Vad kan man göra en gång men som har stor inverkan på livet och livskvaliteten?

Hej på er, en sak jag ofta funderar på är vad jag kan göra en gång och sedan ha nytta av en lång tid framöver. Skulle gärna höra vad era bästa tips är inom detta område?

Några av mina favoriter:
-Sätta upp automatiskt månadssparande
-Prenumerera på en matkasse med hälsosam mat
-Anmäla mig på en kurs/utbildning i ett ämne jag länge velat kunna
-Beställa städhjälp
-Köpa ett husdjur
-Signa upp mig för ett träningsprogram med en PT

Vad har ni andra för bra tips på saker man kan göra en gång men som på sikt ändrar livet till det bättre?

5 gillningar

Gå i pension.

14 gillningar

Skaffa en gedigen utbildning. Det ger högre livsinkomst och av okända anledning bättre hälsa och längre livslängd.

11 gillningar

Gått ner till att jobba fyra dagar i veckan.
Ska försöka hålla denna nivå åtminstone hela 2022.
Ger mig bättre “work/life balance” och möjlighet att göra något mer som ger mig energi under min lediga tid.

14 gillningar

Gifta sig…

11 gillningar

Få en insikt… :wink:

Allvarligt talat menar jag det, insikter har förmåga att öppna helt nya dörrar, fast de inte direkt är ngt man kan beställa och så komemr de. Men den insikt JAG fått som sannerligen haft enormt stor inverkan på liv och förbättrat min livskvalitet enormt är när jag verkligen insåg att jag inte behövde vara så gruvligt hård mot mig själv. Att jag inte behövde tro på alla tankar jag tror, och att jag faktiskt kan vara varsam i samvaro med mig själv.

:pray:

27 gillningar

Till viss del håller jag med. Men man ska vara försiktig med korrelation/kausalitet när det kommer till vad man läser om just utbildning :slightly_smiling_face:

3 gillningar

för mig personligen:

1. utbilda mig
  2. bli sambo med min flickvän (lärde mig mkt om mig själv i min relation)
  3. gå i terapi
  4. börja löpträna (går inte att sluta när man väl börjat)
  5. flytta ut på landet
4 gillningar

De tre punkterna på slutet får mig att misstänka att du nödvändigtvis inte anser att de efterfrågade effekterna går i positiv riktning efter denna cermoni :grimacing:

2 gillningar

Jo det gör det… :grimacing:

25 gillningar

Håller med @ErikAndersson; samtalsterapi i någon form. :slight_smile:

8 gillningar

Skaffa barn. (Förhoppningsvis mer än en gång i och för sig) :slight_smile:

1 gillning

Köpa diskmaskin

Lära sig något nytt

Drick lagom med vin framför en lägereld

3 gillningar

Köpa aircondition till sovrummet…

8 gillningar

Resa, men inte en charter på 2v till Spanien. Sätt av 6 månader och besök Asien/Sydamerika.

Detta är i särklass det viktigaste jag gjort i mitt liv.

7 gillningar

Intressant! Vad menar du

Dela upplevelser med andra.
Det är så relationer och samhörighet byggs och skapar en positiv spiral mot välbefinnande.

Tvärtom isolering och att leva som enstöring är sällan hälsosamt.

3 gillningar

Det har listats många bra saker ovan som att utbilda sig, gifta sig och skaffa barn. Eftersom jag har dessa avklarade sedan 10+ år har jag senaste decenniet jobbat på följande som jag tycker passar in i ämnet:

• Leva en längre tid i ett annat land med familjen.
  • Bygga pengamaskin.
  • Bygga / skaffa ett hem som man kan och vill leva i resten av livet.
  • Äga färre saker (bilar, båtar, pooler, fastigheter etc).

Sista punkten är dock en evig strid med det interna habegäret, och inte ngt man gör en gång i livet och sedan är det klart….

Mvh
F

3 gillningar

:smirk:
Höll ett TEDx-liknande litet föredrag för ett par månader sedan (på Polynomdagen) där mitt tankespjärn cirklade kring frågan: Vad kan du ta bort från ditt liv för att göra det rikare?
Du är inne på samma sak här, tänker jag!

8 gillningar

Skilja sig.

1 gillning