En solskenshistoria.... đŸ’« Hur disciplin fixade min ekonomiska sits!

Tjena,

TĂ€nkte dela min solskenshistoria

Till den som ev. behöver lite pepp!

Har nyligen (sen nĂ„gra mĂ„n) börjat fixa mitt liv, bli mer disciplinerad och ordna sĂ„nt “som behöver fixas” i mitt liv. GĂ„ upp i tid varje dag, trĂ€na och sen Ă€ta mer nyttig mat. Sallad, grönt, mm.

Till skillnad frĂ„n mitt gamla jag som endast satt vid datorn/tv:n hela tiden. Detta var i princip mitt liv senaste Ă„ren
 sitta hemma vid datorn m ett diskberg i köket och tvĂ€tt i hallen. Usch.

Har mÀrkt en hel del positiva effekter pÄ mig som mÀnniska, frÀmst p.g.a. trÀningen (övar numera löptrÀning och styrketrÀning):

• Sover bĂ€ttre om natten
  • Ser piggare och frĂ€schare ut, fanimej lite yngre ocksĂ„! Sjukt men sant.
  • Mer energi och fokus pĂ„ dagen
  • Starkare och smalare
  • Mindre nere och deppig/down
  • MĂ„r bra helt enkelt

Min livsförÀndring kom efter ett par för mÄnga Är av sunkighet, för mkt skrÀpmat, pizza, burgare mm. Hamnade efter pÄ jobbet. Var ute med kollegor och festade/aw ibland. Bakfylla etc. Rörigt hemma. Stökigt.

FlickvĂ€nnen klagade hela tiden. BrĂ„k. Hon drog tillfĂ€lligt till sin mamma. Jag nere som fan och trött pĂ„ allt. Rörigt, nedĂ„tgĂ„ende liv liksom. En spiral ner
 nĂ€r flickvĂ€nnen en dag efter lĂ„ngt samtam hotade m. att dra kraschade jag mentalt och insĂ„g att jag kommer förlora det hĂ€r! Allt det bra i mitt liv.

SÄ en fredag Àndrade jag mitt liv.

Bara sÄ dÀr.

Jag bestÀmde mig pÄ bussen hem frÄn jobbet för att köpa ett par löparskor och börja trÀna. Ett par Nike i sportbutiken hemma i stan.

Samma kvĂ€ll tog jag mitt första löppass i skogen
 bara 3 km. Helt slut.
Sen gick jag 5-6 km hem i rask takt.
PÄ helgen stÀdade jag hela lÀgenheten och ja

Satte upp mÄl. Dessa satte jag pÄ kylen.

Sedan den dagen har ALLT blivit bÀttre. Precis allt.
I mitt tidigare kaos-liv.

Varför delar jag detta?
Jo, för pÄ nÄgra mÄnader har Àven min ekonomiska situation blivit bÀttre. LöptrÀningen samt styrketrÀningen jag gör ger mkt energi och jag fÄr mer gjort pÄ dagarna.

P.g.a. att jag vaknar tidigt varje dag (ca 04.00) fĂ„r jag ocksĂ„ bra ordning pĂ„ dagen. En bra morgonrutin har hjĂ€lpt mkt. Jag brukar jogga 45 min mĂ„n-fre
 tidigt. Sen blir det styrketrĂ€ning pĂ„ lördagarna och söndagarna. Älskar detta. Att göra nĂ„got fysiskt varje dag. Helst pĂ„ morgonen.

Detta att trÀna innan jobbet rekommenderar jag varmt. Du mÄr som en kung/drottning pÄ dagen sen!!

Varje kvĂ€ll (efter kort powernap) lĂ€ser jag böcker om finanser och aktier. Samt lite bra bloggar som RT mm. Nyhetstidningar. Ekonomi. Ca 2h per dag pluggar jag numera finanser! Sköter budget mm. Mitt mĂ„l Ă€r att bli ekonomiskt fri som ca 55-Ă„ring
 men fortsĂ€tta jobba med nĂ„got kul pĂ„ sidan. Har lĂ€rt mig massor. PĂ„ kort tid ocksĂ„!

Jag funderar faktiskt pÄ att plugga ekonomi ocksÄ. Ta en ny examen. Kanske jobba med detta sen. Driva nÄgot eget kanske. Min dröm.

Nu sparar jag hela min inkomst -rÀkningar i cash och 20% i en Nybörjarportfölj. Orsaken till mkt cash Àr för att jag behöver en rejÀl buffert :slight_smile: Vi bor i bostadsrÀtt mm. Viktigt med skydd

Köper ocksÄ aktier för 1500:- per mÄnad.
Min lekhink
 jag köper mest svenska investmentbolag i nulĂ€get. För.det Ă€r kul.

Well

Allt i mitt liv har blivit bÀttre sedan livsförÀndringen.

Min tjej har flyttat hit igen.

Sist har jag Àven slutat med alkohol och blivit nykter. Hon hÄller koll pÄ mig ocksÄ. Inga Äterfall Ànnu!

Fanimej ett nytt liv! Vi pratar om att köpa hus. Fatta den. Jag har aldrig bott i ett hus i hela mitt vuxna liv. Bodde i villa som litet barn. Fina minnen.
Vore sÄ sjukt kul att ha en villa i nÄn fin ort i Sverige. Typ vid en sjö. Jogga med hunden mm.

Fett lycklig Maxi hÀr.

// Summering //
Min ekonomiska sits har blivit ca x10 000 gÄnger bÀttre sedan jag införde en sak: disciplin!!

Disciplin i mitt liv =.fixade min röra.
Mitt fallerande liv.

Jag planerar t.ex. att betala av hela studielÄnet nÀsta Är. Skulden Àr ca 111 000:-
Den ska jag stolt slanta av.
Mest för att jag vill :slight_smile:
Inte för att det Ă€r smart :smiley: förmodligen vore det bĂ€ttre att investera 111 000

Kort sagt har jag fÄtt ett nytt liv p.g.a. att jag började trÀna och gÄ upp tidigt pÄ morgonen.

Det finns alltsÄ en slags korrelation mellan tvÄ saker:

Disciplin och finanser :slight_smile:

Ju bÀttre du Àr pÄ punkt 1 (att ha grym ordning pÄ ditt liv) desto mer pengar kommer du förmodligen tjÀna och Àven kunna investera!

Du blir Àven mer klartÀnkt och tÀnker bÀttre!
Fattar bÀttre beslut.

Discplin Àr allt! Nyckeln tlll livet.

NÄvÀl

Ville iaf dela min solskenshistoria!
För den som kÀnner sig nere/trött just nu. Behöver lite pepp.

// Lösningsförslag, vid behov //

• StĂ€ll larmet tidigt pĂ„ morgonen.
  • Börja trĂ€na och Ă€t bĂ€ttre.
  • Fix your life.

Behöver du stöd, fixa en liten grupp som stöttar och skyddar mot relapse/Äterfall. VÀnner familj etc. Eller stödgrupper finns ocksÄ.

Hoppas detta kan inspirera nÄn. DÀr ute.

Ville iaf dela min solskenshistoria

Love Maxi

70 gillningar

Helt rÀtt bra jobbat!

1 gillning

super, jag har försökt mĂ„nga gĂ„nger att komma igĂ„ng med trĂ€ning
 men det slutar alltid i att jag varit för ambitiös och gĂ„tt sĂ„ mkt all in att jag lessnar.
Jag landade i att promenader var rÀtt metod för mig för att fÄ min dagliga dos frisk luft och iaf kÀnna att man gör nÄt nyttigt.

7 gillningar

Fan vad kul att höra! Stort grattis! :muscle::muscle:

1 gillning

SÄnt hÀr Àlskar jag att lÀsa!
Vad Àr drivkraften hos dig?
Det finns sĂ„ mĂ„nga som “försöker” med livsstilsförĂ€ndringar, men fĂ„ som lyckas. Vad tror du fĂ„tt dig att lyckas? Tror du att vissa bara “har drivet” och vissa inte? Eller kan alla?

1 gillning

Grattis! Vilka mÄl var det du hÀngde pÄ kylskÄpet?

2 gillningar

Bra jobbat ÀndÄ. MÄnga jag kÀnner gÄr hem.och sÀtter sig framför tvn efter jobbet. Netflix och glass. Knappt nÄn trÀning.

Gör din egen grej :slight_smile: Promenader Àr svinbra.

Heja.

1 gillning

Jag har kört konsekvent nu nÀstan ett Är.
Inga Äterfall Ànnu.
Men som du skriver faller man lÀtt tillbaka.

Jag tror ej jag kommer det pga:

• Jag börjar bli Ă€ldre nu. Festdagarna Ă€r över. Är rĂ€tt trött pĂ„ det gamla livet.
  • Jag gillar mitt jobb ocksĂ„, har presterat bĂ€ttre dĂ€r p.g.a. disciplinen ocksĂ„. GĂ„r bra dĂ€r nu och vill ej förstöra det. Du blir en helt annan mĂ€nniska av att trĂ€na t.ex. Äta bra. Gillar att det gĂ„r bra för mig första gĂ„ngen i livet. KĂ€nslan att vara “framgĂ„ngsrik” Ă€r cool. Jag har ju varit mer eller.mindre en loser hela livet
 snabbmat, fest, fylla, tv-spel och film/serier. FĂ„tt inget större gjort. Inga drömmar o mĂ„l. Trött pĂ„ detta ocksĂ„.
  • Min tjej, elskar henne massor. Hon vill ha hus, hund mm. Detta krĂ€ver disciplin i mitt fall. Hus kostar mm. Vill ha ett bra liv.
  • Trött pĂ„ att vara deppig o nere. Trött. Hela tiden.
  • Sist socialt stöd.
    Min familj frÀmst morsa Àr med pÄ detta.

Jag tÀnkte försöka hÄlla mig pÄ banan!
Blir det.problem kallar jag in social support.

Sist

Skillnaden Àr enorm.
Gamla jag hade förlorat tjejen och spelat dataspel om 8 Ă„r liksom
 snart 50 bast. Åren gĂ„r fort.

Nya jag kan bli mÄngmiljonÀr och ha en karriÀr mm. Resa runt vÀrlden.
TÀnkte i framtiden Äka till Australien.o USA. Samt lite i Europa.

Allt kommer frÄn att fixa sitt.liv. :slight_smile:
Disciplin Àr allt.

Love M

6 gillningar

Jag satte upp ett A4 pÄ kylen.

Första mÄlen var:

StÀda upp skiten (lgh)
Köp en veckokalender pÄ nÀtet (planerar numera veckorna i detalj)
SlÀng ut skrÀpet i kyl o skafferi
Ring morsan
LĂ€gg.tv-spelen i en kartong → kĂ€llaren
Köp trÀningsklÀder
Samt sÀg upp Netflix o HBO
Möblera om lgh - sĂ„g inspiration om “feng shui” haha

Har kvar listan som minne :grinning:

Strök en sak i taget! Enkelt system.
Funkar för.nybörjaren :smiley:

5 gillningar

TÀnkte dela denna ocksÄ.

Love Maxi

1 gillning

Bra jobbat! UtifrÄn min erfarenhet inom behandling sÄ kan jag verkligen stryka under pÄ det du sÀger om att hantera beroendeproblematiken först, sen kommer alltid positiva synergieffekter. Stödgrupper Àr kanon för att lÀka tillsammans. DessvÀrre Àr alkohol en sjÀlvklar del i vÄr kultur och nÄgot vi sÀllan diskuterar nÀr vi samtalar om metoder för att nÄ vÄra mÄl, alltsÄ hur det eventuellt hindrar och stjÀlper planeringen. Tack för ditt inlÀgg. Verkligen inspirerande.

1 gillning

Grymt jobbat att sluta med onyggigheterna i livet!
Bara en pointer, skit i att betala av CSN, du vet ju sjÀlv att det Àr ekonomiskt onödigt sÄ varför göra det dÄ? Ta dig en funderare kring den punkten, om det Àr för att bli skuldfri sÄ Àr vÀl inte köpt bostad heller nÄt att sikta pÄ? :smiling_face:

1 gillning

Mitt bĂ€sta tips för ett nytt liv

Den hÀr prylen Àr nyckeln till allt:
Hela min livsförÀndring.

Jag köpte en vÀckarklocka pÄ nÀtet :slight_smile:

Tror denna modell fanns för knappt 200 kr om jag ej minna fel. Philips. Finns fler bra modeller.

StĂ€ll denna pĂ„ valfri tid → upp och gör en bra o hĂ€lsosam morgonrutin. Denna sĂ€tter tonen för hela din dag sen. TrĂ€na/meditera/yoga/kallduscha eller vad du nu behöver för att mĂ„ bra.

Prova dig fram!

BÀsta prylen för ditt nya liv.
Investera i en vÀckarklocka. Eller 3 om du behöver :wink:

Ta inte i sÄ du spricker. LÀtt hÀnt att det blir bakslag om man vill göra för mycket pÄ kort tid.

7 gillningar

Föredömligt :muscle:. Det Àr lÀtt att glömma bort att rÀnta pÄ rÀnta gÀller allt i vÄra liv Àven de bra och dÄliga valen :blush:.
Ett annat problem Àr kanske att alltför mÄnga ihar svÄrt att identifiera vanor i livet som har skadlig effekt pÄ det och i vÀrsta fall tror att nÄgot som Àr skadligt har positiv effekt.

1 gillning

Sant!

Tror jag Àr jÀkligt excited för att jag för första gÄngen i livet mÄr bÀttre. PÄ riktigt. Var rÀtt nere o deprimerad förut.

LÀtt att man blir en pastor ocksÄ hehe :smiley:
Gillar bara dela sĂ„nt som funkat för mig

Alla gör sin egen grej.

Men! Lite disciplin hjÀlper. Massor.

Maxi

2 gillningar

Fantastiskt kul lÀsning och grattis till din inspirerande resa! Vad skulle du sÀga har varit den största utmaningen för dig?

1 gillning

Att börja med min resa var faktiskt lÀtt. Sjukt men sant. Jag har inte Ängrat en sekund av att byta livsstil.

Det svÄra:
SĂ€ga nej till sina egna impulser. Lördag sugen pĂ„ godis o glass o pizza. Äta kycklingsallad.

SÀga nej till vÀnner som vill ha med en pÄ kul.
De fattar inte tycker jag Àr lame.
Men stannar ÀndÄ pÄ min nya vÀg.
Elskar min tjej sÄ.
Drömmar betyder mer Ă€n fester

Sist Àr det nog att göra det nÀr man inte vill.
Typ trött kvÀll.
Orkar ej gÄ upp ur sÀngen.
Sparka sig sjÀlv i baken sÄ att sÀga

Upp nu.

Det hjÀlper massor att bara köra.
Upp vid larmet och trÀna.
Nu Àr tonen för resten av dagen satt.

I’m gonna be awesome today.

Fastna inte i sÀngen pÄ morgonen med andra ord

Upp och trÀna direkt.

Tack!!

HÀrligt att höra! Grattis, vad roligt för dig!

1 gillning

Tack alla! :grinning::metal::metal:

Och tack RT för vad ni gör för Sverige.
Ekonomisk disciplin och sparande Àr sÄ viktigt.
Ni Àr ju störst i Sverige sÄ - eloge till er!
Samt andra sparbloggare dÀr ute. Influencers mm.
Vad vore vÀrlden utan er.

Jag och min tjej har p.g.a. detta/er amorterat ner lÄn samt sparat ihop en bra slant pÄ kort tid.
Planerar köpa nytt boende! Drömlivet.
:sweden:

Och:
Hoppas min story kan inspirera nÄgon dÀr ute!
Disciplin - att fixa sitt liv Àr allt!
777 pÄ den.

Tack // Maximilian

4 gillningar