Det finns gott om saker i världen som man kan oroa sig för. Det kan därför vara på tid att fråga sig själv, vad gör mig lycklig?
Jag och min fru Emelie brukar komma tillbaka till det här citat från Marge från ett tidigt avsnitt av Simpsons då och då. Det är väldigt vackert i sin enkelhet:
(börjar 1m43s in för den som har bråttom)
Mr Burns: “Simpson, I shall make it my focus of my remaining years, that your dreams will go unfulfilled.”
Homer: “My dreams will go unfulfilled? Oh no! I don’t like the sound of that one bit. That means that I have nothing left to hope for. Marge, make it better, can’t you please make it better?”
Marge: “Homer, when a man’s biggest dreams include seconds on dessert, occasional snuggling and sleeping till noon on weekends, no one man can destroy them.”
Min svärfar, svårt sjuk i bukspottkörtelcancer, drömde om att få cykla en gång till, ligga i hammocken eller få pyssla i sin snickarverkstad. Han sa också en sak som också har fastnat: “Så länge det finns liv så finns det hopp”.
Man ska inte ge upp att drömma stort, men samtidigt så tror jag att framtiden kommer återigen att fodra att man kan finna glädje och lycka i det lilla.
För egen del så finner jag lycka i att umgås med min hustru och vår hund samt den närmaste familjen. Att uppleva saker tillsammans ute i vår storslagna natur som är tillgänglig för de allra flesta. Att spela musik och sjunga. Att läsa en bra bok. Att få leva i ett land med så mycket frihet så att inte ens en pandemi kan sätta den helt ur spel.
Jag har inte den bästa hälsan, men jag försöker göra det bästa av den och suger ut det allra mesta jag kan få ut av livet de dagar då hälsan är bättre än en del andra?
Lever du ditt bästa liv nu, eller väntar du på hållplatsen?