Skippa snabbmat + alkohol och bli miljonĂ€r đŸ„°

Jag har inte dömt en mÀnniska. Jag var ju sjÀlv den mÀnniskan.

Jag skrev ju ovan ordagrant ‘sorry men mĂ„ste skriva av mig’.
Det Àr min Äsikt - vad som hÀnder en mÀnniska. Att han/hon hade sÄna fina potential - men inte utvecklade nÄgonting av dem. Nöjde sig med ett liv i soffan istÀllet.

Jag fattar att folk behöver stöttning och hjÀlp.
DĂ€rav delade jag min (missbruks)resa till er andra. Det var faktiskt hela grejen.
Ledsen om det misstolkades!

Jag har inte dömt en enda person; jag lyfter snarare problemet att vi lÀgger tusentals kr / Är pÄ skrÀp vi inte behöver. För att mÄ bÀttre. Det Àr sorgligt, anser jag.

Folk behöver hjÀlp och inspiration och det var hela syftet med trÄden.
Det som har ihjÀl oss dÀr ute Àr nr 1 = ett bekvÀmt liv.
Kolla statistiken sjÀlv: hjÀrtsjukdom, cancer etc. Varför folk dör i vÀstvÀrlden samt Sverige Àr p.g.a. Pringles Potatischips och Pizza med öl 24/7.

Det bekvÀma livet.

/M

1 gillning

Man kan ju fundera pÄ om de som inte lever det livet Àr mycket lyckligare?

2 gillningar

Min poĂ€ng Ă€r att vi Ă€r sĂ„ snabba att döma varandra. Om du hittat ett sĂ€tt att utveckla dig sjĂ€lv Ă€r det fantastiskt och jag uppskattar dina inlĂ€gg. Men att gĂ„ frĂ„n det till att projicera sin egen kĂ€nsla av missnöjdhet över sin situation pĂ„ andra som lever och Ă€r nöjda med alldagliga liv tycker jag Ă€r lite problematiskt. Vi behöver inte problematisera “vanliga liv”, folk mĂ„r dĂ„ligt över sĂ„ mycket redan, man ska inte behöva ha dĂ„ligt samvete för att man njuter av boxvin framför Netflix ocksĂ„.

12 gillningar

Jag blir alltid lite ledsen nÀr jag hör uttalanden som klankar ner pÄ det sÀttet som formuleras hÀr av TS.

Inte för att alla som lever svenssonliv blir ledsna av den kommentaren, för det tror jag inte. Utan för att det snarare handlar om TS inre dialog med sig sjÀlv att om jag inte Àr bÀttre Àn grupp x sÄ Àr jag en vÀrdelös mÀnniska.

Det kanske kan funka som sporre att komma ur ett missbruk eller nÄ sina mÄl. Men om mÄlen inte nÄs, hur blir dÄ den inre dialogen med sig sjÀlv?

Att om jag inte nÄr x, eller inte gör y, sÄ saknar jag vÀrde! Det Àr ett recept pÄ hur man skapar en rÀtt hemsk inre dialog och dÄlig mental hÀlsa.

Tror snarare det handlar om att förtydliga hur man vill mÄ och vilka vanor som leder dit. Inte att mÄla upp ett visst typ av liv som nÄgot som man ska fly ifrÄn eller se ner pÄ, risken Àr dÄ stor att man grÀver sin egen grav. :pensive:

Det Àr ett ganska stort antal inlÀgg pÄ senare tiden om optimering, livsomstÀllning, bli rik snabbt och sÄ vidare. Inget fel i det, men jag hoppas verkligen @anon45620067 har ett samtalsstöd utanför RT.

Bilden vi fÄr hÀr Àr rÀtt ensidigt och det kÀnns som det Àr mycket som pÄgÄr samtidigt och det kÀnns lite maniskt och kaotiskt. Kan vara tufft att hantera resan utan stöd. :heart:

3 gillningar

MÄste erkÀnna att jag tar inlÀgget med en stor nypa salt och med stort garv. Tror att det Àr ungdomen som talar.

För alltför mĂ„nga Ă„r sen sĂ„g jag det som ett personligt misslyckande om jag inte optimerade varje sekund pĂ„ trĂ€ning, att umgĂ„s med vĂ€nner, sola, eller Ă€ta "hĂ€lsosamt ". Numera ser jag fram emot en “Svenssonhelg” utan mĂ€ngder av aktiviteter och sociala tillstĂ€llningar. Skulle nĂ€stan kunna benĂ€mna det som en lyckad helg. :blush:
Var sak har sin tid, och alla har inte samma mĂ„l. Projektera inte din egen inre oro och stress pĂ„ oss andrađŸ€©, för jag tror vi över 50 Ă€r svĂ„ra att omvĂ€nda. Vi gillar att chilla galet pĂ„ helgerna!

7 gillningar

Jag tÀnker lite pÄ alla mÀnniskor vars högsta dröm Àr att fÄ landa i ett lugnt och bekvÀmt svenssonliv. Det kan vara toppen av lycka för mÄnga mÀnniskor.

7 gillningar

Även ett halvt svenssonliv vore lyxigt om man frĂ„gar mig! :blush:

3 gillningar

VĂ€nta nu,

Vad spelar det dig för roll att en person skriver inlÀgg om livsoptimering? Du behöver inte lÀsa mina inlÀgg om du inte vill.
LÀs nÄgot som intresserar dig istÀllet?

Kanske behövs frĂ„gan lyftas och dĂ€rav skriver jag/vi hĂ€r. Personer med olika idĂ©er. Eller ska bara “rĂ€tt idĂ©er” skrivas om? “RĂ€tt inlĂ€gg”. Det lĂ„ter som en bra idĂ©, eller hur?

Och:
Varför har du sjÀlv behovet av att klanka ner pÄ personen i frÄga? Dvs. en TS.
Jag har inte dömt dig eller gjort nÄgot emot dig.
Du skriver ovan att jag behöver samtalsterapi och stöd.
Typ att det Àr nÄgot fel pÄ mig. Tack för den!
För att jag delar min livsberÀttelse.

Jag har i denna trÄd lyft en frÄga vilket i princip har ihjÀl tusentals svenskar /varje Är.
Vilket Àr ett bekvÀmt liv med för mycket av det goda.
HÀr har du lite statistik i frÄgan: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2022-6-8020.pdf

HjÀrtsjukdom har ihjÀl flest svenskar, följt av cancer om jag inte lÀste fel.

Mitt inlĂ€gg illustrerar hur jag sjĂ€lv förlorade nĂ€stan en halv milj sek p.g.a. “potatischips”.
Jag tÀnkte detta passade i ett forum som RT.

Maximilian

Jag tror att den som finner lyckan i Svenssonlivet har trÀffat rÀtt.
Lev sparsamt. Ta hand om dina nÀra och din omgivning. Ta pÄ dig ansvar - gÄ med i styrelsen i bostadsrÀttsföreningen, bli trÀnare för barnlaget, hjÀlp till att sÀlja korv pÄ marknaden. Investera i dina intressen. TrÀna. GÄ ut i naturen. Lever sjÀlv inte pÄ detta sÀtt till fullo, men jag tror pÄ idén.

Att dÀremot fastna i cykeln jobba - pizza - netflix - sova tror jag inte pÄ. Det Àr nog nedbrytande i lÀngden. Men Àven detta har ju sin ljusglimt ibland - nÀr man unnar sig det - inte nÀr det blir en vardag. Vi unnar oss för ofta. MotstÄnd och friktion tror jag Àr meningen ibland.

För att bli mer On Topic: det hÀr med att spara pengar pÄ pizza. NÄgon gÄng mÄste man ju Àta. SÄ du kan inte rÀkna hem hela pizzan mot nya bilen!

4 gillningar

Du Àr vÀrd lika mycket hur mycket du Àn tjÀnar, eller vilket liv du Àn lever, det finns inget pÄ toppen av berget, nÀr du inser det blir du fri min vÀn.

Ditt liv definieras aldrig av vad du Ästadkommit, pÄ samma sÀtt som att vÄgorna i havet inte har olika vÀrde, oberoende av vad de gör, eller moln i himlen, sÄ andas ut och köp en pizza.

1 gillning

SÄklart dina trÄdar passar in!

MÄnga av dina trÄdar har mycket bra fakta. Det Àr att jag kÀnner igen din resa och dina tankegÄngar, jag hade en vÀn med liknade tankar.

Jag skriver hade, för du kanske har missat att psykisk ohÀlsa dödar alldeles för mÄnga varje Är, speciellt mÀn. Kanske hade just samtalsstöd hjÀlpt min kompis, men i stÀllet för att be om hjÀlp nÀr han inte nÄdde sina mÄl. SÄ tog han sitt eget liv.

SÄ jag klankar inte ner, jag vill att sjÀlvmorden ska bli 0! Med det ingÄr att man lyfter att det Àr lika sjÀlvklart att ta hjÀlp med samtalsstöd som det Àr att gÄ till tandlÀkaren.

Jag Ă€r jĂ€tteglad om du kĂ€nner att du inte behöver det, men det Ă€r inte elakt att visa omtanke. Även om du tolkade det sĂ„.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/oe/okning-av-suicid-bland-unga-vuxna-20-29-ar/

9 gillningar

Det passar utmÀrkt tycker jag.

3 gillningar

Jag har flyttat ut nÄgra inlÀgg till Samling av OT inlÀgg och urspÄrade sidospÄr frÄn övriga forumet.

Forum chatten Àr ett bra alternativ till off-topic prat istÀllet för att spÄra ur i trÄdar som denna.

2 gillningar

Look,

Sorry om jag uppfattats som ADHD/too much. Typ en fanatiker som sÀger hur alla ska leva.
Det Àr nog för att jag sjÀlv Àr extremt intresserad av sÄnt hÀr.
Det var ej min intention.

Ville endast dela inspiration och vad som funkat för mig.
Ville visa min egen resa frĂ„n att vara en addict, hur jag fick hjĂ€lp och bytte liv genom att börja trĂ€na och lĂ€gga bort “skrĂ€pet” som förstörde mitt liv. Det var ej meningen att vara “obsessed” eller fĂ„ mĂ€nniskor att kĂ€nna sig vĂ€rdelösa för att de tar ett glas rött vin ibland. Eller gillar tĂ„rta/godis mm.

Tror absolut balans Àr en bra vÀg framÄt. Hitta ens egen vÀg som faktiskt funkar för en.
Man behöver inte bli extrem för att uppnÄ positiv förÀndring. Hitta din egen vÀg till framgÄng - vad det nu betyder för dig.

= Gör din egen grej! Det som funkar för dig.

TÀnkte avslutningsvis dela lite inspiration frÄn mÀnniskor (som jag) som börjat frÄn botten av livet och tagit sig upp. Sakta men sÀkert och aldrig gett upp. NÀr man fallit ner sÄ provar man igen. Och igen och igen. Ber om hjÀlp - om sÄdan behövs!

Genom att göra en enkel, liten förÀndring som att prova lite yoga varje dag kan man förlora vikt, spara tonvis med pengar (genom att sluta köpa hem skrÀpmat etc.) och uppnÄ stora resultat över tid.

Tyckte denna var sjukt bra! FrÄn kryckor till nytt liv.

Och

Denna om STOR viktnedgĂ„ng: Vance’s weight loss journey. < 3


Slutsats:
SmÄ förÀndringar funkar, extremt bra. Ta bara bort det absolut vÀrsta och kanske addera nÄgot (en sak?) som Àr bra för dig OCH du gillar att göra. Detta funkar! Hade jag gjort detta hade jag besparat mig sjÀlv nÀstan en halv miljon SEK och en massa hÀlsoproblem + familjeproblem.

Take care everyone!
//Maximilian, ex-addict in recovery!

8 gillningar

:+1::+1:grattis!!

Jag Àr nog för gammal för self help / motivations hysterin :sweat_smile:

1 gillning

Grattis till dina nya insikter och nya liv :tada::confetti_ball:

2 gillningar

Det gÄr ju att ha tvÄ tankar i huvudet samtidigt. Spara, men ocksÄ unna sig. TrÀna och Àta bra mat, men ocksÄ köpa en pÄse chips och dricka nÄgra öl i veckan.

Jag har lagt lite för mycket pengar pĂ„ intressen senaste Ă„ren, men ocksĂ„ sparat mycket pengar. Har trĂ€nat mig upp pĂ„ nĂ€ra elitnivĂ„ i den sport jag sysslar med, men ocksĂ„ moffat i mig godis och öl lite dĂ„ och dĂ„. Jag skulle sĂ€ga att jag mĂ„r bra, t o m vĂ€ldigt bra överlag, bĂ„de fysiskt och psykiskt. Betydligt bĂ€ttre Ă€n min fru har mĂ„tt under de Ă„ren hon var utbrĂ€nd pga stress som orsakats av yttre motivation och prestation. Hon fastnade i klassiskt “duktig flicka” - scenariot, men Ă€r pĂ„ god vĂ€g att mĂ„ bĂ€ttre nu.

Jag tror man mÄste hjÀlpa sig sjÀlv först, för att kunna hjÀlpa andra. Och ibland behöver man trÀna och Àta bra för att hjÀlpa dig sjÀlv, och ibland mÄste man hÀnge sig till sina laster.

3 gillningar

För och inte inte konvertera RT till ett nytt familjeliv sĂ„ lĂ„ter jag bli att kommentera hĂ€lsoaspekten. men att bli nykterist bara för att “dĂ„ sparar jag pengar” lĂ„ter i mina ögon lite galet.

att ta nĂ„gra bĂ€rs med polarna eller en AW och “snacka av sig” Ă€r lika mycket fysisk som psykisk hĂ€lsa dĂ€r det senare blir svĂ„r att kompensera.

har svĂ„rt för alla inlĂ€gg dĂ€r man propagerar för att göra allt annat, Ă€n att leva. kom precis hem frĂ„n en vecka i Thailand, kostade en förmögenhet, Ă„kte First Class och njöt av kaviar och champagne för ett par tusen flaskan, totalt slöseri med pengar, men för sjĂ€len var det precis “what the doctor ordered”. Man mĂ„ste spendera för att kunna tjĂ€na pengar.

6 gillningar

Slagkraftig retorik som effektivt framhÀver det viktiga. Jag uppskattar det.

Det jag funderar pÄ Àr om det Àr:

  • Ett naturligt personlighetsdrag
  • Social pĂ„verkan (t.ex. frĂ„n filmer om personlig utveckling)
  • En rest ifrĂ„n droganvĂ€ndandet

Har du nÄgon teori?

Jag tror inte det Àr en nackdel att kunna föra fram och hamra in positiva budskap. Möjligtvis Àr det sÄ att en spik som sticker upp jÀmt blir nedslagen. Som i jantelagen.

En kristen idé - undrar vart den leder utanför sin religiösa kontext? MÀnniskovÀrdet pÄverkas ju i praktiken av vad man Ästadkommer. HjÀlpsamma mÀnniskor vÀrderas högre Àn destruktiva.

SĂ„ hĂ€r Ă€r det vĂ€l: Enligt Jesus Ă€r alla vĂ€lkomna i guds rike om man tror och accepterar gud. DĂ€rför Ă€r alla lika i kristendomen. Även de “lĂ€gsta” leprasjuka, svaga, slavar, hedningar, tjuvar och prostituerade som sĂ„gs som omoraliska och mindre vĂ€rda under 00-talet.

Sant. Dessutom Ă€r det nog inte lĂ€tt att bli lycklig av extravaganser om man inte Ă€r det i ett vanligt liv. Jan sade vĂ€l i senaste avsnittet (328) att pengar Ă€r en förstĂ€rkare. Är man olycklig i ett vanligt liv lĂ€r man bara bli mer olycklig av massa pengar. Lycka kommer inifrĂ„n frĂ„n saker som balans, disciplin, tacksamhet och omtanke. Inte ifrĂ„n materiella ting.