Musikhjälpen 2023

Det är en intressant tanke! Givandevilja som resurs. Där blir ju en intressant aspekt också att det finns en interaktion - är det som är mest effektiv pengamässigt det mest effektivt givandeviljemässigt? Jag misstänker att många idag om de fick Ge Effektivt framför sig skulle tycka det är rätt osexigt. “JAG ger till X för JAG gillar Y. Z har för höga administrationskostnader.” Sen om Z är mycket mer effektiva eller att X gör 1 person lite mer bekväm i Sverige och Z räddar massvis med liv i utvecklingsländer blir irrelevant.

I den bästa av världar skulle ju Musikhjälpen bara ta ett år där pengarna går till Ge Effektivts rekommenderade välgörenheter. Då kan jag säga att jag önskat musik dagarna ända, hade kunnat buda hem vilket skräp som helst då från välgörenhetsauktionerna. Signerad banan av Sean Banan? Jag tar den!

2 gillningar

Radiohjälpen har i alla fall ett 90-konto så en miniminivå av kontroll finns.

De publicerar listor med partnerorganisationer och projekt på denna sidan:

Där finns bland annat en pdf med samtliga projekt som beviljats pengar från Musikhjälpen under året. Vad jag kan se är det seriösa välgörenhetsorganisationer.

Med risk att trampa någon på hjärtat så är det lite som förväntat. Alla bidrag är för akut stöd, vilket troligtvis ger maximal PR; “Det är akut, hjälp till nu!”. Akut säljer, tiden är knapp.

Tyvärr är ju akut hjälp inte speciellt effektiv. Jag säger inte att den inte uppskattas eller gör någon nytta alls, men pengarna gör ju mer nytta på andra platser. Vi ser det varje dag, exempelvis på underhåll av infrastruktur. Politiker är alltid mer motiverade att lösa de flashiga akuta problemen. Lite som ett “get rich quick”-upplägg.

Sen är det ju alltid svårt att räkna på om dessa pengar hade kommit in om det inte var för att de såldes in som akuta. Man behöver helt enkelt göra långsiktighet sexigt.

Jag tänkte ge som varje år tills de hade någon artist som hette Fröken Snusk som spelade en extremt olämplig låt som dessutom en massa småbarn sjöng med i publiken. Tyckte det verkade väldigt oseriöst och väljer att donera på annat håll istället i år.

Har missat detta men kollade precis nu för att försöka förstå vad det handlar om. Ett lite märkligt koncept och, i alla fall det jag såg, väldigt amatörmässiga programledare i en glasbur. Men svårt att fylla 144 timmar med innehåll kan jag tänka. Det konstigaste av allt var att hundratals personer står utanför på torget och tittar på buren. :thinking:

Men, å andra sidan är såklart allt som drar in pengar till bra ändamål lovvärt! Själv fokuserar jag mitt självvalda givande på Ukraina. :ukraine:

Men Musikhjälpen bidrar väl både med akut och långsiktig hjälp? Det har de skyltat om i rutan i alla fall. Och man kan ju inte heller hävda att akut hjälp är meningslös, den räddar ju liv här och nu. Båda typerna av hjälp behövs.

Sen har du säkert rätt i sak, bilder på människor som svälter med texten “De behöver mat nu” funkar nog bättre än “De behöver en fungerande infrastruktur” eller liknande.

1 gillning

Sorry för sent svar här! Jag uppfattar nog inte att det vi skriver behöver vara i motsats till varandra – även om vi lägger lite olika fokus.

God poäng från ditt håll, och det är en av sakerna vi tar i beaktning i att försöka göra mest möjligt gott. I huvudsak tror vi att vår främsta målgrupp har en stark motivation att ge det de känner de kan och vill, och sedan letar efter bästa sättet att göra det på med ett förbestämt belopp. När det kommer att gå utanför denna målgrupp blir det en viktigare avvägning, och väl det som vi pratar om nu.

Det verkar finnas mycket stora skillnader på hur mycket gott en krona välgörenhet kan göra, till den grad att det nog ofta är bättre att samla in 1 kr till de mest effektiva, än 10 eller till och med 100 till något genomsnittligt. Även om detta nog oftast är kontraintuitivt, så är det en nyckel i att faktiskt uträtta så mycket som möjligt.

image
Interventioners kostnadseffektivitet inom global hälsa, mätt med Disability Adjusted Life Years per $1000 på y-axel, från Världsbankens Disease Control Priorities 2. Från The Moral Imperative Towards Cost Effectiveness av Toby Ord.*

Om jag ska skänka 100 kr till välgörenhet finns säkert bättre sätt än musikhjälpen. Men om musikhjälpen inte fanns, skulle pengarna då ligga kvar i fickan?

För de som inte skulle motiveras att skänka utan jippo så är det en bra modell, och jag tror det också bidrar till ett varmare samhälle överlag.

3 gillningar

Nej. Jag skänker månadsvis till barncancerfonden och World Animal Protection Sverige. Varning på sistnämnda som ringer upp en i tid och otid trots att man har bett om att inte bli uppringd. Funderar på att byta ut dom.