Något jag ofta kommer tillbaka till i väldigt många sammanhang är vår ständiga kamp med att jämföra oss med varandra. Ständigt måste “vi” tuppas och låtsas vara bättre än grannen. Samma sak med sparandet. Vi lägger ner timmar på hur vi kan spara lite extra, vad den bästa investerarstrategin är. Många offrar till och med vänner och fritidsintressen för att kunna spara extra tusenlappar för att vadå? bevisa något för sina vänner hur duktig man är eller hur rik man är när man väl nått målet om 10 år? Vad handlar det egentligen om på riktigt när man funderar på saken?
Varför inte bara spara “lagom” (vad nu det är), i några indexfonder och sen glömma bort det. Kolla till det varje kvartal eller varje halvår och samtidigt njuta av det man tycker om varje månad.
Detta återkommer ju i många sammanhang i livet, varför ska vi göra det så svårt för oss?
Är det statusspelet trots allt som lurar någonstans i bakhuvudet även här? Att lyckas klura ut den bästa lösningen för att i slutändan få mer pengar än grannen, att gå i pension tidigare, att vara smartast? Varför inte bara slappna av lite mer och vara nöjd?
Vad tror ni det är som triggar detta så mkt? eller är det bara jag…?
Ibland känns det som att jag lurar mig själv med att tro att jag inte är en del av statusspelet genom att inte köpa den där dyra klockan eller den dyra bilen, men samtidigt så blir jag väldigt nöjd över mig själv när jag ligger på 50 % sparkvot av lönen och kommit upp en miljon till i sparandet.
För min egen del tror jag detta är värt att tänka på, om ska få någon personlig utveckling på riktigt. När jag summerar livet tror (och hoppas jag) att jag kommer vara mer nöjd över de gånger jag tog mig till Paris, satt på ett cafe med ett glas vin och tittar på människor än hänger på internet en sen kväll och läser om nya fonder…som vadå, ger mig några extra kronor i slutändan?