Det går bra nu, dags att fira lite! (och skryta)

Sifferbaserade milstolpar är ju egentligen fullkomligt godtyckliga, men när annars ska man passa på att fira? Just idag står det en 2:a och sex nollor i mitt spreadsheet.

Inte nog med det!

Av de två miljonerna är 400 000 ren avkastning. Allt jag kan om investeringar har jag lärt mig av Rika Tillsammans och hade jag inte snubblat på den youtubekanalen 2018 hade jag troligtvis fortfarande haft allt på mitt "förmåns"konto på Nordea utan ränta. Tack som fasiken för att RT finns!

But wait! There’s more!

Jag har 518 tuss kvar på mitt lån där huset är värderat till ca 3,5 miljoner. Det börjar bli svårt att hitta banker som ens vill ha mig som kund om jag skulle vilja flytta lånet. Mina ränteavgifter trots dagens räntenivåer känns faktiskt lite “meh”.

Om man fantiserar lite, typ låtsas att aktiefonder faktiskt ger 7% varje år, räntefonder 2% och sparkonto 1,5% (jag höftar lite), så föreställer jag mig att jag i nuläget “får” över 9000 kr i månaden i avkastning. Mina fasta kostnader varje månad exklusive amorteringar är 10 000 kr. Det är inte FIRE, men nog fan pyr det lite.

Och dessutom sparar jag nånstans mellan 20 och 25 tusen i månaden. Nästan så man borde skämmas.

I morrn kommer jag säkert glida tillbaka i min trygghetsknarkande vardag och tänka att man nog borde ha tre miljoner i reserv om nåt hemskt skulle hända. Och grubbla över hur jag ska kunna använda pengarna utan att samtidigt elda på klimatångesten. Men i dag ska jag korka upp en halvflaska Bollinger och äta choklad och tycka att jag har det rätt bra ändå.

(Det här är inte mitt riktiga konto. Jag skulle aldrig bete mig såhär på riktigt.)

103 gillningar

Grattis!!!

1 gillning

Sånt här gillas att läsas :star:

3 gillningar

En 2a före 6 nollor :raised_hands:t2: då är det på riktigt :moneybag::moneybag:

2 gillningar

Fantastiskt kul läsning. Stort grattis! :fireworks::tada:

2 gillningar

Jag har lite svårt för såna inlägg.

Absolut inget illa menat! Du förtjänar att fira och det ska du njuta av :+1:

Men jag tror ändå på ödmjukhet och perspektiv.

Vad är poängen med att leva en bitter trygghetsknarkande vardag och sen bli lycklig av en summa på banken?

Förstå mig rätt. Men ditt liv har mer att fira. Bara att vi vaknade idag är ett mirakel.

Alla är vi olika och vi har olika erfarenheter. Men jag har insett hur skört livet är. Jag sparar också. Men målet är inte att bli lycklig. Om jag inte kan vara lycklig idag så kommer jag inte bli lyckligare med en stor summa pengar.

Fira och njut men glöm inte att du var rik även innan. Men på ett annat sätt.

Skål för livet!

18 gillningar

Så skön inlägg!!!

Bravo och absolut ska du fira!

Vänta bara tills du även har amorterat hela lånet, då är känslan ännu bättre :relaxed:.

4 gillningar

Bra jobbat. Tycker mycket bättre om ärligt skryt än blygsamt skryt.

11 gillningar

Ibland måste man få ut lite glädje. Då kan ett ekonomiforum vara ett bra alternativ. Man kanske inte direkt ringer en kompis och berättar hur bra portföljen gick eller att man nått en jämn milstolpe. Här kan man vara anonym och skriva till likasinnade. :wink:

Jag behöver också få ut lite glädje idag faktiskt! Idag gick portföljerna upp sexsiffrigt. Frågan är om inte det är rekord för en enskild dag. Samtidigt upptäckte jag att jag estimerat fel vad mitt ena bolags omsättning/vinst blev under december förra året. Idag kom siffrorna in och jag fick skruva upp resultatet lite. :tada:

21 gillningar

Om man har svårt för inlägg som firar god ekonomi på ett ekonomiforum bör man nog fundera på om man har valt rätt forum att läsa.

14 gillningar

Läs hela mitt inlägg så kanske du förstår. Men om du inte förstår så är det också ok.

Jag tycker jag valt rätt forum :+1:

1 gillning

Skål! Klart man ska fira när något går bra i livet.

2 gillningar

Oh yeah - grattis! :partying_face:

Det pyr gött där i glöden. Fortsätt på den vägen. Skål!

5 gillningar

Trygghet är bra. Vardagar är väl ok. Att bli lycklig är jättebra. Summor på banken är bra… :grinning_face: Självklart måste man fira när det börjar pyra, grattis!

2 gillningar

Grattis, bra jobbat…
Jag själv hade passat på å amorterat av lånet direkt å de skulle gjort mig gladare å haft mer å fira om jag även blivit skuldfri…

4 gillningar

Snyggt jobbat och stort grattis!! :clap:t2:

Ett tips på vägen, håll fast vid den här känslan och plocka fram den i framtiden när det känns tungt (av godtycklig anledning) och minns tillbaka till hur du känner nu. Det kommer att hjälpa dig att må bättre.

Nästa steg: bli skuldfri! Kan lova dig att det är en ännu mer fantastisk känsla. :smiley:

6 gillningar

För två år sedan hade ingen betydelse om jag hade en två med med sex nollor eller nio eftersom jag inte kunde utnyttja av pengarna. Höstdeppiga dagar den långa vintern. Jag hade då egen bostad en snygg bil etc. Jag flyttade då till ett annat land som var motsatsen till Sverige. Idag fortfarande bor jag i det här landet och trivs jättebra. Den dyra bilen har jag inte och istället min nuvarande bil kostar knappt 40000 kronor men känslan är betydligt bättre. Just nu har vi plus 20 grader. Inget snö och hittills har vi haft två regniga dagar.

4 gillningar

Bra jobbat! Och så klart är den något som ska firas.

2 gillningar

Så dina kostnader är 1000 kronor mer än du får in. 10,000-9000=1000
Visst är det bara avkastningen men vore det inte bättre att har ren intäkt och slippa utgifterna med?
En tanke angående pengar. Det är en skuldsedel.
Dina “högar” med pengar är någons skuld.
Inga skulder så fanns inga pengar. En liten tankeställare bara.

Grattis - det gäller att fira ens egna framgångar. Kan hålla med, att hitta till Rikatillsammans har varit en av de stora höjdpunkterna/nöjena i vårt egna sparande samt vår privatekonomi.

Kul att du delar med dig och lycka till på din fortsatta privatekonomiska resa. Samt att du även delar med dig, reflekterar samt tar dig tiden att njuta av de framgångar du skördar.

Mvh,

4 gillningar