mina problem sätter sig i fötterna. springer på ändå så gott det går (hade detta varit ett löparforum hade jag utvecklat resonemanget rejält 
-
Läs böcker varje dag; lär dig disciplin att självstudera. Hjärnan ska tränas, precis som kroppen. Vilket leder oss osökt in på…
-
Träna varje dag; lär dig disciplin att slopa ursäkter, du SKA vara på gymmet varje dag (även om det bara är stretch/meditation). “Men jag gillar inte gymmet!” OK gå promender, köp begagnat Wii Fit med konsol på Tradera för 300:-… sluta göra ursäkter.
-
Lägg ned vanan kolla på börsen om du inte är daytrader; lär dig disciplin att vara långsiktig. Sätt ett datum för en specifik aktie där du tidigast får sälja. Går att göra samma med indexfonder. Rasar aktien -50% eller rusar den +50%? Det har ingen relevans. Du har ett slutdatum, skit i börsen.
-
Ät nyttigt varje dag, hela tiden; lär dig disciplin att kasta “unna sig något” i papperskorgen och unna dig att sunt, friskt liv. Återkopplar till punkt 1 och 2.
Det blev tydligen ett återkommande tema på disciplin. Eftersom motivation är en känsla, och känslor är flyktiga.
Jag resonerar “lite smartare, lite starkare” varje dag. Sen förfaller vi alla långsamt mot våran undergång, det är ödet som allt liv har genetiskt kodat. Men att sträva efter att vara ditt bästa jag oavsett om du är 20 bast eller 90 är väl en rimlig slutsats, jag brukar säga att har man tur blir man gammal, men man behöver inte bli gammal och bitter.
Apropå insikt och något som någon sa ovan om att man inte behöver lyssna på alla tankar man får i huvudet, så tycker jag boken ”Lev mer tänk mindre” av Pia Callesen kan ge en kraftfull insikt på det temat. Eller MCT-terapi 
Det har kommit många bra saker som förslag. Men jag upplever att många av dem är av sorten “gör detta ofta”, inte “gör en gång och skörda sedan frukten länge”.
Att träna dagligen blir förvisso lättare med tiden men det blir inte lättare direkt efter första gången tex. Det är tvärtom svårare dag 2 och 3.
Att installera tex en diskmaskin däremot gör livet lättare direkt. Visst krävs det fortfarande arbete genom att stoppa i och ur disk men det arbetet är både mindre än installationen och mindre än det som krävdes för inköpet.
Däremot är det ju ofta så att de där sakerna som görs varje dag ger större skillnad. Och vissa saker som görs en gång kan underlätta att det andra blir gjort varje dag. Flit och systematik…
Köpa en robotdamsugare
Tack för inspirerande kommentar! Jag är egentligen redan inne på din linje - tror på disciplin, och ser till att träna regelbundet och överlag äta sund kost - men … de senaste veckorna har det ändå blivit lite väl många kvällar med “du kan gott unna dig en whisky till Netflix, eller två glas vin till måltiden efter träninigen”. Men från och med IDAG: tillbaka till “vanliga” goda vanor, med mer unnande i form av sund motion och kost! Ska också börja läsa lite mer igen. Hur som helst: tack för tips och behövliga påminnelser!

Jodå, det kan man, iaf till stor del. Det kallas faktiskt för “planned happenstance” och nämns ibland av karriärförskare, studievägledare, etc. Lite förenklat handlar det om att medvetet uppsöka situationer där man har stor chans att exponeras för nya människor/ideer/möjligheter som kan ha en positiv inverkan på ditt liv/karriär/nätverk/kunskap etc. Att ha ett nyfiket sinne och aktivt uppsöka ny information utanför sin komfrot-zon kan säkerligen leda till större mängd insikter under livet.
Sen rent konkret är det en stor livkvalitetshöjare att förkorta resvägen till jobbet. Antingen genom att flytta närmare jobbet eller att jobba närmare hemmet. Minska tiden man slösar på trafik eller pendling höjer livskvaliteten rejält och ger mer fritid!
Förstå hur rutiner och vanor fungerar (mycket matnyttigt från dessa böcker om just detta
Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones samt The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business)
Jag har länge varit en rutinmänniska då jag vet vad som påverkar mitt mående. Har med hjälp av små enkla medel lyckats hålla igång med träning 3-5 gånger/vecka i dryga 12 år nu, samt daglig meditation och dagboksskrivande i 7 år (med undantag på några ynka dagar här och där för några år sedan).
Åh! Jag älskar också dessa böcker! Inser att jag också haft en del böcker som gjort enorm skillnad i mitt liv! Denna är en favorit! The Evolving Self: Problem and Process in Human Development by Robert Kegan | Goodreads
Vad tusan betyder det? ![]()
Att man inte behöver tro / agera / uppleva allt som ens hjärna hittar på som att det är sant. ![]()
Gå ur svenska kyrkan och spara ~2600 kr per år. 
Att inte bo i stan är nog det bästa jag någonsin gjort med
En av de absolut största sakerna jag gjort i mitt liv är att få insikten att det tar alldeles för mycket energi att lägga energi på sådant jag inte kan påverka utan då bara låta det falla ut som det gör och då lägga energi på sådant jag kan påverka. lika så att inte bli arg
ExAkt!
Vilket är ett (annat?) sätt att åstadkomma detta:
Nu pratar jag bara för mig själv.
-Skaffa partner.
-Bilda familj.
-Utbilda sig om intresset finns. Chans till jobb och högre inkomst.
-Jobba med något som är intressant/ger energi.
-Månadssparande, med förutbestämd del av lönen.
-Fysisk aktivitet, samma tänk som månadssparande fast kanske 2ggr/veckan istället. Ställ in en regelbunden träning till din hälsoportfölj.
Sluta röka, ändra matvanor, gå ner i vikt etc
Att skruva ner sina förväntningar. Har man låga förväntningar blir man nästan alltid positivt överraskad och ofta nöjd med tillvaron. Har man stora förväntningar blir man oftare besviken.
Detta är lätt sagt men kanske svårare att genomföra. Men att ha insikten är en bra början.
Oj, det där provocerade mig. Vad spännande! 
Min känsla är att gud vad tråkigt att sänka sina förväntningar. Det vill jag inte. Istället handlar det ju om att förhålla sig till att besvikelse bara är en ouppfylld förväntning. Dvs det gör ju inget att förväntningar inte uppfylls, men att sänka dem skulle sänka min livskvalitet.
@tankespjarn - det här är din hemmabana, vad tänker du?
Jag är starkt troende av samma sak fast ur ett annat perspektiv.
Kunna vara lycklig med väldigt lite.
Man kan förvänta sig stordåd men vara lycklig över de minsta sakerna man har. Lycka är något som kan skapas internt och måste inte uppfyllas av yttre variabler
En lycka byggd på hårda definitioner är en fragil lycka.
Givetvis enklare sagt än gjort