Var hittar du din lycka i stunder av oro?

5 gillningar

Ligga i utemöblerna/balkongen och kolla på stjärnorna på vintern.
Läsa en bok i utemöblerna och varva med att kolla på molnen varma dagar.
Lyssna på meditations guidning på youtube.
Lyssna på gamla låtar jag gjorde som ung och framkalla underbara minnen och känslor.
Ta promenad och lyssna på poddar.
Gråta hjälper otroligt mycket, man släpper så himla mycket spänningar och efteråt känner man sig lättad och lycklig. (Men som kille är det svårt, så träning behövs och våga släppa fram känslor)
Försöka hitta positiva och glada nyheter.
Vara tacksam! ex för att vi har fred, tryggt land, varmt hem, mätta osv.

Dem här sakerna hjälper mig otroligt mycket🙏

4 gillningar

Såg precis Hooja The Movie som gjorde mig otroligt glad. Jag gapskrattade flera gånger och tänkte, det finns ändå hopp någonstans därute…

Banan citron kiwi å melon… :rofl:

1 gillning

I stunder av oro eller där jag grubblar över vardagliga saker så kan jag finna ro i att tänka stt om 100 år så spelar det ändå ingen roll då jag är död :slight_smile:

1 gillning

Jag vill passa på att slå ett slag för något jag inte ser så ofta i detta forum; vänner. För min del beror det nog på att jag kommer från en väldigt dysfunktionell familj som jag har lite till ingen kontakt med, och att jag inte byggt min egen familj (vill inte ha barn och är just nu inte i en relation).

I forumet här upplever jag ofta att folk ofta nämner sin familj eller partner som en av de viktigaste faktorerna, vilket är fint och högst förståeligt såklart. Men jag saknar ibland perspektiv från ensamstående som inte nödvändigtvis är ute efter att bilda familj.

Att umgås mycket med sina vänner känns i många kretsar som något man gjorde i sin ungdom, innan man blev “vuxen på riktigt”. Jag vill verkligen lyfta att det nog finns många av oss som även i vuxen ålder skapat oss en liten familj av vänner. Det relaterar faktiskt också till den ekonomiska biten. Vi spenderar säkert mycket mer på utemiddagar och liknande. Jag gör det med gott samvete. När jag var yngre tänkte jag att jag måste göra något “konstruktivt” eller “smart” med alla de pengar jag sparade eftersom jag inte skaffade barn. Men med tiden har jag landat i att inget gör mig lyckligare än att sitta på en stimmig restaurang med mina bästa vänner, god mat, ett härligt glas vin, och bara snacka hela kvällen. Eller att åka på resor med dem, eller hyra en skåpbil och hämta en soffa.

Det är en otrolig ynnest att få välja sin familj, även när det inte gäller partner och barn. Och när hela ens värld gungar under fötterna på en finns det inget finare än att spela spel och dricka te med ens bästa vänner.

14 gillningar

Kan inte nog hålla med om detta! Kollar aldrig nyheterna längre!

Det är ju till och med “bevisat genom beteendeforskning att människan/hjärnan går igång på dåliga nyheter, för när någon annan har det dåligt betyder det att du förmodligen har det bättre, alt. dina chanser förbättras”. Och det här har ju “nyheterna” hakat på! Hur ofta hör man om BRA nyheter? Nyheterna haussar ju bara upp allt elände, men inte för att bilda och informera lika mycket som att sälja om jag får tro själv.

Frugan där har en bra filosofi, och jag precis som hon, tror starkt på att om något verkligen är så pass viktigt eller stort kommer man att höra om det vare sig man vill eller inte. Löpsedlar, sociala medier, forum, snacket i fikarummet, nånstans kommer man snappa upp det senaste.

I övrigt är Hans Roslings böcker väldigt bra om inte annat för att uppdatera sina gamla förlegade förutfattade sanningar. De visar på världens utveckling och helande över tid. Som att tex varje generation får det bevisligen bättre än den föregående. Och att det kan framstå som att allt bara blir sämre när det själva verket är precis tvärtom. Det är bara att vi HÖR om mer elände (tack Nyheterna :unamused: ) som gör att vår uppfattning att allt blir sämre ökar.

2 gillningar

Bara att titta på vinjetterna till nyheterna, mest elände allt ihop.