Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]

Dagboksinlägg
2022-07-07

Hej dagbok,
jag vill först börja med att säga förlåt dagbok. För du har fått sitta på hyllan. :sob: Sen måste jag be om ursäkt en gång till för här kommer en vägg av text.

Jag sade upp mig från min anställning dun dun DUN!

Det gjorde förvisso 5 av 6 på min avdelning inom förloppet på ca 4 månader. Totalt kaos och enorm vantrivsel. Dvs det var inte pga mitt företag jag sade upp mig utan för att jag mådde hemskt samt alla mina kollegor flydde. Jag hade dock inget jobb (som gav mig en lön :smiley: ) att gå till utan jag sade upp mig innan jag ens börjat se mig efter för ett nytt jobb och det kommer från någon som alltid försöker ha multum av alternativ för varje väg jag väljer. Det var illa.

Jag har dock haft turen att jag har sparat för det här, jag visste bara inte om det. Vad är helt enkelt kapital förutom uppskjuten konsumtion? Det är TRYGGHET. Tryggheten att kunna säga upp säg när man håller på att gå in i väggen och inte behöva vänta på att man har ett nytt kontrakt i handen.

Jag har nu en fast anställning. Komiskt nog exakt samma tjänst på exakt samma företag. Tydligen skapade det äntligen ringarna på vattnet, som hade efterfrågats länge, när alla stack. Sen var det tydligen dramatiskt att någon (:sweat_smile:) hade sagt upp sig utan att ha ett jobb att gå till…“för så gör ju ingen”… :slight_smile: #IAmNobody

Kanske naivt men jag diggar jobbet på många sätt, utan att expandera den här monologen för långt. Jag växte dock som person i att jag måste fan bli bättre på att sluta bry mig vid rätt tillfälle.
För att citera en person på forumet som vi alla prisar:

Jag har helt enkelt mått skräp, presterat sämre i allt och tagit mig tid för att koppla ur.

Nog om mig! Nu pratar vi företaget! :partying_face:

Visitkort
Jag tog med mig mina visitkort till en stor argentinsk tango festival i köpenhamn där det var några hundra deltagare. Bifogar en bild från evenemanget för att ge en inblick i världen jag vistas mycket i :slight_smile:

Korten låg vid ingången och periodvis så gick jag ut för att se hur folk betedde sig kring korten. Minns väl att det är T-shirtar jag säljer. I tango så skulle jag chansa på att medelåldern är kanske 50? Dvs kanske inte den största gruppen i samhället som använder T-shirts med stora prints. Oavsett, jag vill skapa något att prata om :slight_smile: Jag såg flertalet som plockade upp korten och antingen skrattade åt baksidan eller börja snacka om korten och känna på dem #FeelsGood! Jag hittade även några stycken där folk hade ritat roliga dinosaurier på baksidan och lämnat efter sig, som tyvärr nu är bortslarvade moí. Trafiken till webbsidan ökade från folk i köpenhamns-regionen och södra sverige. Inga försäljningar, men jag fick uppmärksamhet
Jag tror jag spenderade ca 40 kr på det här jippot
Konsulter
Samarbetet blev avbrutet. De gjorde 2 av 3 månader och sedan fick de ingen budget av mig för 3dje. Jag valde att lita på deras metoder tidigare man hade svårt för det senare. Tex hade de dålig engelska i annonserna, vilket jag påpekade. De försvarade det med att allt går enligt plan men när jag fortsatte fråga och sedan ringde upp dem så insåg jag att de var faktiskt ganska kassa på engelska och hade svårt att föra en inte-allt-för-svår dialog. Jag avbröt samarbetet. Höjden av idioti är att prova något igen som man vet inte fungerar (men visst, man kan rättfärdiga alla beslut med något uttryck).

Caset är inte avslutat utan jag skriver mer om det här senare när det har nått sitt slut.
To be continued…

Evenemang
Herräng alltså…
Jag kommer INTE att sälja på Herräng.
Eller, jag FÅR lov att sälja på Herräng MEN de tar, trots påminnelser, ca 3-8 veckor på sig att svara på mejl. Senaste mejlet var i början av Juni där de ville ha mitt organisationsnummer för att kolla om jag har registrerat mitt företag och när den formalian var överstökad skulle de återkomma med deras begärda provision. De återkom aldrig. De svarar inte på några emails.

Herräng är tyvärr ökända bland alla jag någonsin mött (och min tidigare erfarenhet) för näst intill obefintlig hjälp/support/respons. Det kan ju bara vara att jag fick kalla handen och helt enkelt blev ghostad, trots de skrev att de ville sälja mina produkter :slightly_smiling_face:

Jag har därmed inte beställt hem något då jag inte vågade satsa.

Jag sitter dock och designar digitala annonser för Herräng där jag kommer köra rabatter. Jag säljer hellre än att tjäna pengar i det här stadiet

Wikipedia ang. Herräng Dance Camp
With over 750 people attending each week compared to a population of the village of Herräng of between 400 and 600

och det varar normalt i 5 veckor. 3 veckor år pga de kör en post-covid mini edition. Anonnser i tex facebook/Instagram går att targeta geografiskt. Med andra ord ber jag här med om ursäkt för alla boenden i herräng som potentiellt ofrivilligt kommer att få se väldigt mycket av mina annonser. You’re in the splash zone! :sweat_drops: Sådant här fungerar såklart mycket sämre på stora evenemang i tex New York för att det är en så sablars stor stad i övrigt.

Sociala Medier
Jag har gått lite back to the basics. Jag läger i princip 0 kr på digitala annonser just nu och fokuserar på att pumpa ut media i sociala flöden minst 1 gång per dag. Jag märker att det här faktiskt ger mig fler följare och interaktioner än om jag annonserar. På något sätt får jag känslan av att det sprids mer till de som verkligen är intresserade än om jag annonserar som sprids till lite typ folk som bara vill slösurfa…eller något. Jag ska dock satsa på det här ett tag tänker jag. Det har komiskt nog också gett mig fler försäljningar än konsulterna jag anlitat för en nämnbar summa pengar :slight_smile:

Semester
Nu på lördag går jag på 4 veckors semester.
1a veckan är jag och fästmön i Herräng. Vi kommer göra reklam där genom att både dansa i kläderna (som vi vet skapar uppmärksamhet) samtidigt som vi fyller folks sociala medier med annonser.

Sen är vi hemma 5 dagar innan vi sticker på ett tango-maraton i Riga. Inte mycket reklam som kommer göras där pga det passar inte kläd-koden men visitkorten kommer tas med

sen är vi hemma 1 dag innan vi sticker på ett Boogie Woogie läger i Dombås. Samma procedur som i Herräng :slight_smile:

Sen har vi 1 veckas semester hemma ifrån semestern för att vila ut :smiley: Här ska det semestras!

6 gillningar