Var hittar du din lycka i stunder av oro?

Det finns gott om saker i världen som man kan oroa sig för. Det kan därför vara på tid att fråga sig själv, vad gör mig lycklig?

Jag och min fru Emelie brukar komma tillbaka till det här citat från Marge från ett tidigt avsnitt av Simpsons då och då. Det är väldigt vackert i sin enkelhet:

(börjar 1m43s in för den som har bråttom)

Mr Burns: “Simpson, I shall make it my focus of my remaining years, that your dreams will go unfulfilled.”
Homer: “My dreams will go unfulfilled? Oh no! I don’t like the sound of that one bit. That means that I have nothing left to hope for. Marge, make it better, can’t you please make it better?”
Marge: “Homer, when a man’s biggest dreams include seconds on dessert, occasional snuggling and sleeping till noon on weekends, no one man can destroy them.”

Min svärfar, svårt sjuk i bukspottkörtelcancer, drömde om att få cykla en gång till, ligga i hammocken eller få pyssla i sin snickarverkstad. Han sa också en sak som också har fastnat: “Så länge det finns liv så finns det hopp”.

Man ska inte ge upp att drömma stort, men samtidigt så tror jag att framtiden kommer återigen att fodra att man kan finna glädje och lycka i det lilla.

För egen del så finner jag lycka i att umgås med min hustru och vår hund samt den närmaste familjen. Att uppleva saker tillsammans ute i vår storslagna natur som är tillgänglig för de allra flesta. Att spela musik och sjunga. Att läsa en bra bok. Att få leva i ett land med så mycket frihet så att inte ens en pandemi kan sätta den helt ur spel.

Jag har inte den bästa hälsan, men jag försöker göra det bästa av den och suger ut det allra mesta jag kan få ut av livet de dagar då hälsan är bättre än en del andra?

Lever du ditt bästa liv nu, eller väntar du på hållplatsen?

59 gillningar

Dagens bästa inlägg!
Det som har förstärkts under pandemin är att det viktigaste i livet finns på nära avstånd.

8 gillningar

Som obotlig neurotiker måste jag ändå erkänna att det här med att uppskatta nuet är och alltid har varit långt ifrån min paradgren. Men att leva ett simpelt liv ur ett materialistiskt perspektiv samt långt under mina tillgångar har bidragit till själsro för egen del när det blåser som värst både ovanför och under ytan. Det finns något oerhört lugnande i vetskapen att jag i stort sett skulle kunna ta vilket jobb som helst ur ett ekonomiskt perspektiv och ändå leva ungefär samma liv som jag gör idag. I det ljuset bleknar ofta stress och ångest över krav, diverse misslyckanden och ouppfyllda begär. Det är väl således inte helt olikt den filosofi eller underton som kan utläsas ur det Marge säger till Homer. Med andra ord - när man inte har så mycket att förlora så blir det lättare att hantera motgångar i livet.

6 gillningar

Vad olika man kan tänka kring det här. Väldigt intressant.

Jag tänker snarare så här:
Kan man glädjas åt det lilla så har man mer saker att glädjas för och det är också mycket svårare att förlorare sina glädjeämnen. Jag har massor som jag kan förlora, men materiella ting och välstånd är en väldigt liten ingrediens i det som ger mig lycka.

5 gillningar

Ja.
Likväl som jag tror att det där egentligen är och alltid har varit sant, eller viktigt, om man hellre formulerar det så. En av anledningarna till stigande mental ohälsa tror jag just är att det är jakten på lycka som haussas så enormt. (Amerikanske självständighetsdeklarationen säger ju tom att varje man har rätten till the pursuit of happiness, och inte happiness i sig. :face_with_monocle:

Så fint beskrivet och så varm i hjärtat jag blir av att läsa detta!

Du påminner mig om ett podavsnitt från On Being med BJ Miller där han (amputerat tre lemmar i tjugoårsåldern) berättar om sin enorma tacksamhet för hur kroppen gör sitt absolut yttersta för att ge honom det bästa liv han kan ha, fast han saknar både arm och ben. Den tanken är så fin, och jag tror det kan vara ett sätt att hjälpa sig själv att nå just det rofyllda ställe du pekar på här.

[Lite osäker på om det är det avsnittet som jag länkar till, försökte hitta citatet i transkriptionen men lyckades inte. KAN vara att det finns i det oredigerade avsnittet, som är min favorit.]

Jag lever absolut mitt bästa liv. Eller… kanske snarast jag älskar att leva livet som mig. Och det menar jag, helhjärtat. (Eftersom jag INTE alltid älskat attt leva livet som mig, vet jag vilken skillnad det gör.)

:pray:

Vackert detta med!

Ni kanske båda hade tyckt om Mark Nepo’s bok The Book of Awakening som jag har som daglig följeslagare i år (körde en Daily Stoic-bok förra året, innan dess två år på raken med Nepo’s som följeslagare då också) - där han ofta filosoferar på ett fantastiskt fint och välskrivet vis i små korta snuttar (sällan mer än en sida/dagsinlägg), och just det ni båda pekar på här är en av sakerna som återkommer ofta. (Håller du med mig @Sara_Modig?)

4 gillningar

Jag tror på idén att umgås med sin egen dödlighet, eller som ett citat hämtat från bokan Tisdagarna med Morrie; ”Gör som buddisterna gör. Ha en liten fågel på din axel som frågar: ‘Är det idag det ska ske? Är jag redo?Gör jag allt jag borde göra? Är jag den människa jag vill vara’”.

5 gillningar

Jag blir väldigt glad för att läsa detta! Och tack för dina fina ord i övrigt, det värmer. <3

1 gillning

Håller med till 100%! Inkl att den erbjuder dagliga övningar som man, om man vill, kan använda för att träna sin när-, här- och varsevarandemuskel. En omistlig del i att möta oro och negativ stress.

2 gillningar

Håller med @SNS: dagens bästa inlägg! För mig är definitionen av ett rikt liv ett liv där jag ser och uppskattar de gåvor som livet gett mig, där jag kan drömma (stort eller litet) och där jag kan använda de resurser jag har för att i det tempo de medger förverkliga mina drömmar, till dels redan här och nu. Och i detta låter jag Bobby McFerrins sån Simple Pleasures are the best vara signaturmelodi. Och med den definitionen blir orosbekämpning en fråga om inre trygghet, inte trygghet i yttre förhållanden.

Och apropå vad @tankespjarn skriver om ”the pursuit of happiness” så är det ofta drömmen eller strävan som är det meningsskapande. Och som Viktor Frankl skriver om i sin bok Livet måste ha mening kan upplevelsen av mening vara livsuppehållande även i situationer då orospåslaget har yttre anledningar att vara på max.

1 gillning

Får kolla in den boken. Tack för tipset.

2 gillningar

Tack för tipset! Beställd :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror att livet går ut på att hitta receptet man trivs med.

Människor är enligt min uppfattning olika. En del trivs med det invanda och det vardagliga, att vara hemmavid och sina rutiner.

Andra, som är som jag, ruttnar på för mycket samma. Jag mår bra av att röra om saker och ting och att uppfinna nya intressanta problem att lösa. Jag behöver miljöombyte och se nya saker lite då och då. Jag är aldrig så lycklig som när jag får läsa in mig på ett nytt område och ta mig an det.

6 gillningar

Jag tycker det låter som att du själv har landat i en viktig insikt kring lycka som jag upplever att få individer faktiskt genuint har lyckats med. Det är värt att fira! :partying_face:

Personligen upplever jag att många av oss tenderar att göra oss beroende av och sträva efter saker som vi tror och inbillar oss leder till lycka men där dessa strävanden i själva verket tar mer energi, glädje och sinnesro än det ger om man sätter det under lupp. Med andra ord att våra glädjeämnen alltsomoftast istället visar sig vara något bortom räckvidd. Att många av oss helt enkelt ständigt jagar lycka men går vilse på vägen, ofta som ett resultat av det värderingsbrus som media, reklam, sociala medier, arbetsplatser etc. öser över oss. Vi jagar fler vänner och ett större kontaktnät när det som egentligen skulle göra oss lyckliga är djupare och mer genuina relationer. Vi jagar finare titlar i jobbsammanhang trots att vi egentligen skulle vara lyckligare av att göra något helt annat. Vi begraver oss i skulder för kunna köpa stora och fina hus nära sjö och natur när sjö och natur alltid finns där runt hörnet. Många av oss är så övertygade om att konsumtion är vägen till lycka att vi är beredda att betala med vår mest värdefulla och begränsade resurs (tid) för att införskaffa oss diverse prylar och statusmarkörer. Detta trots att vi gång på gång får serverat framför oss att denna typ av “lycka” är lika flyktig som fint väder en svensk sommar.

Genom att skala bort mycket av de där materiella strävanden som så många av oss intalar oss själva gör oss lyckliga och istället leva ett enklare liv upplever jag att möjligheten öppnas upp att faktiskt basera sina livssval utefter sådant som har möjlighet att ger mer bestående lycka, glädje och sinnesro. Vad det nu är varierar förstås från person till person, men det kan t.ex. vara att ta ett mindre stressfylld med sämre betalt jobb för att få mer sinnesro i vardagen; att gå ned på deltid för att ägna mer tid till hobbys; eller helt enkelt att bygga ett tillräckligt stort kapital för att kunna välja bort förvärvsarbete helt om man hellre vill fylla sitt liv med annat.

8 gillningar

Jag har inga problem med hälsan, tack och lov. Men ända sedan jag fick barn och klimatförändringarna gjort sig tydliga genom översvämningar, bränder och liknande har jag ofta ångest över hur de ska klara sig. Det är ingen lek eftersom det ofta går ut över dem.

Det startar ofta med att jag kollar nyheterna. Det är alltid enbart skit och elände så jag har nu slutat kolla nyheterna (så ofta) och passar då och då att gå in på exempelvis https://www.goodnewsmagazine.se/ eller https://www.goodnewsnetwork.org/ för att vältra mig i optimism istället. Förhoppningsvis hjälper det i långa loppet.

2 gillningar

Jag arbetar med hållbarhetsfrågor och visst är det viktigt att göra saker och att göra rätt saker. Däremot så tror jag inte på klimatångest.

Tittar man på det som kallas för “attribution” så ser man att det går att göra kopplingar till väderhändelser till klimatkrisen och att de ökar, däremot så är det lyckligtvis så att tekniken har gjort att antalet som dör av väderrelaterade sjunker:
Weather-related disasters increase over past 50 years, causing more damage but fewer deaths | World Meteorological Organization (wmo.int)

Sedan måste man ha koll på vad man bekymrar sig för i förhållande till det man kan påverka. För gemene man så handlar det om att göra klokare val och anta en mer hållbar livsstil. Det är komplext men det handlar om att konsumera mindre (och styra över konsumtionen till “rätt saker”), försöka uppleva saker (ofta på närmare håll) och göra det man kan för att bidra till att användandet av fossila energikällor minskar.

För egen del så är den regenerativa livsstilen numera väldigt behaglig.

Min fru Emelie har ett bra talesätt: “Är någon nyhet så pass viktig så kommer jag att höra talas om den utan att aktivt söka efter den.” Jag tror att det ligger mycket i det. Så mycket av dagens mediavärld handlar om att tränga igenom bruset och få “klicken”, det ger mycket av nyhetsrapporteringen en väldigt negativ slagsida.

Läs gärna Hans Roslings böcker, t.ex. den här:
Factfulness: Ten Reasons We’re Wrong About the World–and Why Things Are Better Than You Think: Rosling, Hans, Rönnlund, Anna Rosling, Rosling, Ola: 9781250107817: Amazon.com: Books

Den gör ett bättre jobb med att berätta om de verkliga framsteg som har skett för mänskligheten.

2 gillningar

Tack! Det lugnar mig en del. Hoppas jag.

1 gillning

Precis så enkelt men samtidigt svårt är det.

Ja, det är fascinerande. Jag var anställd som assistent åt en person som hade flera stora utmaningar, ändå så levde hen livet med volymen uppskruvad. Det var fantastiskt att se att hen inte hade låtit sig bli kuvad. Riktigt så stark är inte jag.

En annan sak som har hjälpt mig att få en spark ur “mig själv” är den här serien:
Mare of Easttown på HBO Max

Har ni inte sett den så rekommenderar jag den varmt. Den har en brysk förmåga att ge en lite perspektiv på ens egna problem och känna tacksamhet och uppskattning.

Word! Och det är en av de fantastiska sakerna med mänskligheten - att vi är så olika! Det vi har gemensamt är kanske poängen och känslan av lugn/frid/lycka/harmoni/glädje/energi när man hör sitt hjärtas röst i sorlet av röster som talar om hur “det ska/bör/måste vara”, tar in dess budskap och börjar leva det. Och att vi - de flesta av oss - med jämna mellanrum tappar bort den igen.

4 gillningar