Tjena,
TĂ€nkte dela min solskenshistoriaâŠ
Till den som ev. behöver lite pepp!
Har nyligen (sen nĂ„gra mĂ„n) börjat fixa mitt liv, bli mer disciplinerad och ordna sĂ„nt âsom behöver fixasâ i mitt liv. GĂ„ upp i tid varje dag, trĂ€na och sen Ă€ta mer nyttig mat. Sallad, grönt, mm.
Till skillnad frÄn mitt gamla jag som endast satt vid datorn/tv:n hela tiden. Detta var i princip mitt liv senaste Ären⊠sitta hemma vid datorn m ett diskberg i köket och tvÀtt i hallen. Usch.
Har mÀrkt en hel del positiva effekter pÄ mig som mÀnniska, frÀmst p.g.a. trÀningen (övar numera löptrÀning och styrketrÀning):
- Sover bÀttre om natten
- Ser piggare och frÀschare ut, fanimej lite yngre ocksÄ! Sjukt men sant.
- Mer energi och fokus pÄ dagen
- Starkare och smalare
- Mindre nere och deppig/down
- MÄr bra helt enkelt
Min livsförÀndring kom efter ett par för mÄnga Är av sunkighet, för mkt skrÀpmat, pizza, burgare mm. Hamnade efter pÄ jobbet. Var ute med kollegor och festade/aw ibland. Bakfylla etc. Rörigt hemma. Stökigt.
FlickvÀnnen klagade hela tiden. BrÄk. Hon drog tillfÀlligt till sin mamma. Jag nere som fan och trött pÄ allt. Rörigt, nedÄtgÄende liv liksom. En spiral ner⊠nÀr flickvÀnnen en dag efter lÄngt samtam hotade m. att dra kraschade jag mentalt och insÄg att jag kommer förlora det hÀr! Allt det bra i mitt liv.
SÄ en fredag Àndrade jag mitt liv.
Bara sÄ dÀr.
Jag bestÀmde mig pÄ bussen hem frÄn jobbet för att köpa ett par löparskor och börja trÀna. Ett par Nike i sportbutiken hemma i stan.
Samma kvÀll tog jag mitt första löppass i skogen⊠bara 3 km. Helt slut.
Sen gick jag 5-6 km hem i rask takt.
PĂ„ helgen stĂ€dade jag hela lĂ€genheten och jaâŠ
Satte upp mÄl. Dessa satte jag pÄ kylen.
Sedan den dagen har ALLT blivit bÀttre. Precis allt.
I mitt tidigare kaos-liv.
Varför delar jag detta?
Jo, för pÄ nÄgra mÄnader har Àven min ekonomiska situation blivit bÀttre. LöptrÀningen samt styrketrÀningen jag gör ger mkt energi och jag fÄr mer gjort pÄ dagarna.
P.g.a. att jag vaknar tidigt varje dag (ca 04.00) fĂ„r jag ocksĂ„ bra ordning pĂ„ dagen. En bra morgonrutin har hjĂ€lpt mkt. Jag brukar jogga 45 min mĂ„n-fre⊠tidigt. Sen blir det styrketrĂ€ning pĂ„ lördagarna och söndagarna. Ălskar detta. Att göra nĂ„got fysiskt varje dag. Helst pĂ„ morgonen.
Detta att trÀna innan jobbet rekommenderar jag varmt. Du mÄr som en kung/drottning pÄ dagen sen!!
Varje kvÀll (efter kort powernap) lÀser jag böcker om finanser och aktier. Samt lite bra bloggar som RT mm. Nyhetstidningar. Ekonomi. Ca 2h per dag pluggar jag numera finanser! Sköter budget mm. Mitt mÄl Àr att bli ekonomiskt fri som ca 55-Äring⊠men fortsÀtta jobba med nÄgot kul pÄ sidan. Har lÀrt mig massor. PÄ kort tid ocksÄ!
Jag funderar faktiskt pÄ att plugga ekonomi ocksÄ. Ta en ny examen. Kanske jobba med detta sen. Driva nÄgot eget kanske. Min dröm.
Nu sparar jag hela min inkomst -rÀkningar i cash och 20% i en Nybörjarportfölj. Orsaken till mkt cash Àr för att jag behöver en rejÀl buffert
Vi bor i bostadsrÀtt mm. Viktigt med skydd
Köper ocksÄ aktier för 1500:- per mÄnad.
Min lekhink⊠jag köper mest svenska investmentbolag i nulÀget. För.det Àr kul.
WellâŠ
Allt i mitt liv har blivit bÀttre sedan livsförÀndringen.
Min tjej har flyttat hit igen.
Sist har jag Àven slutat med alkohol och blivit nykter. Hon hÄller koll pÄ mig ocksÄ. Inga Äterfall Ànnu!
Fanimej ett nytt liv! Vi pratar om att köpa hus. Fatta den. Jag har aldrig bott i ett hus i hela mitt vuxna liv. Bodde i villa som litet barn. Fina minnen.
Vore sÄ sjukt kul att ha en villa i nÄn fin ort i Sverige. Typ vid en sjö. Jogga med hunden mm.
Fett lycklig Maxi hÀr.
// Summering //
Min ekonomiska sits har blivit ca x10 000 gÄnger bÀttre sedan jag införde en sak: disciplin!!
Disciplin i mitt liv =.fixade min röra.
Mitt fallerande liv.
Jag planerar t.ex. att betala av hela studielÄnet nÀsta Är. Skulden Àr ca 111 000:-
Den ska jag stolt slanta av.
Mest för att jag vill ![]()
Inte för att det Àr smart
förmodligen vore det bĂ€ttre att investera 111 000âŠ
Kort sagt har jag fÄtt ett nytt liv p.g.a. att jag började trÀna och gÄ upp tidigt pÄ morgonen.
Det finns alltsÄ en slags korrelation mellan tvÄ saker:
Disciplin och finanser ![]()
Ju bÀttre du Àr pÄ punkt 1 (att ha grym ordning pÄ ditt liv) desto mer pengar kommer du förmodligen tjÀna och Àven kunna investera!
Du blir Àven mer klartÀnkt och tÀnker bÀttre!
Fattar bÀttre beslut.
Discplin Àr allt! Nyckeln tlll livet.
NĂ„vĂ€lâŠ
Ville iaf dela min solskenshistoria!
För den som kÀnner sig nere/trött just nu. Behöver lite pepp.
// Lösningsförslag, vid behov //
- StÀll larmet tidigt pÄ morgonen.
- Börja trÀna och Àt bÀttre.
- Fix your life.
Behöver du stöd, fixa en liten grupp som stöttar och skyddar mot relapse/Äterfall. VÀnner familj etc. Eller stödgrupper finns ocksÄ.
Hoppas detta kan inspirera nÄn. DÀr ute.
Ville iaf dela min solskenshistoriaâŠ
Love Maxi