Jag kommer definition skänka till Unicef. Gör det varje år men det kommer kännas extra bra i år. Rätt fina gåvobevis man ka maila om man är ute i sista sekunden.
Det här är säkert lite känsligt… Men har vi inte sett tillräckligt med skit runt de stora välgörenhetsorganisationerna? Skänk hellre till dom små, tycker jag, som ni vet är aktiva i er närhet.
För Ukraina finns en bra lista här:
Just UNICEF är ett sorgligt exempel tycker jag. Vad behöver dom fina kontor och högavlönade tjänstmän i varenda storstad till egentligen? Marknadsföra sigsjälva?
Det känns som att välgörenhetsorganisationer mest finns till för sigsjälva.
Vi har skapat en tradition de senaste åren att ge bort en eller flera jular till barnfamiljer som har det tufft, oftast ensamstående mammor och pappor. Lätt att hitta via tex giving people, kyrkan, stadmissionen etc. Känns alltid extra bra att få möjlighet att kunna ge direkt till personer utan mellanhänder.
Att ge bort lite julklappar och mat till några julbord ger för oss iallafall väldigt mycket julkänsla. Vet själv hur dubbelt jobbigt torftiga jular som barn kan kännas, både för julen i sig men även att se hur ledsen och skamsen sin förälder är.
Skatt, betalar massor i skatt som försörjer människor.
Är fortfarande medlem i svenska kyrkan, de gör en del bra.
Mikrolån via https://www.kiva.org/ har jag ägnat mig åt i många år. Ger helst pengar på detta sätt, att de som vill skapa något av sitt liv får en möjlighet!
Skänker till jul en slant till stadsmissionen som jag upplever gör något bra för de som har det tuffast.
Ja det hade jag inte nöjt mig med om jag var tvungen att både ratta surtanterna på kansliet samt 500+ lokalföreningar…
Vad tycker du är en lämplig lön för generalsekreterare i en dylik verksamhet?
20 000/mån kanske?
Poängen är ju effektivitet och den nytta en sån organisation kan leverera till de behövande. Och när mindre organisationer leverar mer nytta, ibland även gratis, ja då är det väl rättfärdigat att ifrågasätta en mycket högre lön än de allra flesta i Sverige har och om en sån organisation alls borde existera i den formen.
Majblommans vara eller icke vara har jag inga synpunkter på. Jag menar bara att det inte nödvändigtvis blir en bättre eller mer effektiv organisation för att man begränsar lönen för den som ska styra den. Redan den aktuella ersättningen på dryga 60’/mån är inte direkt något som attraherar de mest etablerade, erfarna och eftertraktade ledarna…
Personligen anser jag egentligen ideell verksamhet borde vara just ideell, lite intressant att vissa ska ”livnära sig” på att hjälpa andra när det borde vara något man gör vid sidan om sitt vanliga yrke för att man brinner för någon fråga… men det är principiell åsikt, sen inser jag samtidigt att vi har en verklighet också och att folk egentligen inte vill hjälpa andra utan att få något för det, så personligen accepterar jag ”svinnet” som uppstår…
Att alla ska jobba ideelt är nog att hårdra det lite. Jag köper också resonemanget från de stora organisationerna att hjälp i krissituationer ska vara organiserat och långsiktigt. Men… Upp till bevis då!
Vilket stater borde stå för och vi t.ex. gör via sida…. Privatpersoner som organiserar sig för frågor är något annat och borde vara just frivilligt för att man vill göra skillnad, inte för att man vill göra karriär eller tjäna grova pengar o.s.v. lex greta Men som sagt, principiella resonemang, sen har vi en verklighet också som jag accepterar att vissa gör karriär inom att ”hjälpa”.
Nu är ju inte ”bistånd” eller ”hjälporganisationer” nödvändigtvis ideella verksamheter bara för att deras grundsyfte är att hjälpa människor. Och tur är väl det. När det handlar om effektiv hantering om stora summor så skulle iaf jag inte vilja lämna det i händerna på nån f d elevrådsordförande med lite för mycket fritid.