Vad kan man göra en gång men som har stor inverkan på livet och livskvaliteten?

Psykedelisk resa.

9 gillningar

Forskning visar att körsång leder till välbefinnande. Enkelt och kul, även om det kan vara lite motigt i början.

8 gillningar

Vad spännande det är också något jag skulle vilja göra under mitt liv.
På vilket sätt var resan ett av de viktigaste du har gjort?

1 gillning

Forskning brukar säga att de som är föräldrar lever längre. Om det sedan ger ökad livskvalité får man själv bedöma. Småbarnsåren kan ibland få en att känna tvärtom. :wink:

Mer kontroversiellt är kanske den forskning som pekar på att de med en tro och/eller religiös övertygelse lever lyckligare och längre liv. Kanske kan det avfärdas med naivitet och liknande.

Men båda sakerna tyder åtminstone på att man upplever att livet har en mening och det faktum att man lämnar något efter sig är viktigt för oss.

5 gillningar

Att sluta med löpträning går alldeles utmärkt baserat på mina personliga erfarenheter :sweat_smile:

11 gillningar

Förslag:
Höja blicken från egocentrisk behovstillfredsställelse och leta efter fin mening med ditt liv och hur du mår dit.

4 gillningar

Egentligen samma som uttryckts i andra kommentarer. Genom att befinna sig i naturnära och avskalade situationer så har jag fått insikter om var prioriteringar i livet ska vara.

1 gillning

Hur “börjar man i terapi”? Vad hade du för syfte innan du började gå i terapi och hur ofta gör du det?

Prova att inte göra någonting alls i en timme. Bara sitt still, blunda och andas. Klarar du en timme så kommer garanterat svaret komma. :nerd_face:

8 gillningar

Skaffa odlingslott/trädgårdsland. Gärna tillsammans med några andra om man är nybörjare

2 gillningar

Förbättra din andning.

Själv har jag fått mer lugn och lägre puls efter tagit mig till några tips i boken Medveten andning av Anders Olsson.

4 gillningar

Är med på detta även om jag inte tycker att ”äga färre saker” behöver vara så viktigt. Om det handlar just om investeringsgrejer kan jag möjligen hålla med. Man måste inte ha flera bilar, sommarstuga, fjällstuga, båt och en massa sådant. Det för med sig rätt mycket besvär.

Det som jag själv gjort som jag skulle sätta högt upp på listan är att lära sig språk. På den tiden när det fanns friår åkte jag iväg till en öststat där jag levde ett bra liv och lärde mig ryska. Det var fint att få vara ”nästan helt själv” på en plats och slippa alla ”dussinutlänningar”. Det fanns förstås andra utlänningar där men de flesta hade trevlig nördprägel. Det var i sig en rolig grej men har också lett till större förändringar. Idag har jag ett tvåspråkigt hem och familj. Vi planerar också att åka österut och bo där med barnen i några år. Det är möjligt via min anställning och ger bra villkor.
Pengamaskinen kan jag då alltså fixa mer som en bieffekt av allt det andra. Inget är helt skrivet i sten men just nu ser förutsättningarna goda ut.

2 gillningar

Tyvärr går det alldeles utmärkt, var glad så länge du slipper knäskador.
/FD Löpare

2 gillningar

Åh! Detta är så sant! Hade en insikt i 25-års åldern att andras åsikter inte spelar någon roll så länge jag är nöjd med mig själv/mina val/min prestation.

Minns till och med exakt var jag stod vid det tillfället och livet har verkligen ett före och ett efter detta tillfälle, lite som att vakna ur ett töcken! Synd att man inte riktigt kan planera för det dock :slight_smile:

2 gillningar

Juste insikt!

Same here, har haft en riktigt tydlig sådan och två till i efterhand (den jag beskriver här är den andra i ordningen, den första kom när jag, 27-år gammal och gravid i 9e månaden fick ett telefonsamtal fr min dåvarande make där han gjorde slut. Den tog skruv och gav mig möjlighet till insikten att jag inte tyckte om den jag var. Och på den vägen är det…)

Nä, inte VILKEN insikt, men jag upplever verkligen att jag kan vara öppen FÖR insikter, genom hur jag är i världen, och då ökar ju chansen att det kommer några som har potential att leda till ganska stora kursförändringar över tid, även om det kanske bara är en grads förändring i kurs just nu.

2 gillningar

Håller med. Och man kan välja hur man lever sitt liv (ger utrymme för och aktivt jobbar med reflektion kring sig själv och livet), vilka personer man umgås med, vilken typ av tankar och aktiviteter man ger utrymme till osv

2 gillningar

Hur bygger man en pengamaskin?

En dyr och kul fritidssysselsättning där hela familjen är med.

Hej Anders,

Inom FIRE-rörelsen är en ”pengamaskin” en större summa pengar som är väl investerad, ofta i breda indexfonder med låga avgifter. Avkastningen genererar inkomster, sålunda är det en ”pengamaskin” där pengarna jobbar istället för att man gör det själv.

Jag jobbar inte mot FIRE själv (trivs mkt bra med mitt jobb som läkemedelsutvecklare), men skulle vilja ha en mindre pengamaskin på plats när jag går i pension för att få guldkant på pensionärstillvaron. Det är stökigt när man har pensioner i många olika länder och inte tänker sig att bo i ngt av dem efter pension.

Mvh

F

1 gillning

Bygga hus

(och flytta nära naturen, där finns energi att hämta varje dag)

4 gillningar