Skänka till Välgörenhet

Hej jag har e min fråga om välgörenhet. Jag stöder 2 fadder barn som jag tycker är en bra sak. Jag kommer få en bonus som jag tänkte att man kunde skänka till något välgörande ändamål. Men jag vet inte vad jag ska skänka till. Tänkte om ni här har lite förslag?
Min andra fråga är om någon vet om någon eller några studier om var pengarna gör mest nytta? Vilket kanske kan hjälpa en var man ska donera.
Hoppas ni får en bra kväll.

2 gillningar

Svensk Insamlingskontroll har en lista med kontrollerade organisationer. Det är en rätt bra kvalitetssäkring. Läkare utan gränser är ofta tidigt på plats i utsatta områden och gör nog stor nytta.

Ett alternativ kan ju vara ett lokalt projekt i ditt närområde där du själv kan se att donationen gör nytta.

2 gillningar

Du verkar vara en riktigt god man!

Jag skulle tipsa om Peter Singers TED talk om effektiv altruism: https://www.ted.com/talks/peter_singer_the_why_and_how_of_effective_altruism

En bra hemsida för att komma igång är https://geeffektivt.se/ där du kopplar upp dig med ditt personnummer och även kan få dra av på skatten för vissa organisationer om du donerar pengar.

Räkneexempel:
200 kr/månad till Against Malaria Foundation
Impact: 53 - 60 personer räddas i 4 år från att få malaria enligt en oberoende rapport från GiveWell.
Bonus: du slipper betala 600 kr skatt om året :slight_smile:

200 kr/månad till Clean Air Task Force miljöarbete
Impact: du minskar världens koldioxidutsläpp med 240 - 2400 ton enligt en oberoende rapport från Founders Pledge. Det motsvarar det årliga utsläppet som orsakas av 30 - 300 svenskar.

Det finns jättebra information om du söker på Effective Altruism.

Om jag skulle rekommendera en bok så är det Doing Good Better av Dr William MacAskill

Hoppas det inspirerar!

5 gillningar

Väldigt intressant inlägg. Har du också läst “The most good you can do” av Peter Singer? Hittade den när jag klickade runt bland dina länkar och undrar vilken som är bäst av den och Maxaskills bok, om du vet.

Finns en hel rörelse med syftet att lista ut hur man gör så stor nytta som möjligt, bland annat genom att skänka pengar: Effektiv alturism.

Där rekommenderas oftast sajten www.givewell.org.

Kan även starkt rekommendera boken Doing Good Better av en av pionjärerna för effektiv alturism rörelsen.

Har faktiskt inte läst den men skulle tro att de är väldigt lika i content

Om vi vill ha mat i framtiden, så kan man gärna stödja Operation rädda bina

1 gillning

Hej tack för alla tips på matrial att kolla in. Detta gör det enklare att bestämma sig för vad man vill ge till. Ska gräva lite djupare innan jag bestämmer mig för vad man ska ge till. Men har någon vecka på mig att bestämma mig.