingfråga att ta hand om på köpet…