@Denkmal Jag kom att tänka på en sak iom att du jobbar i med-tech: Hur effektivt hjälper man när man investerar sina pengar i en global läkemedelsfond? Då har man väl gjort något bra? Iom avkastningen kan man dessutom hjälpa mer och mer för varje år.
Jag gillar principiellt effektiv altruism, men just inför jul känner jag att det handlar mer om en känslomässig transaktion.
Ska man skänka i syfte att skapa julstämning bör man väl snarare spendera tid med ensamma och utsatta? Det ena utesluter inte det andra, men för mig är det en större fråga hur man maxar utväxlingen i julstämning. En gåva rätt ut i intet ger inte mig mer än en vanlig skatteinbetalning.
Inte särskilt effektivt. Fonden investerar ju i allmänhet på andrahandsmarknaden och pengarna går ju inte till bolagen utan det handlas bara i marknaden.
Men i övrigt kan man väl tänka sig att investeringar i rätt bolag inom hälsovård/medtech/läkemedel kan göra skillnad, på sikt. Men det är ju inte direkt välgörenhet.
Ok, tack. Hur kommer pengarna företaget till del på sikt? Om fonden handlar upp eventuell framtida nyemissioner, menar du?
Jag tänker att om man inte tar ut pengarna på väldigt lång tid så borde de hinna göra nytta under tiden (om nu företaget öht får nytta av dem). Dessutom blir avkastningen ett slags kvitto på att det inte bara köpts barnsoldater för pengarna. Eller på annat sätt gynnat elände via gåvans fungibilitet.
Pengarna som du har investerat i aktien kommer inte företaget åt. Den möjliga vinsten av att en aktie går bra är att företaget får låna mer pengar till bättre villkor och får mer uppmärksamhet.
Här måste jag slå ett slag för GiveWell, deras mål är just att hitta och rekommendera de hjälporganisationer som bidrar till störst positiv inverkan på människors liv per donerad krona. (Det är alltså deras rekommenderade organisationer man donerar till, inte GiveWells fortsatta arbete.)
Om man vill utnyttja skatteavdraget kan man ge till dem via Ge Effektivt.
Jag tänker att en bra sak med välgörenhet är att det är upp till var och en att bedöma vad man kan bidra med och vilka organisationer man kan tänka sig att stötta. Rent generellt är jag positiv till effektiv altruism men om man ändå tänkt ge till någon av de tre organisationerna ovan så är det här ett bra tillfälle.
Tackar för tippset, det sättet att hjälpa på tycker jag mycket mer om än de stora organisationer. Det opersonliga sättet bara skicka pengar till t.ex. UNICEF eller dylikt känns som att man kastar sina pengar ut i ingenstans.
Jag sammanfattade i tråden för Musikhjälpen 2023 här, men vill slå ett slag även här för Ge Effektivt, Sveriges motsvarighet till GiveWell som sen 2023 även erbjuder skatteavdrag.
Helt enkelt välgörenhet med vetenskapliga belägg att göra mest per krona. Dessutom är det avdragsgill. Tycker att alla på forumet som spenderar timmar på att jämföra fondavgifter och skattesatser borde göra detsamma för välgörenhet.
Sen är det väl känsligt med välgörenhet, man vill göra det som “känns bäst i magen”. Man jag väljer i alla fall inte fonder med magkänslan.
Edit: Såg först nu att Ge Effektivt nämnts tidigare i tråden
Klart underskattat museum! Jag trodde det var mest för barn och blev positivt överraskad när jag återvände i vuxen ålder. Nu är det lite av en favorit.
Till jul skänker jag pengar till en kvinna i min barndoms hembygd. Hon och några andra kvinnor lagar mat och bakar helt ideellt varje jul. Sätter ihop matkassar med hemlagad mat och delar ut till behövande i närområdet.
Brukar tänka att kanske är det någon kamrat från ungdomsåren som på så sätt kan få en lite bättre jul.