Signade precis ett nytt jobb med 45 000:- i månadslön! Kämpat hårt i flera år för detta... Dags att fira! 🫡

Tjena vänner!

Så sjukt glad idag! Har jobbat hårt, pluggat och tagit kurser i flera år, slitit som en gnu… Arbetsgivaren ringde mig idag och sa jag fått anställning. Efter 4 svåra intervjuer!
Jobbar med teknik/logistik kan man säga.

Ingångslön på företaget /min nya roll 45 000:- per månad!
Minus skatt då.

*Jag är van att leva på knäckebröd, tonfisk och havregryn. Som ung kille. Typ. Kommer från förorten ni vet!

Fatta känslan jag har! :slight_smile: Får även dator/mobil betalt av jobbet samt friskvård ca 6000:- per år tror jag. Ska dit och signa kontrakt snart!! Heltidstjänst. Skjorta och nya kostymbyxor på :slight_smile:

Skicka gärna era bästa investeringstips till mig. Tänkte börja spara mer i samband med detta nya gig.

Är så sjukt glad idag alltså…… sitter o bölar typ :smiley: senaste åren har varit uppförsbacke!! Ska rInga morsan o berätta.

Hoppas detta kan ge lite positiv inspiration till er andra som pluggar/jobbar sig uppåt/kämpar i motvind. Ge inte upp! Det lönar sig alltid senare…

Fatta hur glad jag är idag!

Kram L

117 gillningar

Grattis. 6000 i friskvård är inte fy skam. Tyder på en arbetsgivare som är mån om sin personal.

Se till att ha lite kul när första lönen trillar in. Det finns gott om tid att investera senare.

8 gillningar

Grattis! Kul att höra! Fira och ha en trevlig helg, kram pårej!

2 gillningar

Först, stort grattis och bra kämpat! :partying_face:

Sen, lyssna och läs på lite på RTs kärnavsnitt, så du blir din egna bästa rådgivare.

Men i grunden så handlar det om att bestämma vad du vill spara till, när du vill ha tillgång till pengarna, vill du ha bäst odds enligt forskningen, så gäller månadssparande i billiga, globala indexfonder fortfarande.

Man brukar säga 10% per år i sparhorisont är lagom mängd att investera på börsen, för att få bäst odds.

Sen om man gillar att chansa lite mera och pilla, skaffa en lekhink för enskilda aktier och mer riskfyllda tillgångar.

Men som sagt, läs på lite, så du får bra koll själv. Då det finns mycket och konstant brus kring investeringar och trender.

3 gillningar

Vilket härligt inlägg , gläds å dina vägar :smiling_face_with_three_hearts: stort grattis :partying_face: ihärdighet lönar sig :flexed_biceps:

2 gillningar

Eftersom han skattas på hela beloppet när han går över 5000kr gränsen så borde han inte gå över 5000kr!

3 gillningar

Om det inte är nånting han tänkt köpa vilket fall som helst.

1 gillning

30% skatt på 6000 är mindre än 0% skatt på 5000.

2 gillningar

Jag tänkte skaffa en ny lägenhet :smiley:

Det är vad jag tänkte göra. 2 rok minst 40 kvm fin lya eget hem fint hemma resten är historia haha :smiley: bredband, tv, dator, mountainbike.

Det goda livet! Gå till gymmet på morgonen innan jobbet.. må bra. Må bra och vara ledig lite också för första gången på år och dagar.

Tack så jättemkt < 33

Kram/L

9 gillningar

Grattis, låter väl förtjänt! :blush:

2 gillningar

Visar att alla har möjlighet om man bara vill. Grymt jobbat och fira så du inte vet vad du heter :rofl:

1 gillning

Snyggt jobbat - stort grattis! Vilket kul inlägg att läsa, din glädje riktigt smittar av sig! Nu får du fira ordentligt.

2 gillningar

Gratulerar!

Kom ihåg att bara spendera pengar du har. Det är lätt att mentalt spendera flera miljoner när hjärnan går i spinn efter en stor löneökning.

Men fira idag för bövelen! Hur reagerade din mamma när du ringde?

1 gillning

Ålder om man får fråga? :slight_smile: Pluggade ingenjör och har 46800 brutto vid 27, bra eller dåligt vet jag inte hehe

1 gillning

Grattis. Det behövs alltid goda exempel på att man kan lyckas även om det känns hopplöst.

1 gillning

Grattis och lycka till :tada: :partying_face:

1 gillning

Jag tror det är dumt att jämföra löner, ålder m.m.

Tänk så här :slight_smile:
45 000 i lön låter bra.

Men en normal lägenhet här kostar också ca 4.8 miljoner…

Lönerna är högre där jag bor (storstad) MEN också priset på lägenheter och busskort :slight_smile: Ni kan räkna med att en stor del av min lön går till räkningar också.

Hade jag bott i en småstad hade jag haft lägre lön men också billigare boende.

En liten 2 rok där jag bor nyprod kostar alltså MYCKET… Så min reella lön är väl typ 50% av vad det står i rubriken eftersom allt är dyrt här i stan!

En taxi kostar minst 700 kr etc. Mat är dyrt också. Allt är dyrt här. Köpa en födelsedagspresent till mamsen kostar 500 kr minst. Osv.

Jag kommer leva billigt och spara mycket. Tänkte sikta på ekonomisk frihet.

Men fira ändå :smiley: Vill vara positiv om framtiden.

Ta hand om er vänner.Kram/L

4 gillningar

Bor du i Sthlm kan jag meddela att busskorten är kraftigt subventionerade jämfört med riket i stort :wink: Sen får många tillbaka sina bostadspengar när de säljer, i storstan då (om du nu inte menar hyres, det är mycket riktigt dyrt). Men strunta nu i det, ut och njut av dina framgångar! :partying_face: :man_dancing:

1 gillning

(Inlägget raderat av användaren))

Ni unga människor har väldigt fokus på sånt här :slight_smile:

1 gillning