Riktig aha-upplevelse eller insikt | Vilken är din bästa eller som gjort mest skillnad?

Hej,

Det finns vissa lärdomar om sätt att förhålla sig till livet/andra människor som påverkar hur man väljer att leva sitt liv på en större nivå än mindre “lifehacks”.

Livsförändrande insikter man kan få av erfarenheter, vänner eller olika böcker/kurser i personlig utveckling.

Om du fick välja en sådan livsförändrande aha-upplevelse, vilken är det då?

För mig är det lärdomarna i How to Win Friends and Influence People av Dale Carnegie (bli inte avskräckta av titeln). Kanske inte så originellt men hans råd om hur man förhåller sig till andra människor och får ett rikare liv var en riktig aha-upplevelse som jag sedan har mycket hjälp av i livet, och som lett till många positiva möten.

Dels har jag börjat att generellt sett visa ett genuint intresse för andra människor. Dels har jag börjat kontakta människor som jag av olika anledningar ser upp till/är nyfiken på och fråga om de vill ses på en lunch och berätta om det som intresserar mig med dem. På det sättet har jag träffat människor på maktpositioner jag aldrig trott att jag skulle kunna träffa. Människor gillar generellt sett att prata om sig själva och deras intressen.

Så, den boken är mitt bidrag och den har gett mig ett rikare socialt liv :slight_smile:

32 gillningar

Ingen?? Jag som trodde detta forum kryllade av personlig utvecklings-älskare! :slight_smile: :stuck_out_tongue: Dela med er!

2 gillningar

Otålig? Det där du lärt dig från boken låter intressant. Visst blir folk smickrade av att någon är intresserade av dem, det låter som en bra ingång till någon form av relation eller bara ett bra möte.

Personligen kan jag inte peka på något specifikt utan ser det som att det bästa man kan göra är att lära känna sig själv så att man förstår hur man reagerar i olika situationer och ev. kan kompensera eller i alla fall kunna acceptera/förlåta sig själv och ändå tycka att det man gör är bra, för bl.a. självkänslan och självförtroendet. Jag har läst en hel del böcker på temat men kan inte rekommendera någon specifik, det är summan och tiden som ger effekt. Så läs böcker, fundera, prova lite olika sätt att “jobba med sig själv”.

4 gillningar

Insikten som kanske ramas in av boken ”extreme ownership”. Det har jag dock tagit med mig från flera olika håll.

Att aldrig låta sig tro stt man är ett offer för sina omständigheter, JAG är ansvarig för allt som händer i mitt liv och jag kan också göra något åt det.

10 gillningar

Jag är lite otålig ja, ett drag jag försöker jobba på i min personliga utveckling! :stuck_out_tongue:

Här är en bra sammanfattning av How to win friends and influence people, men för en riktigt bra förståelse så behöver man såklart läsa boken. How to win friends and influence people

2 gillningar

Att det finns många människor som väsentligt förbättrat sin hälsa, sitt välmående och sin mentala klarhet genom att sluta med spannmål och fröoljor, och dra ner på kolhydrater och fibrer, och vegetabilier, och istället fokusera på animalier.

LCHF och carnivore blev början på en stor och mycket positiv omvälvning för mig, och det har spritt sig till så mycket mer än “bara” kosten. Det var som att bli 20 år fast, med bibehållen livserfarenhet och mognad, och ökad klarhet.

(Det handlar inte om identitet och tillhörighet, jag har gott om annat som hade kunnat fylla det “behovet”. Det handlar om verkliga förbättringar.)

4 gillningar

Utifrån din beskrivning så låter det som att flera av Henrik Fexeus böcker (Konsten att läsa tankar m.fl.) avhandlar ungefär samma saker. Dessa har varit en riktig ögonöppnare för mig, främst den jag nämnde ovan, med samma fördelar som du nämner.

2 gillningar

Ett citat av någon okänd som jag tänker på varje gång jag är sugen på en ny kamera eller nytt objektiv.

“When you’re looking for a new wideangel, take two steps backward and wait for the aha-moment”

=D

Annars är det väl när jag lärde mig jonglera och när jag insåg att man skulle styra med bakfoten när man åker snowboard.
De två fallen var verkligen en aha-upplevelse i stunden.

5 gillningar

Boken “Your money or your life” gjorde att det är svårt att se på livet som innan den lästes.

3 gillningar

@janbolmeson som tjatat ut detta ämne på sistone så nu är det få som tycker det är spännande längre… :wink:

2 gillningar

Första gången jag testade LSD.

10 gillningar

Första gången jag bodde utomlands.

3 gillningar

Ämnet identitet är intressant. Jag har alltid haft (och har fortfarande) ett starkt begär att bli något eller någon. Att kunna definiera mig själv. Samtidigt har jag varit mycket intresserad av spiritualitet vilket är lite av en motsats till det personliga utvecklings spåret. De största aha-upplevelserna vågar jag knappt tala högt om utan rädsla att bli inlåst och få en spruta i rumpan. :sweat_smile:
Men en nog så viktig var när jag insåg att jag aldrig stannar upp i vardagen. Utan att jag går konstant från ett “görande” till nästa. Kommer hem från jobbet, direkt till datorn, laga mat, duscha, träna. Oj fick visst en timme över utan något att göra, passar på att lyssna på en pod. Stannar liksom sällan upp och bara ÄR utan det går i ett hela tiden.

3 gillningar

Någon som vet om den finns på svenska?

Fy va jobbigt :frowning: Jag är tvärtom, mitt naturliga tillstånd är mest att bara vara. Känner mig ofta som en avslappnad turist i mitt eget liv.

Kanske är vi skapta så olika för att tillsammans bilda en komplett och stark grupp/stam/klan/by.

5 gillningar

Det där vill jag höra mer om!
Mikrodos eller fulldos?
Nåt särskilt syfte eller sammanhang?
Upplevelsen?
Effekter som håller i sig?

Du får vara försiktig med hur du använder How to Win Friends and Influence People

With great power comes great responsibility :joy:

5 gillningar

Hög igenkänning på den. Tänkte inte på det.

Och första gången jag var i alperna. Anlände på kvällen när det var mörkt. Blev förundrad över alla bergstopparna när ljuset kom på morgonen. En stor grej om man vuxit upp på slätten i Skåne. Berget hemmavid toppade nog på 5-6 meter. En utmaning att cykla uppför då.

1 gillning

Tyvärr inte översatt.

Tack för inspirationen, nu har jag tankat ner den på Kindle och ska läsas!

Den verkar vara uppdaterad flera gånger under åren och anpassad till vårt liv med smarttelefoner mm.

1 gillning