Hur mycket skänker/sponsrar ni?

Ja jag håller med, jag är definitivt ego som inte skänker mer. Men hellre skänka lite än inget alls tycker jag.

En del verkar missförstå mig när jag skrev ”förbannad” i första inlägget, jag menar att det är en intern känsla och tanke, inget jag någonsin skulle säga till en annan person. Alla gör som de vill och har olika åsikter. Jag har dock suttit i flera sammanhang, t.ex. fikatillfälle på arbetsplats, där bidrag till välgörenhet kommit upp och där personer med mycket god ekonomisk ställning nästan stolt berättar att de minsann inte skänker en krona för de ger redan så mycket via skatten. När människor runt om i världen lider tycker jag det är en egoistisk inställning och japp den irriterar mig. Många i detta forum är otroligt duktiga på att spara och har gjort massa bra beslut och val – men vi har också haft en otrolig tur som fötts i ett rikt land där vi haft möjlighet till utbildning och trygghet i vardagen. Det är få av oss som hade haft våra tillgångar om vi inte fötts i Sverige. Jag tycker det minsta man kan göra är att i alla fall dela med sig lite till de som inte har haft samma tur.

Jag går dock naturligtvis inte runt och skryter om mina bidrag eller tycker att det är en fantastisk insats av mig själv. Jag bara svarade på frågan hur jag skänkte och delade med mig av min åsikt. Kanske är det att sitta på en hög häst, men då gör jag hellre det i denna fråga och gör det som jag tycker är moraliskt riktigt.

3 gillningar

Min personliga åsikt angående det retoriska är att jag har noll förståelse för tävlandet, helt enkelt. Varför använda sin tid och energi till att se ner på andra för likväl är det någon som ser ner på dig och blir “förbannad” på dig.

3 gillningar

Jag tycker gott att man kan avvara en liten del av det som skulle blivit månadssparande till donationer. Jag upplever att de pengarna jag donerar får ett “större värde” än pengarna jag sparar/investerar/konsumerar. Jag har valt att donera minst 1% av min inkomst före skatt (just nu är det 1,5%). Tycker det är svårt att avgöra hur mycket som är rimligt, så det är väldigt godtyckligt. Just nu är det 50/50 mellan Givewell och Tradewater. De är valda eftersom effekterna per donerad dollar verkar vara hög. Precis som jag regelbundet ser över mitt sparande ser jag också över mina donationer. Jag ser det som en investeringshelhet.

1 gillning

Vi köper Better Globes donationspaket varje månad, anser att man får mest bang for the buck där.
Nytta för miljön
Nytta för befolkningen där
Nytta för ekonomin där och oss
Nytta för barn
Osv osv
Ser inga direkta nackdelar​:blush::ok_hand::+1:t2:

1 gillning

Bara ett tillägg: Allt som man konsumerar för existens-minimum är också för att man är egoistisk :slight_smile:

3 gillningar

Bidrar till cancerforskning då min familj drabbats hårt av detta.

Utöver det är det sporadiska donationer till olika typer av projekt och verksamheter.

En sista aspekt som jag jobbar på är att bli mer generös i min vardag mot familj och vänner. Tex bjuda svärmor på mat osv

Tillägg : jag tycker det personligen är tråkig att bara ge pengar till en organisation. Vill få direkt feedback och hjälpa till lokalt.
så när vi har rensat så har vi vid flera tillfällen - istället för att sälja på blocket osv, istället hittat personer i utsatt ställning som har haft behov av dessa grejer och skänkt till dem. Lämnat över själva.
Tex rensa vi bland barn grejer och skrev i en mamma grupp på Facebook, gav så bort jätte mycket bra grejer till tre olika ensamstående mödrar och en gravid som bodde under skyddad identitet pga hedersrelaterat våld.

Så tvärt emot vad en del skriver att man vill ge utomlands för att vi har så mycket här tycker jag att man kan förgylla många liv här i Sverige, i din närhet.

1 gillning

Skänker månatligen pengar till diverse djurrättsorganisationer. Inga stora belopp (några hundralappar) då jag fortfarande studerar, men planerar att skala upp det när jag börjar att jobba. Jag väljer att ge till just djurrättsorganisationer för att jag tycker att det är en viktig fråga som sjukt underfinansierad.

2 gillningar

Har en intressant länk med tanke på att många svarar om skatten:

Där kan ni fylla i er lön och sedan gå under staten så finns “internationellt bistånd” då vet ni hur mycket ni donerar till välgörenhet via skattesedeln. För min del är de 425 kr/månaden.
I min värld är de tillräckligt och eftersom vi har progressiv skatt så bidrar ju de välavlönade mer än de med sämre inkomst. Att man då med högre inkomst ska bidra ännu mer känns underligt. Vanligtvis brukar ju inkomsten vara baserad på vad man bidrar till samhället med och då har man väl ändå gjort sig förtjänt av den lönen och att kunna utnyttja den som man vill och inte bli skuldbelagd?

Ger inte mycket (100kr/mån) men ger till ett lokalt projekt då jag tycker de gör ett viktigt arbete (boende till familjer för barncancerfall).
Bidrar även via Trine som jag tror är ett mer långsiktig lösning för att hjälpa. Att jag sedan gör vinst på detta ser jag lite som en bonus (har dock inga planerar att någonsin ta ut pengar därifrån)

4 gillningar

Ända sedan den dagen jag började min tjänstgöring vid ”Välfärdsstatens sista utpost” har jag vetat att det är inte de som har mest som skänker mest. Den här tråden förstärker bara den uppfattningen.

Det är ingen konst att ge av ett överflöd. Det är när man måste försaka något själv för att kunna ge som det är värt beundran.

Vi har inte alla samma förutsättningar att skapa ett rikt och självständigt liv. Det hoppas jag att vi åtminstone kan vara överens om.

Det är dyrare på så många sätt att vara ”fattig”. Om det skulle jag kunna skriva spaltkilometer.

Ja, jag bidrar på olika sätt och till olika organisationer varje månad. Jag har inget behov av uppmärksamhet kring det. Jag lägger aldrig ut det på sociala medier och väljer att vara anonym för mottagaren.

Jag tror inte på altruism. Helt enkelt för att en gåva alltid ger mottagaren något tillbaka. Det känns gott att ge, och även om det inte är det primära syftet så är det en positiv bieffekt. Så jag rekommenderar alla att leta upp något som ligger en varmt om hjärtat och ge en gåva. :blush:

5 gillningar

Utgiften “Internationellt bistånd” går inte enbart till välgörenhet. Även kostnader för svenskt flyktingmottagande är inbakat här. Från regeringen.se:

Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd

Kostnader inom andra utgiftsområden som ingår i biståndsramen

Kostnader för mottagande av asylsökande och skyddsbehövande från låg- och medelinkomstländer under deras första år i Sverige ingår i den svenska biståndsramen.

I biståndskostnaderna ingår fr.o.m. 2020 dels kostnader inom utgiftsområde 8 Migration, dels kostnader inom utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv. Under 2019 ingick även vissa kostnader inom utgiftsområde 13 Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering.

1 gillning

Om man i begreppet “välgörenhet” endast räknar in den bit som ges frivilligt (utöver skatt) så ger jag 0 kr löpande. Men om man däremot räknar på det bidrag man gör “ofrivilligt” (oftast genom skatten) till behövande så ser jag det som att jag bidrar med en ansenlig summa utöver det jag får tillbaka från staten.

Internationellt bistånd är inte den enda biten av statsbudgeten som ges till behövande utan mycket av bidragen sker även på hemmaplan.

Är inte flyktingmottagande även en slags välgörenhet?

2 gillningar

Om man klassar flyktingmottagande, inklusive jämställdhet- och arbetsmarknadsetablering, som välgörenhet skulle man även kunna inkludera en rad andra skatteutgifter. Social omsorg, bostadsbidrag och kanske till och med sjukvård. Å andra sidan är det säkert svårt att dra gränsen.

1 gillning

Kan ses som bidrag men mångt och mycket har man indirekt nytta av mycket som staten gör tex att vi inte har hemlösa (ofrivilliga iaf) i Sverige. Sen går de förstås alltid att hitta saker som gått fel och pengar som inte används optimalt eller att någon försöker sko sig.

Men just posten internationellt bistånd kan väl ses som en ganska rak post över att de är välgörenhet om man vill ha en siffra.
Som du säger Christian, flyktingmottagande är väl ett klockrent exempel på välgörenhet (om än en ineffektiv sådan: https://www.youtube.com/watch?v=pHEsjQEsVyk )

1 gillning

Ja precis! Dessa är ju även i min mening en form av “välgörenhet” (speciellt om man jämför med hur det “löses” utomlands), dvs allmännyttig verksamhet. Nu är väl formell definition av välgörenhet ofta den att det måste vara privat/frivillig men personligen tycker jag att denna aspekt är viktig att ta i beaktande.

Definitivt så är det allmännyttig verksamhet och man får ibland indirekt nytta som individ. Men jag tycker ändå man kan göra en skillnad på de som man drar direkt nytta av som vård/skola och kanske mer indirekt så som socialbidrag/flyktingmottagning etc.

2 gillningar

Läkare utan gränser ngn gång om året oftast i sbd att ngn inte vill ha present utan ber om bidrag till välgörenhet.
Annars till Stadsmissionen till Jul som en av Julklapparna till barnen-tror att det skickar rätt signal till barnen.
Varit fadder till barn i 3:e världen under barnens uppväxt. Blir foto och brev från fadderbarnet- känns pedagogiskt rätt i våra priviligierade ungdomars uppväxt.

1 gillning

… varför bokför man inte kostnader för flyktingmottande m.m i utgiftspost ”migration” utan i ”internationellt bistånd” Känns spontant väldigt märkligt. Vad ingår i migrations-posten då?

1 gillning

Nu blir jag nyfiken. Hur investerade du i MTI och hur vet du att det har påverkan på plats? Jag gillar definitivt den här typen av investeringar som en del av lekhinken, men har svårt att hitta seriösa aktörer som man känner förtroende för och som uppfyller mina krav på avkastning (behöver inte vara jättemycket) och faktisk påverkan. Vilka fler projekt är du öppen med utöver Trine och Better Globe? :slight_smile:

Har på autogiro som tickar på månadsvis till ett par mindre biståndsorganisationer (riktat mot mellanöstern och till olika anti-trafficking i både Sverige, Europa och Asien) där jag känner eller är bekant med de som leder de olika humanitära projekten där.

Framåt ska har jag börjat titta mot olika fadderbarnsorganisationer som jag kommer att börja engagera mig mer i.

Brukar inte vara så spontan att hoppa på att ge i stunden utan jag vill gärna tänka på det en stund innan jag börjar investera.

För mig känns det givet att ge några hundra per månad till ett par organisationer. Jag har dock lite svårt för hur mycket som går till kostnader vs. ändamålet men jag har valt organisationer som ligger bra kostnadsmässigt och samtidigt jobbar med saker som berör mig personligen.

Utveckla gärna. Hur kan man som privatperson nå ut med detta kapital till rimlig avkastning och risk (utöver Trine och Better Globe)?