Haha - hade satt en påminnelse på @nhb inlägg för att säkra att jag skulle komma tillbaka till det! Så JA, det här är min hemmabana. Och jag… tja, jag har ju på många vis gjort slut med förväntningar ärligt talat. De är ett ypperligt sätt att hålla sig på nånslags noll-summe-spel… OM något lever upp till mina förväntningar så kan jag rycka på axlarna och säga Jamen jag förväntade ju mig det faktiskt och om något fallerar att leva upp till dem… ja, då är det definitivt nedanför strecket liksom.
Inspirerad är jag av Steve Chandler, en amerikansk coach och författare med den mest dryga sydstats-dialekten man kan tänka sig… som inte e så himla dum ändå alltså. (Han är löjligt trevlig i levandes livet och mycket duktig på det han gör, vilket jag har personlig erfarenhet av.) Han snackar om skillnaden mellan förväntningar och överenskommelser i en ‘privat podinspelning’, och jag har bloggat åtskilliga gånger om det (se dold lista med länkar nedan, för den nyfikne.)
Otaliga blogginlägg på tema förväntningar, huller-om-buller
https://tankespjarn.com/podcasts/doing-gentle-46-expectations-vs-agreements/
Upp till bevis | HERO – the coach
Förväntan, förhoppning och Dag Hammarskjölds skål! | HERO – the coach
#blogg100 – Icke uppfyllda förväntningar. | HERO – the coach
Förväntning mot Förhoppning | HERO – the coach
Synar förväntningarna | HERO – the coach
Extra intressant att se att jag också bloggat om hur besviken jag blev på att elever som jag hade i en kurs i kvalitets- och miljöledningssystem hade så LÅGA förväntningar på mig att det gjorde mig frustrerad… så onekligen har jag flippat i mina tankar här!
I korthet går mina tankar ut på att jag HAR förväntningar, för de dyker upp med jämna mellanrum. Men när de gör det försöker jag uppgradera dem endera till ÖVERENSKOMMELSER - om något är så pass viktigt för mig,s å vill jag hellre skaka tass med den eller de som min förväntan riktar sig mot, och faktiskt komma överens om vad som gäller. För alla parter. ELLER så uppgraderar jag dem till FÖRHOPPNINGAR - som har en annan typ av energi i mig än förväntningar. Förhoppning är mer champagne-bubbel-feeling liksom, medan förväntningar, som sagt ovan, har förmåga att sänka mig. En förhoppning lever jag på hoppet kring, medan en förväntan VÄNTAR jag mig. Så inträffar den inte blir jag besviken.
Så jag håller med dig i detta Nils:
om än att jag skruvat lite på det och gör om ‘höga förväntningar till överenskommelser’ (om det går! Men om det INTE går, gissa om jag hade gått på pumpen i sådana fall när förväntan INTE slagit in, vilket den ju inte hade gjort!) och ‘låga till förhoppningar’ typ.
För ja, du har rätt här! Så är det ju. Men frågan är om detta verkligen stämmer:
För jag kan ärligt säga att min livskvalitet blivit bra mycket bättre sen jag ställdes inför det tankespjärn som Chandler gav mig om förväntningar! Se det som en utmaning. ![]()
Så. Fem cent från mig!

skitskoj att höra!
jag har fått kritik för att vara negativ.