Skänker ni pengar till välgörenhet? Och vad?

Vi ger till World Central Kitchen och diverse Ukraina-organisationer: Quartermaster, Blue/Yellow, Blaga Nadiya. (Nu är jag inte säker på att donationer till Ukraina ska räknas som välgörenhet då jag även ser det som en investering i Sveriges framtida säkerhet.)

4 gillningar

Ger typ 1000kr/månad till erikshjälpen som jag har stort förtroende för.

2 gillningar

Ger 10% av min inkomst (efter skatt) via Ge Effektivt. Blev också inspirerad av Peter Singers bok Det liv du kan rädda. Bästa 10% jag spenderar :smiley:

Ger fördelat på klimat, djurvälfärd, och global hälsa, och Ge Effektivt själv.

Det är otroligt stor skillnad hur mycket gott olika välgörenhetsorganisationer, kan lätt vara en faktor 100. Det har inget med administrationsavgifter att göra, det finns helt enkelt många lågt hängande frukter.

Som exempel kan 40000 kr träna en ledarhund för en blind, men samma summa kan rädda hundratals människor från botbara sjukdomar som leder till blindhet i fattigare delar av världen. Det ena gör inte det anda dåligt, men jag tycker absolut man ska väga dem mot varandra.

4 gillningar

Nej inget regelbundet. Har gett lite bidrag till sådana som hjälper djur.

Jag vill kunna ge direkt. Jag önskar hamna bakom någon skröplig tant som skrapar pengar i plånboken i kassan på Lidl. Eller något barn som får lägga tillbaka godis för att deras 20lapp inte räckte till allt. Där vill jag bara blippa mitt kort och betala åt dem och sedan stick till en tvåhundring.

1 gillning

Till Min stora dag samt Maj blomman

4 gillningar

Månadsgivare till SOS barnbyar & Hoppets Stjärna.

Ger också sporadiskt under året tex kollekt i kyrkan, donation till Wikipedia & övrigt

1 gillning

250 kr/mån. Jag roterar mellan Cancerfonden, Hjärnfonden, Mercy Ships och Skandinaviska barnmissionen.

2 gillningar

Ja absolut! :slight_smile:

Särskilt till utbildning för flickor, vård för sexuellt utnyttjade kvinnor, utsatta djur, mediciner, yttrandefrihet på nätet osv

Tycker också det är viktigt att rent praktiskt och lokalt göra en insats för det gemensamma. Jag har valt att sitta i brf-styrelse, ge blod, nattvandra och vara fackligt förtroendevald. Det börjar med oss!

4 gillningar