Jag uppfattar det som att Musikhjälpen har blivit en form av folkfest under de senaste åren. Hur reagerar RikaTillsammans-communityn? Är det #sparadkrona som gäller, eller öppnar ni plånboken?
Ja!
Nej! Har inte bidragit till Musikhjälpen.
0röster
Själv har jag bidragit med en symbolisk summa Men om alla skulle bidra med motsvarande så hade det blivit stora pengar. Man får gärna delge på vilket sätt man har bidragit i kommentarsfältet såklart!
Temat för årets Musikhjälpen är “Ingen ska behöva dö av hunger” (källa). Ett fint mål såklart!
Jag tycker alltid att man ska väga alternativen när det gäller välgörenhet, precis som med investeringar. I år har jag valt att matcha min flickväns donationer till Musikhjälpen till Ge Effektivt.
Sen vet jag inte exakt hur Musikhjälpen redovisar vad som faktiskt händer med pengarna, men nån kanske har insikt. Jag antar att det måste redovisas ordentligt, men det är ju inte ovanligt att välgörenhet inte är så transparant som man kanske skulle föredra.
Radiohjälpen beslutar exakt vart pengarna ska gå efteråt verkar det som. Via länken ovan kan du se vart förra årets pengar gick exempelvis Låter vettigt att ge till “Ge effektivt”, sen är jag inte tillräckligt insatt för att bedöma om det bara är snack att pengarna för större skillnad där än hos andra välgörenhetsorganisationer.
Inte min typ av musik heller. Men jag slog på TVn lite senare på kvällen och Cornelia Jakobs var riktigt bra!
En riktigt fin gest tycker jag, särskilt då jag vet att du måste prioritera hårt med dina pengar.
Eftersom du skriver så, så låter det som ett aktivt ställningstagande snarare än att det råkat bli så. Är det något som fått dig att ändra åsikt? Eller är det att årets tema inte faller dig i smaken?
Ge Effektivt är lite av Sveriges svar på GiveWell, som det pratas om i Avsnitt #157, och mycket av deras donationer vidarebefodras bara till GiveWell (fast som svensk givare får du faktiskt skattereduktion, förutsatt att donationen är 200 kr eller mer och du donerar mer än 2000 kr till välgörenhet på ett år). De gör inget med pengarna själv, utan rekommenderar bara de mest effektiva organisationerna just nu.
Tanken här är att faktiskt vetenskapligt jämföra välgörenhetsorganisationer och se vilka som gör mest nytta. Ge Effektivt har dessutom även rekommenderat organisationer för klimat- och djurfrågan om man vill stödja sådant.
Om man är intresserad rekommenderar jag starkt hemsidan 80000hours.org. Senast jag kollade kunde man få en gratis bok skickad hem till sig, jag valde Doing Good Better, som förklarar ett sätt att jämföra välgörenhet och hur man kan tänka för att vara så effektiv i sitt givande. Mycket intressant läsning!
Nu har ni chansen alla supertäta! Det finns något som heter “Miljonlarmet” i år. Donerar du 1 mille så kommer ett speciellt ljud att spelas upp i buren (Musikhjälpen on Instagram)
2 gillningar
jakoberik
(There she goes, my beautiful world )
12
Donerade främst i syfte att försöka få in lite rimlig musik i buren när jag kollade häromkvällen, har ganska svårt för hela spektaklet i grunden. Skänker hellre till julklapps/matinsamlingar hos Frälsis eller Stadsmissionen i jultider, hett tips till er andra.
Tack för omnämning av Ge Effektivt, verkligen uppskattat när vi kan erbjuda något relevant till svenska givare
Kort om Musikhjälpen: Så som det har funkat tidigare år är att de samlar in till ett tema, som sedan organisationer får söka anslag från. Så ofta hamnar det bland rätt stora organisationer som har ett projekt på temat de skulle vilja finansiera med dessa medel. Det kan nog vara en ganska bra modell, om man ska rotera ämnen.
Jag förstår att det blir så att man roterar ämnen för att behålla intresset, och ha nytt material varje år för att kunna rulla 24/7, men det är ganska självklart att det inte är mest effektiva sättet att hjälpa till genom välgörenhet. Vilka insatser som gör allra störst skillnad per krona kommer hålla sig relativt stabilt över tid (tyvärr är behoven stora, men det är också ett stort utrymme för oss att göra skillnad som individer!), och vara värt att fortsätta investera till dess många miljarder $, fler trycks in och gör att någon annan insats blir mer effektiv på marginalen.
(Jag kan tänka mig att @ginger har en god känsla för detta, och är mer tänkt som en allmän kommentar för forumet.)
Då hade många människor dött längs vägen, istället för att få hjälp med sina akuta behov. Poängen med välgörenhet är att aktivera kapitalet för att göra nytta här och nu.
Säg att man har en långsiktig inflationsjusterad avkastning på 3%. 500 miljoner kr ger då 15 miljoner kr om året. Musikhjälpen drar in mer än så på sin insamling (50 miljoner förra året). Verkar alltså ge mer effekt att satsa på kassaflöde än kapitalhög.
Vem hade ens donerat pengar om målet vore att lägga dem på hög en hel generation innan man börjar hjälpa?
Om det inte finns någon privat investerare så brukar pengarna inte hamna där de ska. Särskilt när staten är inblandad.
Det vore kul att göra statistik på föregående års insamlingar och se vart pengarna hamnat samt se vad de gjort för nytta. Sådan statistik vore inte särskilt svårt att ta fram, men frågan är om man vågar.
Bra att det samlas in pengar till saker. Men tycker gott vi kan stila till vårat eget land i första hand. Skolor, äldreomsorgen, sjukvården, vägar, alla jävla nötter till kriminella osv. Känns som Sverige bistår med tillräckligt av folks pengar varje år.
Detta är spännande, tycker jag.
Är det verkligen självklart?
Nytta per insamlad krona kan bli bättre, absolut. Men effektivitet handlar ju om vilken skillnad man kan göra per förbrukad resurs. Men tänk den begränsande resursen i detta sammanhang inte är tillgång på pengar, utan viljan att ge.?
Om jag ska skänka 100 kr till välgörenhet finns säkert bättre sätt än musikhjälpen. Men om musikhjälpen inte fanns, skulle pengarna då ligga kvar i fickan?
Det ena utesluter väl inte det andra. Känns lite väl hårt att inte lyfta ett finger för människor utanför Sveriges gränser för att vi har våra problem här hemma, det är ju inte som att det dör tusentals människor varje dag av hunger och basala infektioner här i Sverige.