Skänker ni pengar till välgörenhet? Och vad?

Skänker i år totalt 3000:- i månaden till Läkare utan gränser, Rädda Barnen och Röda Korset. Planen är att öka med 1000:-/ månad för varje år. Alltså 4000:- / månad 2007 osv.

8 gillningar

Månadsgivare till Hundstallet för att jag gillar hundar.

Månadsgivare till UNHCR för att de skulle sluta ringa och tjata, nu ringer de och vill att jag ska ge mer. Jag blir lite ambivalent över sånt.

Sporadiska gåvor till Ukraina, Nepal och en lokal organisation för barn.

Totalen ligger på kanske 500 kr/månad.

Sedan ger jag 500 kr/månad till min sambo för att han inte ska sluta spara 500 kr/månad i en globalfond på ISK. Vet inte om det räknas som välgörenhet eller enbart utgör bevis på att månadssparande fungerar eller på att jag inte är riktigt klok eller väldigt snäll :rofl: .

5 gillningar

Gett till olika mindre Ukraina-organisationer som har faktisk effekt, Läkare utan gränser, Barncancerfonden, olika lokala djurorganisationer.

3 gillningar

Jag ger till Cancerfonden och Bröstcancerfonden, som gammal cancerforskare och drabbad patient så känns det bra att mina gamla forskarkollegor får del av medlen för att förstå mer och för att få fram bättre behandlingar.

12 gillningar

Det är ju frivilligt att jobba och frivilligt att bo i Sverige. Poängen är att vi alla som arbetar och betalar skatt faktiskt skänker pengar. Staten fixar alltså det där åt oss. Alla som arbetar och verkar i sverige skänker pengar så alla dessa kan slå sig för bröstet och skryta om hur godhjärtad man är!

4 gillningar

Köper restaurangmat till utsatta och kaffe med smörgås, när ögonblicken inte faller oss ur händerna. Och bidrar även till annat, genom att skänka ädelmetaller.

Och om cirka ett år startar vi en avkastning-stiftelse åt utsatta, som riktar sig till en speciell utsatt grupp.

V

1 gillning

När jag var kristen skänkte vi 10% av vår inkomst till välgörenhet. Ibland Röda Korset, ibland en organisation som jobbade med trafficking-offer. Ibland något helt annat. När jag slutade vara kristen så slutade vi med det också. Jag behövde bryta helt med indoktrineringen.

Men det är faktiskt en sak jag vill börja med igen. Kanske ska börja med lite mindre. Tex 1000kr per månad och sedan jobba oss upp.

2 gillningar

Skänker pengar till Världsnaturfonden har väl gjort det i alla år sedan jag gick ur gymnasiet förvisso ingen storslant men ändå något.

Sedan brukar jag skänka lite till lokala idrottsklubbar.

Men jag skulle vilja ge mer egentligen.

1 gillning

Månadsgivare till Cancerfonden och har gett då och då till några Ukrainaprojekt. Tycker det är lite kluvet med välgörenhet. Växer det är det ofta svårt att allokera resurserna till det de behövs för. Blir andra saker som är viktigt, givarens behov av att känna sig god, tillfällig medieuppmärksamhet, karismatisk ledare etc.

Månadsgivare till Rädda barnen. Ansåg när jag var yngre att om jag har råd att partaja, så har jag också råd att skänka till välgörenhet. Sedan dess har det bara rullat på och fick ett kort häromåret från Rädda barnen om jag varit månadsgivare i 20år.

Ger även lite oregelbundet till min Stora dag.

7 gillningar

Barncancerfonden, dock sporadiskt

1 gillning

Tycker du att det är rumsrent, att berätta vart man väljer rikta sina insatser, enligt TS.

Som att, när vi stöttar utsatta har vi alltid stöttat alla, men på senare tid endast utsatta med viss religionstillhörighet.

För att, vi är fria att välja vem som ska ta del av våra pengar, även etniskt.

V

Nej det gör jag inte.

1 gillning

Vi skänker månadsvis till Hjärt och lungfonden, Världsnaturfonden och UNICEF. Minskade lite när vi slutade arbeta. Ibland enstaka bidrag till tex Smile och Dövas riksförbund.

1 gillning

Plan International 200 kr per månad.

SOS Barnbyar 200 kr per månad.

Sen gav jag också av min tid ett tag som frivillig i Mattehjälpen men efter ett par år minskade tyvärr antalet elever, så vi lade ner min förening.

2 gillningar

Äntligen, tack. Gillar ditt tänk och dina upplevelser, även om vi huserar lite olika.

Bröt ut inlägg som handlade om välgörenhet via skattesedeln till en egen tråd:

Låt oss hålla oss till TS ursprungsfråga i denna tråd.

4 gillningar

Senaste året har våra välgörenhetspengar gått till:

11 gillningar

500kr/mån till Ge Effektivt som tipsats om här i tråden.

Det mesta där går till impregnerade myggnät mot malaria, något vitamintillskott till småbarn (A eller K?) och lite vaccin.

Sporadiskt skickar jag iväg några hundra per gång till Ukrainas försvar också.

Sen smådonationer här och där till lokala föreningar.

Skatteverket har en lista på alla godkända välgörenheter för avdrag ifall man vill få en översikt över ett gäng olika “causes” om man söker något.

5 gillningar

Ja jag skänker till välgörenhet. Från och med 2024 har jag börjat skänka all min intäkt som jag får från min blogg sparaklokt.se

Hade tröttnat på bloggen och för att höja min motivation igen, så tog jag det här initiativet.

4 gillningar