Så sjukt glad idag! Har jobbat hårt, pluggat och tagit kurser i flera år, slitit som en gnu… Arbetsgivaren ringde mig idag och sa jag fått anställning. Efter 4 svåra intervjuer!
Jobbar med teknik/logistik kan man säga.
Ingångslön på företaget /min nya roll 45 000:- per månad!
Minus skatt då.
*Jag är van att leva på knäckebröd, tonfisk och havregryn. Som ung kille. Typ. Kommer från förorten ni vet!
Fatta känslan jag har! Får även dator/mobil betalt av jobbet samt friskvård ca 6000:- per år tror jag. Ska dit och signa kontrakt snart!! Heltidstjänst. Skjorta och nya kostymbyxor på
Skicka gärna era bästa investeringstips till mig. Tänkte börja spara mer i samband med detta nya gig.
Är så sjukt glad idag alltså…… sitter o bölar typ senaste åren har varit uppförsbacke!! Ska rInga morsan o berätta.
Hoppas detta kan ge lite positiv inspiration till er andra som pluggar/jobbar sig uppåt/kämpar i motvind. Ge inte upp! Det lönar sig alltid senare…
Sen, lyssna och läs på lite på RTs kärnavsnitt, så du blir din egna bästa rådgivare.
Men i grunden så handlar det om att bestämma vad du vill spara till, när du vill ha tillgång till pengarna, vill du ha bäst odds enligt forskningen, så gäller månadssparande i billiga, globala indexfonder fortfarande.
Man brukar säga 10% per år i sparhorisont är lagom mängd att investera på börsen, för att få bäst odds.
Sen om man gillar att chansa lite mera och pilla, skaffa en lekhink för enskilda aktier och mer riskfyllda tillgångar.
Men som sagt, läs på lite, så du får bra koll själv. Då det finns mycket och konstant brus kring investeringar och trender.
Jag tror det är dumt att jämföra löner, ålder m.m.
Tänk så här
45 000 i lön låter bra.
Men en normal lägenhet här kostar också ca 4.8 miljoner…
Lönerna är högre där jag bor (storstad) MEN också priset på lägenheter och busskort Ni kan räkna med att en stor del av min lön går till räkningar också.
Hade jag bott i en småstad hade jag haft lägre lön men också billigare boende.
En liten 2 rok där jag bor nyprod kostar alltså MYCKET… Så min reella lön är väl typ 50% av vad det står i rubriken eftersom allt är dyrt här i stan!
En taxi kostar minst 700 kr etc. Mat är dyrt också. Allt är dyrt här. Köpa en födelsedagspresent till mamsen kostar 500 kr minst. Osv.
Jag kommer leva billigt och spara mycket. Tänkte sikta på ekonomisk frihet.
Bor du i Sthlm kan jag meddela att busskorten är kraftigt subventionerade jämfört med riket i stort Sen får många tillbaka sina bostadspengar när de säljer, i storstan då (om du nu inte menar hyres, det är mycket riktigt dyrt). Men strunta nu i det, ut och njut av dina framgångar!