Hur gör man för att vara lyckligare än 99 % av svenskarna? 😉

Meddelande från moderatorn
Ett svar från en annan tråd som jag tyckte kunde förtjäna en egen tråd. Särskilt eftersom det är lite spetsig men vid närmare eftertanke kan ge upphov till en hel del tankespjärn.
//Jan

Vi får starta en ny tråd - hur gör man för att bli lyckligare än 99% av svenskarna?

8 gillningar

… först behöver man ha mer pengar än 99% av svenskarna. :wink:

14 gillningar

Det är först när man slutar jämföra sig med andra som sann lycka kan uppnås.

26 gillningar

Man behöver förstå att lycka inte är en känsla som uppstår när målet är nått, utan på vägen dit.

21 gillningar

Sluta jaga lycka är steg 1…

12 gillningar

Hmm, jag upplever frågan som en contradiction in term :slight_smile: Att tävla och mäta lycka mot andra är nog precis ett receptet för att bli olycklig, tänker jag.

9 gillningar

Man väljer lyckliga föräldrar.:wink:
Lyckoforskningen brukar hävda att det är en mindre del vi kan påverka, att ha lätt för att vara lycklig är delvis ett medfött personlighetsdrag.

Men annars är typ detta klassiska tips (från forskare, just detta från Sonja Lyubomirsky)

1. Expressing Gratitude
  2. Cultivating Optimism
  3. Avoiding Over-thinking and Social Comparison
  4. Practicing Acts of Kindness
  5. Nurturing Social Relationships
  6. Developing Strategies for Coping
  7. Learning to Forgive
  8. Increasing Flow Experiences
  9. Savoring Life’s Joys
  10. Committing to Your Goals
  11. Practicing Religion and Spirituality
  12. Taking Care of Your Body
18 gillningar

Det finns nog olika vägar till att bli lycklig men jag tror att några byggstenar kan vara:

1. Ordna med familj och barn
  2. Köp ut dig från bostadsmarknaden. Skaffa ett boende som är “good enough” och behåll det istället för att jaga efter något bättre.
  3. Skaffa ett jobb som är långsiktigt hållbart. Det kan vara kopplat till fritidsintressen, livsstil eller hobbies eller bara vara “ett kneg” men du behöver trivas tillräckligt bra för att jobba kvar i yrket eller branschen långsiktigt.
  4. Se till att ta hand om din hälsa.
  5. Ha ett sparande som gör att du blir resilient mot arbetslöshet, sjukdom och händelser i omvärlden.
5 gillningar

Hur mäter man lycka?
Jag tror iaf att förmågan att känna lycka är starkt sammanlänkad med förmågan att känna tacksamhet. Det är basic.

Sen hjälper det säkert till om man är frisk, har goda relationer med familj/vänner och känner meningsfullhet och tillhörighet i tillvaron.

Och tillräckligt med marginaler i ekonomin för att kunna göra aktiva val.

3 gillningar

Gör mer av de sakerna som faktiskt ger positiv energi (kan vara hobbys, umgås med familj/vänner, äta god mat) och mindre av de sakerna som ger dig negativ energi (byt jobb om du vantrivs, umgås mindre med folk du inte gillar, minska sparandet om du känner att du aldrig kan unna dig något)

Ha modet att följa sin egna passion!

1 gillning

Man siktar på toppen av triangeln :smiley:

Källa

2 gillningar

Stäng ner alla sociala medier, instagram, facebook och vad allt nu heter.
Sänk tempot i livet.
Sök kontakt med människor ansikte till ansikte.
Stäng av telefonen/datorn och var närvarande med dem du träffar ansikte mot ansikte
Träna och var aktiv
Ät och drick hälsosamt och i lagom mängd
Ha ett mål i livet som är uppnåbart
Skrivdagbok

13 gillningar

For att veta hur man blir lyckligare än alla andra, så måste man ju först veta hur lyckliga de andra är.

1 gillning

Self help books are for people who need a lot more than a self help book.

3 gillningar

Triangeln kommer från forskning inte en self help bok. Jag saxar in nedan från Wiki om du vill läsa mer.

Maslow’s hierarchy of needs is an idea in psychology proposed by Russian-American Abraham Maslow in his 1943 paper “A Theory of Human Motivation” in the journal Psychological Review.

1 gillning

Utgå alltid från dig själv, på riktigt.

5 gillningar

Du hittar lyckan i samma ögonblick du slutar söka efter den.

Med andra ord ska man sluta söka efter lyckan och i stället koncentrera sig på att bli rikare än 99 % av svenskarna så löser det sig. :wink:

1 gillning

Lugn … jag bara kvällstrollade lite :slight_smile: