Hur mycket skänker/sponsrar ni?

Hej!

Detta är lite utav en marknadsundersökning ska jag vara helt ärlig att säga från början!
Vi i västvärlden kan ju donera en stor del av vår disponibla inkomst och ändå tillhöra den rikaste procenten i världen, men då kostar ju också så klart basvarorna eller livet som helhet också mycket mer här så det säger ju sig självt att det gör man inte :slight_smile:

• Jag undrar lite hur mycket/ofta ni donerar till välgörenhet eller sponsrar t.ex lokala idrottsföreningar?
  • Hur ser fördelningen ut (t.ex mänskliga rättigheter, utsatta barn, klimat, djurrätt) om ni donerar?
  • Pratar ni med organisationer på plats/gatan när man går förbi eller söker ni självmant upp intressanta organisationer?
  • Hur går betalningen till? Autogiro, kort eller ger ni lite mynt i förbifarten?
  • Förväntar ni er en motprestation eller någon typ av bekräftelse på att pengarna kommit till nytta?
  • Privat eller via företag?

Jag själv som utvecklare och förespråkare av yttrandefrihet/integritet brukar dela med mig till intressanta projekt på t.ex GitHub, Tor projektet, Wikileaks, dock aldrig månadsvis!
Har även varit med och sponsrat en lokal idrottsklubb (utöver medlemskapsavgiften dvs) tills dess att jag flyttade ifrån den staden.
Jag tror folk generellt är bättre på att donera/sponsra än vad jag är.

Hur mycket pengar sponsrar/donerar ni månatligen?

• 0kr
  • 0-100kr
  • 100-250kr
  • 250-500kr
  • 500-1000kr
  • Mer än 1000kr

0 röster

Jag är månadsgivare via autogiro till Läkare utan gränser och Unicef med 200 kr vardera och har varit sen jag började läsa på universitetet och arbeta 2009. Märker inte ens att de pengarna försvinner och det känns självklart att dela med mig när jag har det så bra.

Blir ärligt talat förbannad på vänner och bekanta som aldrig skänker något till välgörenhet. Då menar jag naturligtvis inte en person som inte har råd men de allra flesta i Sverige kan definitivt skänka en mindre summa varje månad.

Edit: Och så “skänker” jag till Rikatillsammans Patreon varje månad också :smiley:

4 gillningar

Förbannad skulle jag nog aldrig bli för att nån inte delar med sig, men det är som du säger, dina 200kr köper dig kanske två pizzor som man kan (bör? :grin:) avstå, men de 200kr växer ju enormt om de används på rätt sätt i andra länder!

Följer du någonsin upp vad Läkare utan gränser gör för något då och då eller förlitar du dig på att de gör bra saker?

Jag säger det nog inte publikt till någon direkt, men jag tycker definitivt att det är ett minus hos den personen, de känns mindre empatiska.

Jag får regelbundet hem informationsbrev och tidningar från både Läkare utan gränser och Unicef där de berättar om olika projekt och insatser och ibland får jag även mer direkta brev att detta har just mina pengar använts till. Jag tror även att jag tidigare fått mail men om jag ska vara ärlig så klarar jag inte alltid av att läsa det för det är ofta så hemska berättelser och jag känner mig så maktlös för all ondska som finns i världen.

Mer än så kollar jag inte upp det utan är trygg med att jag valt två väletablerade och välrenommerade organisationer som har stor möjlighet att påverka internationellt. Sen är det naturligtvis förjävligt när välgörenhetsorganisationer missköts eller det visar sig att pengar inte använts på bästa sätt men då brukar jag tänka att även om bara en del av mina pengar gått fram så är det bättre än inget för dem som verkligen lider iaf. Och har ändå tilltro till att journalister och/eller regeringar avslöjar och förhindrar det värsta fusket!

Vi skänker mellan 500:- till 1000:- per månad, men det är inget som vi vanligtvis berättar om till andra som vi känner, vi bara gör det. Folk gör som dom vill, men för oss känns det bra att dela med oss av vårt överflöd.

Jag tycker det är lite av en djungel när det kommer till välgörenhet. Det är lätt att man söker på nätet och hamnar hos organisationer man aldrig hört talas om förut. Det kan lika gärna vara bluff. Mina svärföräldrar var volontärer på ett barnhem i Ecuador som jag donerade en del till men efter det har det inte blivit av. Försökte donera via företaget både förra och förrförra året men fann ingenting vettigt.

Helst skulle jag hitta någon organisation som hjälper till att samla upp plast i havet så tips mottages om någon känner till något sådant.

Med risk för att det tar hus i helvetet här så är jag lite ambivalent till välgörenhet. Kan tycka att staten får komma undan med att inte sköta sin uppgift när det skänks pengar till saker som staten borde sköta, samtidigt som utsatta människor då ska behöva förlita sig på andras välvilja istället för att staten garanterar att tillgodose grundläggande behov. Kan också tycka att det finns ett inslag av “vidrighet” (i brist på bättre ord) att den delen av befolkningen som i huvudsak genom bättre förutsättningar lyckas samla på sig rikedom kan känna sig goda genom att sedan skänka bort en del av sina tillgångar istället för att spelreglerna från början hade varit mer rättvisa eller att utjämningen istället sker via skatt om man nu anser att det behöver utjämnas vilket välgörenheten antyder. Med det sagt skänker jag månadsvis till läkare utan gränser eftersom jag där kan se en poäng med att det finansieras via privat välgörenhet för att lättare komma in i konfliktområden då det blir mindre känsligt politiskt än om den varit statligt finansierad.

Jag donerar till Kostfonden varje månad som finansierar vetenskaplig forskning inom kost. https://www.kostfonden.se/

1 gillning

Jag kan förstå din infallsvinkel om att det inte bör behövas donationer mot ändamål som rör att människor ska ha en dräglig tillvaro, i en optimal värld hade det naturligtvis inte förekommit.
Jag har nog faktiskt ingen i min umgängeskrets som “godhetsknarkar” på det sättet, även om man säkert kan känna någon form av godhet av det.

Själv har jag ju egentligen bara delat med mig av till saker jag finner intressant och som jag annars tror inte får så mycket cred.
Det känns lite som att Rädda barnen eller WWF redan får så mycket, och i såna stora organisationer blir jag genast lite rädd att deras overhead kostnader är så stora att det kanske äter upp mina 100kr omgående.

Jag vet inte, jag tror detta är en rätt vanlig inställning till välgörenhet i Sverige.

Jag personligen har rätt svårt för välgörenhet. Dels för att det är svårt att rationellt sätta en rimlig nivå. Varför är t.ex. 200 kr i månaden tillräckligt? Jag skulle klara mig utan problem om jag gav 2 000 kr i månaden också. Sen dels för att vi som svenskar redan bidrar mycket via skatten. Pengar som omfördelas via skatten är lika mycket värda som pengar som omfördelas via donationer! På ett sätt ser jag det som att vi har valt ett system med höga skatter och hög omfördelning av resurser, då blir det lite kaka på kaka att även donera pengar efter skatt. Hade jag bott i t.ex. USA så hade jag nog donerat en del. Eller kanske snarare investerat en summa varje månad och donerat hälften av årsavkastningen som då ökat för varje år :slight_smile:.

Håller med. Jag ger i princip inget till “svensk” välgörenhet förutom att köpa Faktum hos vår lokale säljare på ICA. Däremot försöker jag skänka till organisationer som gör stor skillnad utomlands (=sådana som jag har besökt och sett deras impact).

Sedan försöker jag få in “välgörenhet” genom investerande - t.ex. gillar jag ju Trine som gör bra saker utifrån ett välgörenhetsperspektiv men är en sådär investering (än så länge på plus). Sedan vet jag från möten med politiker i t.ex. Uganda / Kenya att det som de behöver mer än välgörenhet är kapital.

Därför har jag investerat lite i ett företag som t.ex. MTI Investment. Återigen ingen lysande investering, men det har påverkan på plats. Typ jag ser det som välgörenhet med möjlighet till avkastning. Har ytterligare några sådana projekt som jag är mer eller mindre öppen med. Inte alla som kan säga att de är aktieägare i ett Tanzanianskt mejeri eller en kedja som säljer skönhetsprodukter:joy::+1:

Har även försökt mig på att investera i en ugandisk kycklingfarm… det gick sådär. Men det är en annan historia. :baby_chick::hatching_chick:

Du vet att Sverige skänker bort 1% av BNI? Du vet att det t.ex. är mer än Polisens budget? 1% av BNI kommer inte från Löfvens ficka, det kommer från dig och mig genom att vi har världens högsta skatter.

6 gillningar

Jag svarade 0 kr. Sverige delar med sig tillräckligt av mina inbetalade skattepengar till svarta hål runt om i världen, vi får hoppas att någon del av de pengarna går till de som verkligen behöver.

När jag är utomlands skänker jag pengar till folk som jag träffar som har det svårt. Har lagt en del pengar till folket i den by som min fru kommer ifrån, en gång gjorde vi en överraskningsfest för den lokala skolan där vi bjöd alla på mat och godsaker och köpte in lite skolmaterial vi bjöd runt på. Denna typ av välgörenhet har jag 100% koll på vart pengarna går, och jag får träffa de som den går till.

/H

5 gillningar

Ja det är klart jag vet det. Men så länge barn svälter till döds och människor våldtas och används som slavar i konfliktområden tycker jag definitivt att den som har pengar och lever gott i Sverige kan dela med sig av en mindre summa för att hjälpa organisationer som arbetar mot detta.

Jag gör för övrigt reflektionen att många när det gäller välgörenhet plötsligt är väldigt noga med att allt ska gå 100 % rätt till i organisationen och att det absolut inte får vara stora overheadkostnader etc. Däremot när man själv väljer bolag att investera i så är det inga problem med bolag som profiterar på människor spelberoende, säljer vapen etc eller där en tidigare chef begått oegentligheter. Medan många kan säga att nej jag skänker inte till Röda Korset för de hade en chef för 10 år sen som inte skötte sig. Missförstå mig rätt - självklart är det viktigt att välgörenhetsorganisationer sköts på rätt sätt och det är förkastligt när inte alla pengar går till rätt ändåmål. Men samtidigt, om 95 % går till rätt ändamål och 5 % inte gör det så kan jag leva med det, för de 95 % gör ändå stor skillnad mot att inga pengar skulle komma fram för att ingen skänker något.

4 gillningar

När jag räknade ihop min summa inkluderade jag cancerfonden och hjärt- och kärlfonden. Vilket man kan ifrågasätta om det är en donation eller en investering som jag eventuellt får utbetalt i form av att slippa dö/slippa en begravning.

Jag håller delvis med @AmandaW och jag ser människor som inte delar med sig som tämligen egoistiska. Sen och andra sidan så behöver ju egoism inte vara något dåligt. Bara lite jobbigt att höra på folk som är egoistiska med sina egna pengar och sedan klagar på när folk gör samma sak med sina.

Skänker inget men stödjer lokala bönder och handlare och om inte det går så lägger jag gärna extra pengar på produkter som är shysst tillverkade.

Har väl inget emot att skänka lite grann…men jag hade gärna sett bättre spårbarhet på bidragen. Inte så sugen på att betala några Röda Korset toppars hotell och trerätters middagar…

1 gillning

Följande har inget att göra med min syn på donation utan min syn argumenten som förs här

Alla donerar pengar i Sverige genom skatt som nämns tidigare i tråden. Ett sätt man skulle kunna tolka ovan är argumentet insinuerar att lågavlönade är mer egoistiska för de inte ha lika hög lön och därmed betalar lägre skatt. Vi sätter dock det åt sidan för skatt samt donationen genom skatt verkade inte vara med i det initialla argumentet

ALLT som man konsumerar över ett existens-minimum är för att man är egoistisk och prioriterar sina egna behov över andras i världen. Det är tyvärr verkligheten.

Ditt inlägg kan även tolkas som att: du donerar 400 kr mer än dina vänner känns ganska arbiträrt för någon kan skryta med att de donerar 20’000 och det tycker i sin tur att någon “bara” skänker 400 kr är egoistisk.

Det kan tolkas av andra som att man sätter sig på höga hästar. Det är ingen tävling men om du vill tävla så ska kan man även argumentera för att 400 kr är en otroligt låg summa att “tävla” med. :wink:

5 gillningar

Meddelande som moderator
Jag har formulerat om i några av svaren ovan för att göra dem lite mindre spetsiga då flera inlägg har flaggats av er. Jag är för en öppen diskussion och ber dig som läser att försöka läsa och tolka den andres svar på bästa möjliga sätt. I en sådanhär fråga handlar det inte så mycket om rätt / fel, sant/falskt eller ens bra/dåligt. Det är bara annorlunda.

Låt oss hjälpa varandra med att se att det som är självklart i ens egen värld, kan tolkas helt annorlunda av en annan person i deras värld. :wink:

4 gillningar

Är inte totala skattetrycket kring 70-80% åtminstone för höginkomsttagare? Jag tror jag skänker ganska många hundra tusen om året till andra. Bor man i Sverige behöver man inte donera pengar för det görs automatiskt och tvångsmässigt :smiley:

// Obs, viss ironi i inlägget ovan, och med reservation för att jag var lite skattetrött efter ISK- tumultet senaste veckan när jag skrev mitt svar :wink:

3 gillningar

Kan tipsa om Effektiv altruism som hjälper till med just detta.

Jag ger till malaria foundation och give directly som räknas som två av världens mest effektiva hjälporganisationer. För mig är det viktigt att ge pengar till något som är ett stort problem globalt och där ens pengar gör skillnad samt till en organisation som lägger pengar där dom behövs och inte på marknadsföring. Tycker man bör vara lika noga med de pengar man ger till välgörenhet som man är med det man investerar till sig själv :slight_smile:

2 gillningar