Meddelande från moderatorn
Ett svar från en annan tråd som jag tyckte kunde förtjäna en egen tråd. Särskilt eftersom det är lite spetsig men vid närmare eftertanke kan ge upphov till en hel del tankespjärn.
//Jan
Vi får starta en ny tråd - hur gör man för att bli lyckligare än 99% av svenskarna?
Man väljer lyckliga föräldrar.
Lyckoforskningen brukar hävda att det är en mindre del vi kan påverka, att ha lätt för att vara lycklig är delvis ett medfött personlighetsdrag.
Men annars är typ detta klassiska tips (från forskare, just detta från Sonja Lyubomirsky)
Det finns nog olika vägar till att bli lycklig men jag tror att några byggstenar kan vara:
Ordna med familj och barn
Köp ut dig från bostadsmarknaden. Skaffa ett boende som är “good enough” och behåll det istället för att jaga efter något bättre.
Skaffa ett jobb som är långsiktigt hållbart. Det kan vara kopplat till fritidsintressen, livsstil eller hobbies eller bara vara “ett kneg” men du behöver trivas tillräckligt bra för att jobba kvar i yrket eller branschen långsiktigt.
Se till att ta hand om din hälsa.
Ha ett sparande som gör att du blir resilient mot arbetslöshet, sjukdom och händelser i omvärlden.
Gör mer av de sakerna som faktiskt ger positiv energi (kan vara hobbys, umgås med familj/vänner, äta god mat) och mindre av de sakerna som ger dig negativ energi (byt jobb om du vantrivs, umgås mindre med folk du inte gillar, minska sparandet om du känner att du aldrig kan unna dig något)
Stäng ner alla sociala medier, instagram, facebook och vad allt nu heter.
Sänk tempot i livet.
Sök kontakt med människor ansikte till ansikte.
Stäng av telefonen/datorn och var närvarande med dem du träffar ansikte mot ansikte
Träna och var aktiv
Ät och drick hälsosamt och i lagom mängd
Ha ett mål i livet som är uppnåbart
Skrivdagbok
Triangeln kommer från forskning inte en self help bok. Jag saxar in nedan från Wiki om du vill läsa mer.
Maslow’s hierarchy of needs is an idea in psychology proposed by Russian-American Abraham Maslow in his 1943 paper “A Theory of Human Motivation” in the journal Psychological Review.