Hur mycket skänker ni och till vad?

Hej forumet!

Hade varit intressant att höra hur mycket ni donerar och till vilka organisationer. Hade ett samtal med en vän häromdagen då det framgick att han sänkte flera tusen i månaden på en vanlig tjänstemannalön.

Jag kan börja:

• 400 kr i månaden till Ge Effektivt

• Ca 1000 kr/år till Cancerfonden, Musikhjälpen och Wikipedia.

Totalt motsvarar detta ca 1% av min nettoinkomst.

Efter ha läst Peter Singers bok The life you can save känner jag att jag ligger lägre än jag borde.

10 gillningar

50 000:- per år till en lokal handbollsklubb. Gjort i flera år. Innan dess till det lokala fotbollslaget.

8 gillningar

Är det en bok du kan rekommendera? Blev rätt tagen av att bara läsa beskrivningen av bokens innehåll :smiley:

2 gillningar

Två olika medicinska förbund och en förening i min tidigare hemort.

Cirka 800-1000kr per år.

Sen stöttas lokala hjälporganisationers secondhandbutiker genom donationer och köp.

6 gillningar

300kr/månad till SOS barnbyar.

Skall i dagarna donera 1000 - 2000 som engångssumma och kollade med chat GPT om vilken organistaion som slussar en hög andel av insamlade medel till de behövande och har fokus mot utbildning i fattiga länder. Valet stod mellan UNICEF och Rädda barnen.

Det blir Rädda barnen som får donationen.

5 gillningar

Jag fokuserar på cancerforskning och barn i nöd. 5,8% av disponibel inkomst.

13 gillningar

Jag försöker att bara ge till ändamål som stöder Ukraina i kriget.

Jag gav lite till Hjärt och lungfonden nyligen och av gammal hävd brukar vår familj betala några hundralappar om året till Mun- och fotmålares riksförbund. Men allt det där känns så futtigt i jämförelse med Ukraina och hela grejen med att försöka undvika folkmord på 300 miljoner Européer. Så jag skäms helt klart över att jag har gett till andra ändamål.

7 gillningar

Månadsgivare till läkare Utan gränser. Sen ger jag och min man stötvis till olika projekt som har med främst Ukraina nu, men även ex “musikhjälpen”. Ser vi att Wilderäng tex skriver ett riktat inlägg att någon organisation just nu är i stort behov för någon riktad insats (ex “nu ska det köpas in kaminer eller generatorer eller drönare” osv) så skickar vi in ett antal tusen per gång. Men även de som behöver utöver riktade punktinsatser (blågula bilen osv).

Varje gång det kommer ut att Musk eller Trump stör sig på Wikipedia, så går vi ut och stöttar Wikipedia :rofl:

Egentligen borde vi bara bli månadsgivare för allt, så de kan få en kontinuitet i pengaflödet. Men jag har märkt att man skänker mer när man gör det stötvis när man känner man har möjlighet.

Man är lite rädd att höja sina månadsbelopp för mycket, för tänk om det kommer någon sån där punktinsats de behöver extra mycket pengar till där och då- men vi redan skänkt det vi kunde till någon annan? Inte rationellt att tänka så egentligen, för någon annan har ju ändå fått hjälp. Men det är ändå så vi gör.

5 gillningar

Rädda barnen är top tier organisation när det kommer till valuta för pengarna, bra val!

2 gillningar

Jag är inte helt säker men jag har för mig att ca 2 procent av bruttolönen som går till bistånd.

4 gillningar

Ingenting. Men svenska staten ger ca 5 000 va våra skattepengar i bistånd per person och år, och med tanke på hur oklart det är om bistånd ens fungerar så tycker jag det räcker gott och väl.

Sen tycker jag man kan vara stolt över att Sverige är ett av de länder som gett mest till Ukraina i förhållande till BNP.

9 gillningar

ca 1000kr/mån till Erikshjälpen

2 gillningar

Mitt underlag för skatteavdrag var 10 737 kr i fjol, men egentligen var det mer för jag har dumt nog flera autogiron som understiger 200/tillfälle och därför inte räknas med. Men förra året gav jag också ovanligt mycket pga kände så starkt för människorna i Gaza och gjorde flera spontana gåvor till organisationer verksamma där.

1 gillning

Ingenting.

1 gillning

Jag skänker 1000 kronor om året till en skola/boende för föräldralösa flickor i Udon Thani, Thailand.

Det kan bli någon spontan slant vid andra tillfällen också till andra verksamheter, men det hör till undantagen.

1 gillning

Ungefär 6000 kr/år till Svenska Kyrkan (via “kyrkoskatt”).

3 gillningar

Ungefär 2/3 av de pengar som jag och företaget kommit överrens om att mitt jobb är värt går till vårt gemensamma projekt Staten. Jag känner att de X00.000 sek får räcka.

1 gillning

Jag skänker 1500 kr/mån till läkare utan gränser och två andra organisationer. Därutöver ibland spontana belopp till katastrofhjälp.

1 gillning

Jag brukar skänka en tiondel av min budget till olika välgörande ändamål. I samband med utökningen av kriget i Ukraina har jag tillfälligt ökat detta till två tiondelar.

3 gillningar

Jag skulle gärna skänka pengar till organisationer som JAG har förtroende för.
Men staten stjäl pengar av mig och ger till alla möjliga korrupta länder och organisationer.
Därför ger jag inget utöver det som jag tvingas till.

Svenskarna är generösa och visar stor solidaritet. Det kan man ju inte minst se på de stora summor som dras in på tex TV4s välgörenhetsgalor till olika ändamål.

Vore det inte en gudi behaglig gärning att sänka skatten och lägga ner SIDA så svenskarna finge skänka sina pengar som de vill till de organisationer de finner trovärdigast?

3 gillningar